Gå til innhold

Frokost og lunsj som metter lenge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Etter å ha vært borte fra jobb en stund, skal jeg nå snart tilbake. Jeg har enda mange kilo som skal av, ca 20Kg. 

Så, utfordringen er frokost og lunsj. Det har tidligere blitt hurtigløsning til frokost, brødskive med fårepølse eller noe man bare slenger på. Og til lunsj har det ofte blitt middagen som blir servert i kantinen. Men jeg kan jo ikke spise middag 2 ganger til dagen. Jeg innser det nå. Vi får ikke lov til å ha med mat som må varmes, på jobb. Men vi har kjøleskap, så mat som kan spises kald er lov. Men jeg har så lite peiling på hva som er lurt å spise til frokost og lunsj. Hadde vert supert med tips! Det blir også dyrt å spise daglig i kantinen, så har lyst å unngå det. 

Noen som har litt forslag til enkle frokoster og lunsjer, som også er sunne? Om noen kan gjøres klart kvelden før, eller kan lages mye av og så fryses, så hadde det vært supert. Morningen er ganske travel, så brødskiva har ofte blitt spist på veien, eller på jobb (unngår bråkete mat som knekkebrød ol. i åpent kontorlandskap). 

Helt grønn og fantasiløs på dette. Trenger også noe som metter lenge, slik at jeg slipper småspising hele dagen. 

Anonymkode: d82d7...f07

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Eggerøre, omelett eller kokte egg er alltid en vinner, både med og uten brød. Kan varieres på mange måter også. Sleng med noe cottage cheese for å gjøre det enda mer mettende. Du kan for eksempel vispe noen egg med cottage cheese, ha det i en ildfast form, og legge i noe grønt (brokkoli, paprika, løk +++), og steke i ovnen til det har passende konsistens for deg. Funker kaldt.

Du kan også lage tynne, tynne omeletter, og bruke de som wraps, dvs at du har vanlig pålegg inni.

Salater med kjøtt/egg/bønner og litt olivenolje eller ost, og masse grønt, er også mettende.

• Liker 2
Skrevet

Få i deg nok fett så holder du deg mett lenge

Jeg kan f.eks spise eggerøre på 3-4 egg med en god klump smør og en dæsj fløte eller kokosmelk. Da går det lett 5-6 timer før  jeg blir sulten igjen

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg skal spise noe jeg vet holder meg mett lenge, så spiser jeg alltid rugbrød (sånn lite kompakt, tungt rugbrød fra Rema) med egg. To brødskiver, pluss litt grønnsaker og frukt, og jeg holder meg mett i flere timer :) Anbefales! 

Anonymkode: 899fc...271

Skrevet

Spiser en håndfull nøtter til frokost. holder fint til lunsj. 

Anonymkode: 3d4d3...82e

Skrevet

Havregrøt med nøtter og bær/frukt holder meg mett lenge :)

• Liker 1
Skrevet

Polarbrød - Ekstrem fullkorn med makrell i tomat holder meg mett lenge

Anonymkode: 6bad6...4cc

• Liker 1
Skrevet

Frokostblanding som kun er søtet med tørket frukt holder lenge for meg. (Bruker skummet melk på.) 

• Liker 1
Gjest Citronella
Skrevet

Kald omelett er veldig godt og metter lenge og kan spises til lunsj. Stek løk, sguash og paprika i pannen, hell over eggeblanding. Legg ved noen cherrytomater og spinatblader.

Overnight-oats er genial lunsj.

Tunfisksalat med grønnsaker (ikke pasta om du er på slankekur).

Grove matmuffins. https://www.vektklubb.no/artikkel/grove-muffins-med-mat-i-20271732 Ta opp fra fryser om morgenen. Enkelt, sunt og godt!

• 2 uker senere...
Skrevet

Eggerøre, omelett eller kokte egg er alltid en vinner, både med og uten brød. Kan varieres på mange måter også. Sleng med noe cottage cheese for å gjøre det enda mer mettende. Du kan for eksempel vispe noen egg med cottage cheese, ha det i en ildfast form, og legge i noe grønt (brokkoli, paprika, løk +++), og steke i ovnen til det har passende konsistens for deg. Funker kaldt.

