AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #1 Skrevet 30. oktober 2015 Jada, jeg er enig i at det er en tullete tradisjon, men nå er det sånn at jeg har en 4,5 - åring i hus som ønsker å gå Halloween med nabokidsa i år. Så da har jeg tenkt å la henne få lov til det.De andre barna er mellom 5-7 år. Jeg tenkte å gå sammen med dem, men holde meg litt i bakgrunn. Bare så det ikke blir noe tull..Men hvilken dag er vanlig å gå på? 31.oktober? (Lørdag) Og hva er vanlig å si når man ringer på hos folk? "Knask eller knep?" Anonymkode: c7b89...924
heidifrøkna Skrevet 30. oktober 2015 #2 Skrevet 30. oktober 2015 Vanlig å gå 31 oktober ja, og vanlig å si knask eller knep.Ville ha gått sammen med barna når de banker på for det er så mange bakvendt foreldre der ute som er imot Halloween og har planer om å la dette gå utover barna som kommer på døren. Ufyselig syntes nå jeg, for de små skjønner ikke debatten.Greit å være litt tigermamma i en sånn situasjon, og kanskje forklare til barnet at ikke alle liker å få besøk av skumle monstre og derfor ikke vet hvordan de skal oppføre seg, men at et er disse menneskene som har et problem og ikke dere.Ha en fin kveld! Og drit i de stakkarslige som er imot halloween og kan finne på å være ufine mot barna, for voksne mennesker som oppfører seg dårlig mot barn på grunn av en sånn ting har personlige ting å slite med. 3
Gjest Birti Skrevet 30. oktober 2015 #3 Skrevet 30. oktober 2015 Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er sånn at foreldrene "går opp ruta" på forhånd, og avtaler med noen naboer at ungene deres kan komme dit. Da vet dere at ungene blir tatt godt imot, naboene vet at dere kommer, og ingen blir overveldet - verken av barn eller voksne. Jeg har ikke barn selv, men har ingen ting i mot å være "den hyggelige damen med snopet" dersom jeg vet at noen kommer. I fjor avtalte jeg med de som bor over meg at jeg skulle ha til ungene deres og de som de kom sammen med (4-5 stk), men totalt tror jeg det var 50 unger på døra.. Jeg hadde sett ungene til de som bor over meg før, altså to av disse, og ingen andre hadde spurt meg om jeg kom til å være hjemme og delta i feiringen. Ergo; jeg hadde ikke nok godteri overhodet (men holdt av til de jeg hadde avtale med, og som jeg gledet meg til å se) og ble mildt sagt lei hele greia. Et lite heads up må da være vanlig folkeskikk? Og har dere avtalt ruten så kan jo barna oppleve å være mer selvstendige (les: du som foreldre kan gå lenger bak) og dermed vokse på det. Er ikke dette vinn-vinn så vet ikke jeg..
Lou Salome Skrevet 30. oktober 2015 #4 Skrevet 30. oktober 2015 I år er det åpenbart at lørdag er den rette dagen.Veldig lurt å avtale med noen naboer. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #5 Skrevet 30. oktober 2015 Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er sånn at foreldrene "går opp ruta" på forhånd, og avtaler med noen naboer at ungene deres kan komme dit. Da vet dere at ungene blir tatt godt imot, naboene vet at dere kommer, og ingen blir overveldet - verken av barn eller voksne. Jeg har ikke barn selv, men har ingen ting i mot å være "den hyggelige damen med snopet" dersom jeg vet at noen kommer. I fjor avtalte jeg med de som bor over meg at jeg skulle ha til ungene deres og de som de kom sammen med (4-5 stk), men totalt tror jeg det var 50 unger på døra.. Jeg hadde sett ungene til de som bor over meg før, altså to av disse, og ingen andre hadde spurt meg om jeg kom til å være hjemme og delta i feiringen. Ergo; jeg hadde ikke nok godteri overhodet (men holdt av til de jeg hadde avtale med, og som jeg gledet meg til å se) og ble mildt sagt lei hele greia. Et lite heads up må da være vanlig folkeskikk? Og har dere avtalt ruten så kan jo barna oppleve å være mer selvstendige (les: du som foreldre kan gå lenger bak) og dermed vokse på det. Er ikke dette vinn-vinn så vet ikke jeg..Jeg forstår tankegangen din, men å skulle avtale med naboene på forhånd bare for å ikke skuffe barna, tror jeg blir vanskelig. Dette er tett-bebodd strøk, mange boliger, og trolig veldig mange barn. Så man får bare håpe på det beste. Jeg tenker bare å være med for å se at alt går fint for seg. Hvis noen ikke ønsker å åpne døren, skal ikke barna ringe på flere ganger. Tror de fleste allerede vet at mange barn vil gå Halloween denne helgen, så man skulle ikke måtte trenge å gi noe "heads up". 😊 Anonymkode: c7b89...924 2
