AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #1 Skrevet 30. oktober 2015 Hva er ulempene med å trene styrke hver dag? Jeg pleier å trene noen øvelser på alle muskelgrupper i kroppen omtrent hver dag, 1-2 øvelser på hver. Trener ikke særlig tungt, siden jeg ikke har noe spesielt mål, bare litt vedlikehold av kroppen og føle at jeg "bruker" den til noe. Men kan jeg få skader av dette? Har gjort det i noen uker, merker ingen skader ennå. Anonymkode: 43b7d...9bc
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #2 Skrevet 30. oktober 2015 Problemet er vel at musklene ikke får tid til å lege seg når det ikke går lang nok tid? Anonymkode: be1c6...b9f
Gjest Honeyblossom Skrevet 30. oktober 2015 #3 Skrevet 30. oktober 2015 Du risikerer bare å bryte ned musklene istedenfor å bygge dem opp. Hvis du trener de samme muskelgruppene for ofte rekker de aldri å hente seg inn igjen, noe som over tid kan føre til belastningsskader.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #4 Skrevet 30. oktober 2015 Problemet er vel at musklene ikke får tid til å lege seg når det ikke går lang nok tid? Anonymkode: be1c6...b9fDu risikerer bare å bryte ned musklene istedenfor å bygge dem opp. Hvis du trener de samme muskelgruppene for ofte rekker de aldri å hente seg inn igjen, noe som over tid kan føre til belastningsskader.Men når jeg ikke belaster dem tungt, da? Kjenner jo ikke noen tegn til belastningsskader eller dårlig restitusjon nå Anonymkode: 43b7d...9bc
Gjest Spiderman Skrevet 30. oktober 2015 #5 Skrevet 30. oktober 2015 Hvor tungt du løfter og hvilke muskler du trener er relativt i forhold til hvor lang tid musklene bruker på å restutiere seg. Det er fullt mulig å gjøre en øvelse flere ganger daglig så lenge den er lett nok. Men da skal det være så lett at det nesten ikke kan katogoriseres som trening. (litt som vanlige bevegelser i hverddagen) Trener du f.eks med 80 % av det du greier på det meste gjennom flere set så kan det ta opp til en uke for du er helt restituert.Belastningskadene vil komme om du kjører musklene for hardt.
tnh Skrevet 30. oktober 2015 #6 Skrevet 30. oktober 2015 Det har ingen hensikt, du vil få bedre resultater med mindre trening. Bytt heller ut noen av styrkeøktene med kondisjonstrening.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #7 Skrevet 30. oktober 2015 Det har ingen hensikt, du vil få bedre resultater med mindre trening. Bytt heller ut noen av styrkeøktene med kondisjonstrening.Jeg trener kondisjon også, to joggeøkter og to ellipseøkter i uka Så trener jeg lett styrke etter kondisjonsøktene, pluss at jeg trener kun styrke de dagene jeg ikke trener kondisjon. Anonymkode: 43b7d...9bc
Zzyzx Skrevet 31. oktober 2015 #8 Skrevet 31. oktober 2015 Hvis du virkelig mener det du skriver, at du ikke belaster noe særlig, så kan du holde på så lenge du gidder uten større fare for verken skader eller overtrening. Problemet er vel heller at du ikke får noen resultater av det. Hva slags øvelser er det du gjør? 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2015 #9 Skrevet 31. oktober 2015 Hvis du virkelig mener det du skriver, at du ikke belaster noe særlig, så kan du holde på så lenge du gidder uten større fare for verken skader eller overtrening. Problemet er vel heller at du ikke får noen resultater av det. Hva slags øvelser er det du gjør?Mye forskjellig! Knebøy, glutebridge, beinpress, nedtrekk, brystpress, push-ups, sittende roing, ulike øvelser for core osv Anonymkode: 43b7d...9bc
Zzyzx Skrevet 31. oktober 2015 #10 Skrevet 31. oktober 2015 Uten tung belastning er det ikke den helt store skaderisikoen, skulle jeg mene. 1
Erazor Skrevet 31. oktober 2015 #11 Skrevet 31. oktober 2015 Jeg ser ikke den store hensikten med å trene styrke hvis belastningen er så liten at man ikke har noe som helst behov for restituering. Da er utbyttet svært lite sammenlignet med tidsbruken, og man kan vel knapt kalle det styrketrening.I så fall vil jeg heller anbefale færre økter med tyngre trening, og med restitusjonsdag mellom (eventuelt kjøre et delt program for ulike muskelgrupper).
Leifr Skrevet 2. november 2015 #12 Skrevet 2. november 2015 For eksempel:http://breakingmuscle.com/strength-conditioning/greasing-the-groove-how-to-make-it-work-for-you Abstract: "greasing the groove"-strategi går ut på høyfrekvent, submaksimal trening. Ekstrem mengdetrening spredt utover tid. Ønsker man f.eks. å bli bedre til å ta flere pullups er det en velprøvd og god strategi å kjøre sett på ca. halvparten av maks antall, mange ganger om dagen, hver dag. Du blir aldri svett av det og kommer aldri i nærheten av utmattelse, men prøv det en måneds tid og så ta en ny test på hvor mange du klarer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå