Gå til innhold

Katter og flytting, hvordan burde vi gjøre det best for dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi overtar ny leilighet 1 på søndag, og oppsigelsestiden på en vi har nå går også ut den dagen.

Det vil si at vi ikke har noe mulighet for å ha alle møblene i vår leilighet før vi flytter, for da får vi ikke tid til å vaske ordentlig. Siden 1 november kl 12 er når vi må være ute, og også akkurat da vi får nøklene til nye leiligheten.

Vi har to pusejenter. Den ene katten har flyttet en gang før og har ikke noe problem med å tilpasse seg til nytt sted. (Hun har feks bodd en periode hos min mor når jeg har vært på sykehuset, og bruker svært kort tid på å bli trygg.
Den andre katten er en kattunge som vi tok imot for at den ikke skulle bli avlivet, så var ikke en "planlagt" katt, ellers hadde vi jo ventet med henne til vi hadde flyttet.

Siden vi får så knapt med tid har vi gjort det slik at vi har flyttet inn til svigers for noen dager (med møblene våre) sånn at vi har mulighet til å vaske over leiligheten. Svigers har en hybel over garasjen som vi blir å sove i, men vi blir å oppholde oss mest i huset deres, siden hybelen er full av våre nedpakkede møber. Vi begynner å sove der og flytter resten av møblene i dag. Svigers bor 10 minutter å gå fra oss, og de har to katter selv.

Jeg tenker da på kattene, den ene går ute, mens hun andre er for liten. Hva burde vi gjøre her? For vi har tre valg:

1. Ta kattene med til svigers. Da er det ikke noe poeng i å la voksenpus gå ute, også fordi det bor to andre katter der. Da må de være i hybelen med nedpakkede møbler, men får jo også være med oss. 

2. La begge kattene bli i gamle leiligheten frem til vi henter dem på søndag og tar de med til nye leiligheten. Da blir kattene mye alene, og tenker mest på lillepus som ikke får gå ute enda, og det må jo være veldig kjedelig å være i leiligheten alene uten møbler. Da lar vi selvfølgelig mye av kattemøblene (seng, do, mat, etc) stå, men føler det fremdeles blir tomt for henne. Voksenpus får jo gå ute, så tror ikke hun vil lide noe spesielt nød av det, utenom at vi ikke er hjemme og det er litt kaldt så får kanskje ikke sluppet hun inn/ut like mye som hun pleier.

3. La voksenpus bli og ta med lillepus til hybelen. For da får voksenpus gå ute som hun pleier, men er redd hun kanskje vil føle seg forlatt eller merke at alle møblene, lillepus og vi er borte og kanskje stikke av :(

Hva tenker dere?

Anonymkode: 48b0d...eb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke la voksen pus gå ute når dere ikke er hjemme i alle fall. Jeg personlig ville latt enten begge kattene være hjemme alene innendørs de få dagene dette gjelder med tilsyn minst 1 gang om dagen, eller tatt de med meg til svigers men holdt de inne der også. Det er stress for katter evt å flytte av og til. Storepus må minst være inne i 3 til 4 uker helst på nytt sted før dere kan slippe henne ut der uansett. Mange slipper ut katten altfor tidlig. Så dere må mulig allerede nå vende katten til å være inne litt. 

Skrevet

Ta med begge pusene til svigers og hold dem konsekvent inne der til den nye leiligheten er klar. De må likevel begge være inne 3-4 uker som tussi84 sier. :)

• Liker 1
Skrevet

Alternativt booker dere dem begge inn på hotell (les: katepensjonat) i noen dager slik at når dere henter dem så er den nye leiligheten sånn passelig klar.

Jeg har flyttet tvers over landet med katter, og den siste uken i den gamle leiligheten og de første 2 ukene i den nye leiligheten var det flytteesker og organisert kaos i alle rom.

Første natten i ny leilighet sov vi på gulvet i sovepose. Dagen etter kom flyttebyrået med eskene og møblene.

Det tok noen dager før det meste var ved det gamle for kattene, men det gir veldig greit.

Anonymkode: 005ca...892

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...