Gjest Franke Ann Skrevet 30. oktober 2015 #6 Skrevet 30. oktober 2015 (endret) Vanlig å gå 31 oktober ja, og vanlig å si knask eller knep.Ville ha gått sammen med barna når de banker på for det er så mange bakvendt foreldre der ute som er imot Halloween og har planer om å la dette gå utover barna som kommer på døren. Ufyselig syntes nå jeg, for de små skjønner ikke debatten.Greit å være litt tigermamma i en sånn situasjon, og kanskje forklare til barnet at ikke alle liker å få besøk av skumle monstre og derfor ikke vet hvordan de skal oppføre seg, men at et er disse menneskene som har et problem og ikke dere.Ha en fin kveld! Og drit i de stakkarslige som er imot halloween og kan finne på å være ufine mot barna, for voksne mennesker som oppfører seg dårlig mot barn på grunn av en sånn ting har personlige ting å slite med. Syns du oppsummerer mentaliteten til alt for mange småbarnsforeldre ganske godt her: Gi en lang faen i alle andre, meg og mine barn er universets sentrum, selv i ditt eget hjem må du forvente at vi kommer og plager deg opptil 50 ganger i løpet av en kveld. Endret 30. oktober 2015 av obstanazi
heidifrøkna Skrevet 30. oktober 2015 #7 Skrevet 30. oktober 2015 Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er sånn at foreldrene "går opp ruta" på forhånd, og avtaler med noen naboer at ungene deres kan komme dit. Da vet dere at ungene blir tatt godt imot, naboene vet at dere kommer, og ingen blir overveldet - verken av barn eller voksne. Jeg har ikke barn selv, men har ingen ting i mot å være "den hyggelige damen med snopet" dersom jeg vet at noen kommer. I fjor avtalte jeg med de som bor over meg at jeg skulle ha til ungene deres og de som de kom sammen med (4-5 stk), men totalt tror jeg det var 50 unger på døra.. Jeg hadde sett ungene til de som bor over meg før, altså to av disse, og ingen andre hadde spurt meg om jeg kom til å være hjemme og delta i feiringen. Ergo; jeg hadde ikke nok godteri overhodet (men holdt av til de jeg hadde avtale med, og som jeg gledet meg til å se) og ble mildt sagt lei hele greia. Et lite heads up må da være vanlig folkeskikk? Og har dere avtalt ruten så kan jo barna oppleve å være mer selvstendige (les: du som foreldre kan gå lenger bak) og dermed vokse på det. Er ikke dette vinn-vinn så vet ikke jeg..Dette går kanskje på landet, men i tette strøk er det vanskelig å gå å banke på til alle naboer og spørre. Husker når jeg var liten at vi ringte på til ALLE (spessielt etter vi ble gamle nok til å gå selv), og foreldrene mine hadde ikke hatt mulighet til å oppsøke nesten hele bydelen for å spørre på forhånd.Er jo gratis godteri, så barna vil jo ikke stoppe på 2-3 hus når det er så mye å hente!Har aldri hørt om noen som avtaler slikt på forhånd med mindre situasjonen er utrolig spesiell... 1
Kara W Skrevet 30. oktober 2015 #8 Skrevet 30. oktober 2015 Å avtale på forhånd høres litt merkelig ut. Jeg vet at mamma gjorde det da jeg var liten, men det var før noen i det hele tatt hadde hørt om Halloween. Da avtalte hun med 4-5 naboer, og gav dem godteriet. Idag er det såpass vanlig at de fleste enten har godteri hjemme, eller skrur av utelyset.Jeg har gått sammen med barna mine. Det kan fort bli litt skummelt for de minste barna, og da er det godt å ha en hånd å holde i. Når de ringer på har vi voksne stått en meter eller to bak bare. Husk å gå igjennom noen regler med barnet ditt, f.eks:* Bare ringe på en gang, og gå rolig derfra om de ikke åpner.* Takk for godteriet man får, ikke bli sur dersom noen ikke har godteri* Er utelyset skrudd av så går man bare forbi* Bruk refleks/lommelykt. Vanlige trafikkregler gjelder.* Alle går samlet. Det er ikke lov å løpe ifra de minste og man venter med å ringe på til alle er kommet frem (ev får man dele seg opp i flere grupper).* Ikke gjør hærverk! 4
