Gå til innhold

Sosialpenger, hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er et mareritt. For 4mnd mistet jeg jobben min, leiligheten, samlivsbrudd, og livet har vært kaos. Sliter med alvorlig depresjon og bare å komme seg opp av sengen er en kjempeinnsats akkurat nå. Jeg har hverken hatt sted å bo eller penger til mat... i min situasjon er det vanskelig å fokusere på slikt når man er deprimert og suicidal. Jeg kom inn i NAV-systemet og får utbetalt sosialpenger til livsopphold. Problemet er at jeg den siste tiden før dette måtte leve på lånte penger fra banken for å spise - og hadde kun nok penger på kontoen til å dekke deler av beløpet. NAV ba om kontoutskrift fra alle kontoer, og da de så dette beløpet trakk de det fra utbetlaingen min - selvom det ikke er penger jeg "har" men penger jeg *skylder*, som må betales inn til banken. 

Jeg la opp et budsjett så jeg kunne klare meg likevel (med beløpet NAV trakk fra utbetalingen min).

Nå har jeg nettopp klart å finne meg leilighet, men den eneste måten å kunne flytte inn med en gang på er å betale depositum og husleie på forskudd - noe som er umulig med NAV-systemet, da de skal ha ukesvis på å behandle saken. Så jeg lånte penger fra familie, lånte da også noen penger til mat, siden jeg ikke hadde noe. Regnet med at jeg kunne betale tilbake når jeg fikk neste utbetalingen (fått en plan i posten med dato for alle utbetalinger, og lagde budsjett etter dette).

Men så får jeg melding fra NAV om at de ser i kontoutskrift at jeg har midler til å klare meg selv, og ikke vil gi meg penger.

Er det så lett for de å kutte støtten min? Hadde det ikke vært for lån i banken og familie, hadde jeg hverken hatt mat eller tak over hodet... har de da rett til å gjøre det de gjør?

Lurer også på om de har rett til å se gjennom kontoutskriftene mine hver måned`? 

Kvier meg veldig for å snakke med saksbehandleren min da hun ikke bare har null forståelse for situasjonen min, men i tillegg anstrenger seg for å være direkte ubehagelig mot meg. Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger...

Anonymkode: 110a0...f24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig situasjon... Sosialstønad skal ikke gå til å dekke gjeld, så der stiller du ikke så sterkt. Men de har ikke krav på å se hele kontoutskriften din, du kan bruke sot tusj for å dekke til alle transaksjoner som ikke er relevante for sosialstønad. Men penger inn er penger inn, og de skal trekke tilsvarende i livsopphold. Så til senere anbefaler jeg at dersom du får penger av noen eller får låne penger av noen, så få de kontant, evt få "låne" kontoen til en venn. Da overfører de du får/får låne penger av disse til din venns konto, også tar denne ut pengene i kontanter til deg, ev overfører til utleier.

Depositum får du neppe fra NAV Sosial, de stiller svært sjelden med annet enn depositumsgaranti. Som er så dårlig at ingen utleiere med litt erfaring godtar den, den er knapt verdt papiret den er skrevet på, dessverre. Tilskudd til husleie får du forskuddsvis, men de bruker litt tid på å godkjenne boligen. Jeg fikk på forhånd vite hvilket beløp jeg maks kunne få, og hvilke krav de stilte til utleieboligen. Så da jeg hadde funnet en slik, brukte de bare et par dager på å godkjenne husleieutgifter. (Siden jeg var såpass ung som jeg var - hadde ikke fylt 30 enda - fikk jeg ikke dekket høy nok husleie til egen leilighet, så jeg måtte flytte inn i kollektiv med en gjeng studenter. Men det gikk da, det viktigste var at jeg hadde et sted å bo).

Anonymkode: 4df85...7c8

• Liker 1
Skrevet

Har du for øvrig sjekket om du har krav på dagpenger?

Anonymkode: 4df85...7c8

Skrevet

Det stod mellom å bruke mastercard og sulte, så jeg brukte mastercard... banken min vil ikke gi meg utsettelse på betaling, samtidig som nav/kommunen nekter meg å bruke disponsible penger på konto til å betale gjeld... hva gjør jeg da?

Jeg har ikke krav på dagpenger fordi da skal man være i stand til å gå rett ut i jobb når NAV finner noe. Siden jeg er i behandling for depresjon har jeg "redusert arbeidsevne" og søker i stedet arbeidsavklaringspenger. Men det har gått ukesvis og de behandler fortsatt søknaden... 

Skrevet

Det stod mellom å bruke mastercard og sulte, så jeg brukte mastercard... banken min vil ikke gi meg utsettelse på betaling, samtidig som nav/kommunen nekter meg å bruke disponsible penger på konto til å betale gjeld... hva gjør jeg da?