Du kan også lage tynne, tynne omeletter, og bruke de som wraps, dvs at du har vanlig pålegg inni.

Salater med kjøtt/egg/bønner og litt olivenolje eller ost, og masse grønt, er også mettende.

Grove matmuffins. De kan fryses ned, og hvis de tas ut av fryseren om morningen har de tint innen lunsj tid.

Her er noen forslag :)  https://www.vektklubb.no/artikkel/grove-muffins-med-mat-i-20271732

Anonymkode: a826b...b93

Kald omelett er veldig godt og metter lenge og kan spises til lunsj. Stek løk, sguash og paprika i pannen, hell over eggeblanding. Legg ved noen cherrytomater og spinatblader.

Overnight-oats er genial lunsj.

Tunfisksalat med grønnsaker (ikke pasta om du er på slankekur).

Grove matmuffins. https://www.vektklubb.no/artikkel/grove-muffins-med-mat-i-20271732 Ta opp fra fryser om morgenen. Enkelt, sunt og godt!

Først og fremst; Beklager at jeg er treig å svare! 

Tusen takk for gode forslag! Matmuffins ante jeg ikke eksisterte engang! Dette skal eg teste ut :) Så genialt. 

Jeg har aldri helt fått dreisen på omelett, men jeg må bare prøve igjen, for jeg liker jo egentlig det kjempegodt. Er ikke så dreven på kjøkkenet, men det må jeg bare jobbe med. 

Tusen tusen takk. 

Skrevet

Takk til dere andre også :)

Tar gjerne imot enda flere forslag, om noen har :)

Skrevet

Hva med havregrøt til frokost?:) Varmt måltid(jeg savner i alle fall mer enn ett varmt måltid og det er jo som regel middag), sunt og holder deg med energi lenge. Til lunsj går det jo an å ha kald eggerøre, reker/laks/kylling og salat. Eller wraps med salat og noe anna godt.

Anonymkode: 62221...789

Skrevet

Hva med havregrøt til frokost?:) Varmt måltid(jeg savner i alle fall mer enn ett varmt måltid og det er jo som regel middag), sunt og holder deg med energi lenge. Til lunsj går det jo an å ha kald eggerøre, reker/laks/kylling og salat. Eller wraps med salat og noe anna godt.

Anonymkode: 62221...789

Dette funker sikkert for mange. Men jeg er ikke så glad i havregrøt. Jeg har i en periode prøvd å spise havregryn med skummet melk. Men magen var ikke helt enig i å starte dagen slik, så jeg droppa det. Men det er jo et godt forslag. :)

ts

Skrevet

Om jeg vet jeg blir gående en stund uten mat, pleier jeg å lage en smoothie av banan, bær (basically det du pleier å ha oppi smoothie, lag den slik du foretrekker), og et par-tre eggeplommer, en spiseskje olivenolje, en spiseskje linfrø, og så en god neve mandler på toppen. 

Ellers er det mange gode tips her. Et råd er imidlertid å få i deg nok vann. Jeg kan spise en hest til frokost og fremdeles ha den ugne følelsen av at magen ikke er helt full dersom jeg ikke drikker nok. 

Anonymkode: 0bf3c...74f

Skrevet

Havregrøt, havregrøt, havregrøt! Slår et slag for havregrøt! Har du likevel for lite tid om morgenen, kan du lage over night-oats: Hell melk/vann over en skål med havregryn (til det dekker et par cm over grynene) sett inn i kjøleskapet og VOILA: neste morgen er det verdens beste frokost. Jeg liker gjerne å ha en sukett eller to oppi. De løser seg opp iløpet av natten, eller så kan du pimpe den med kanel/syltetøy etc. før (eller etter) :)

Skrevet

Jeg signerer også havregrøt. Har til gode å finne en frokost som metter mer enn det (bortsett fra English fry-up, men det er både tidkrevende og ikke særlig sunt). Jeg bruker sånn ferdig havregrøt som bare skal ha over seg varmt vann fra vannkoker. Den med rosiner og vaniljesmak er gull. (Men har antagelig litt mer sukker i seg, vil jeg tro).

Anonymkode: daad2...54d

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Nå skriver jo TS at hun ikke kan spise havregrøt da...

Skrevet

Oj, beklager, så ikke det.

Anonymkode: daad2...54d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...