Jeg har ikke krav på dagpenger fordi da skal man være i stand til å gå rett ut i jobb når NAV finner noe. Siden jeg er i behandling for depresjon har jeg "redusert arbeidsevne" og søker i stedet arbeidsavklaringspenger. Men det har gått ukesvis og de behandler fortsatt søknaden... 

Søk opp hvem det er som behandler søknaden din, og ring direkte til de. Da kan du spørre hvorfor det tar så lang tid, om det mangler noen papirer osv. Arbeidsavklaringspenger kan ta ganske lang tid å få innvilget, når jeg gikk fra sykepenger til arbeidsavklaring kunne det ta ca. 3 måneder å behandle søknaden. Det gjorde det langt ifra, men jeg hadde nok flaks.

Anonymkode: d03d2...e1d

Skrevet

Fortell dem du skylder penger at du venter på å få innvilget AAP. Når du får det innvilget vil du få etterbetalt for hele perioden du hadde rett på AAP, minus det du har fått i sosialstønad. Disse pengene bruker du til å betale gjelden. 

Anonymkode: 15623...35a

• Liker 1
Skrevet

Det står i rundskriv om sosiale tjenester at de ikke kan tvinge deg til å bruke av kreditter. Ta med dette til Nav og lever evt en formell klage på evt vedtak. (Har du levert en søknad om hjelp, og fått et skriftlig avslag?)

4.18.2.19 Egne midler
Tjenestemottaker må som utgangspunkt bruke egne midler som vedkommende rår over, eller kan gjøre tilgjengelige, til eget livsopphold. Med egne midler menes alle former for bankinnskudd, formue og kapitalinntekter, utestående midler, realiserbare formuesgoder, leieinntekter, arv, pengegaver og gevinster, erstatninger, legater og lignende. Hvorvidt slike midler skal tas med i stønadsberegningen, må vurderes konkret ut fra blant annet hva slags type midler det er snakk om, beløpets størrelse, konsekvenser av at midlene brukes og tjenestemottakers helhetlige situasjon, herunder om hjelpebehovet er å anse som kortvarig eller langvarig. Tjenestemottaker kan ikke henvises til å benytte kreditt eller ta opp lån for å sørge for sitt livsopphold.

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+35+-+Lov+om+sosiale+tjenester+i+NAV.410516.cms

Anonymkode: 03855...db1

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med brukerombudet så fort du kan! Kan du si litt om fylke/kommune du hører til? Kanskje jeg kan vise deg i riktig retning.

• Liker 1
Skrevet

De sjekker kontoutskrift for å se om du får inn penger den måneden.

De bryr seg ikke om hvor de pengene kommer I fra og hva de brukes til. Så lenge det er inn til din konto så trekker de.

Jeg hadde sosialstønad mens jeg ventet på aap. Tanten min døde og jeg fikk penger av foreldrene mine for flybilletter.  Når jeg leverte kontoutskrift skrev jeg det og forklarte hva den inntekten var. At de pengene gikk ut med engang di kom inn.

Men de trakk de pengene uansett. Så ente opp med minus den mnd..

Så hvis du skal låne penger fra folk. Få cash eller matvarer. Og depositum pengene kunne de ha overført fra sin konto til depositum konto  og ikke først til deg.

Anonymkode: f1484...dcc

• Liker 1
Skrevet

I vår kommuene må man også være villig til å ta i mot arbeid og tiltak dersom man mottar sosialstønad. Akkurat som dagpenger. Vær forberedt på det. På nav.no kan du se oversikt over behandlingstiden på aap per fylke. I Oslo/Akerhus er det f.eks. 8 uker.

Anonymkode: a9c8e...199

Skrevet

Dessverre er NAV særlig brutale mot de som er mest sårbare og har minst, da det ofte er empati-løse folk som jobber i disse stillingene, som selv har fått livet servert på sølvfat og ikke klart å komme lengre. Anbefaler deg ikke å få penger inn på konto fra andre, så lenge du mottar sosialtrygd, om du har mulighet til å unngå det. 

Og lever inn klage. 

"Hjelp til å klage

Hvis du trenger hjelp til å skrive klagen har NAV-kontoret ditt plikt til å hjelpe deg. Når du oppsøker NAV-kontoret, har du rett til å ha med deg en person du har tillit til. Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som håndterer klagen på dine vegne." - https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Klage+ris+og+ros/Klagerettigheter  

Sivilombudsmannen

Hvis du ikke er fornøyd med utfallet av saken din eller selve saksbehandlingen i NAV, kan du klage til Sivilombudsmannen. Sivilombudsmannen kan ikke endre vedtaket, men kan be om at saken vurderes på nytt.   

Anbefaler deg å klage til de over hodet på dem, det bruker å sette fart i baken deres. Eller gi fullmakt til noen, om så familie eller venner som kan gjøre dette for deg, da det er en ekstra belastning. 

Anonymkode: 2e684...b3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...