heidifrøkna Skrevet 30. oktober 2015 #9 Skrevet 30. oktober 2015 Syns du oppsummerer mentaliteten til alt for mange småbarnsforeldre ganske godt her: Gi en lang faen i alle andre, meg og mine barn er universets sentrum, selv i ditt eget hjem må du forvente at vi kommer og plager deg opptil 50 ganger i løpet av en kveld.Har ikke barn Klarer fremdeles å oppføre meg mot BARN som kommer på døren på halloween! Det er EN kveld i året, skjerp deg! Du oppfører deg som at dette er noe som skjer hver eneste lørdag. Hva jeg mener om halloween er irrelevant, for det jeg ser er barn som ikke forstår debatten og som ikke skjønner problemet. De gleder seg i lang tid fremover og dette er stort for dem. Kan du ikke bare være et medmenneske en kveld i året og se litt lenger enn din egen nesetipp - for det er ikke foreldrene som kommer på døren din og vil ha godteri, det er barn.Dessuten er det sikkert utrolig trist for små barn å ikke få delta på noe så artig og gøy som halloween selv om alle andre i klassen får det, fordi foreldrene skal lage et så stort problem ut av det. Føler de med din holdning er stakkarslige mennesker som ikke har noe annet å klage på. 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #10 Skrevet 30. oktober 2015 Syns du oppsummerer mentaliteten til alt for mange småbarnsforeldre ganske godt her: Gi en lang faen i alle andre, meg og mine barn er universets sentrum, selv i ditt eget hjem må du forvente at vi kommer og plager deg opptil 50 ganger i løpet av en kveld.veeeeel...nå er det slik at det ser ut til at Halloween-feiring brer om seg. Du står fritt til å ta ut kontakten på ringeklokka, skru av utelyset slik at folk skjønner at du ikke er "med", og la være å åpne dersom det likevel skulle komme noen. Du høres ut som en grinebiter. Meld deg ut da. Det er ingen som tvinger deg til å delta. Anonymkode: d7030...3e3 2
Viktualia Skrevet 30. oktober 2015 #11 Skrevet 30. oktober 2015 I år er det åpenbart at lørdag er den rette dagen.Det er 31. oktober hvert år. Akkurat som 17. mai og julaften flytter ikke Halloween på seg. 3
Gjest Franke Ann Skrevet 30. oktober 2015 #12 Skrevet 30. oktober 2015 (endret) Har ikke barn Klarer fremdeles å oppføre meg mot BARN som kommer på døren på halloween! Det er EN kveld i året, skjerp deg! Du oppfører deg som at dette er noe som skjer hver eneste lørdag. Hva jeg mener om halloween er irrelevant, for det jeg ser er barn som ikke forstår debatten og som ikke skjønner problemet. De gleder seg i lang tid fremover og dette er stort for dem. Kan du ikke bare være et medmenneske en kveld i året og se litt lenger enn din egen nesetipp - for det er ikke foreldrene som kommer på døren din og vil ha godteri, det er barn.Dessuten er det sikkert utrolig trist for små barn å ikke få delta på noe så artig og gøy som halloween selv om alle andre i klassen får det, fordi foreldrene skal lage et så stort problem ut av det. Føler de med din holdning er stakkarslige mennesker som ikke har noe annet å klage på.Selvsagt oppfører jeg meg også mot barna om de kommer på døren. Det er tross alt ikke deres feil at de blir utsatt for dårlig oppdragelse. Men dette med å "være et medmenneske én kveld i året" syns jeg er en forferdelig arrogant holdning. For det første er det ikke snakk om barn som lider noen nød her, men du snakker om det som om det skulle være en form for "u-hjelp". For det andre er dette med å være "et medmenneske" noe som går begge veier. På hvilken måte mener du i så fall at det å sende ungene sine rundt for å plage naboene, og mase på dem om godteri, er å være "et medmenneske"? For det tredje har vi allerede en sånn kveld i året som er en del av vår norske tradisjon. Det kalles "julebukk", og forekommer som oftest i romjula (eller rett etter nyttår).Og forøvrig finner jeg det usmakelig hvordan folk dytter ungene foran seg i alle disse halloween-debattene. "Men de er jo bare barn!". "Hva med barna?" Ja, de er bare barn, men bak dem står det voksne og pusher, for så å gjemme seg bak barna når noen reagerer. Det blir som om jeg skulle sende ungene mine til naboen for å ramponere bilen hans, og så unnskylde meg med at de "er jo bare barn" etterpå. Jeg fatter ikke at folk kan inneha så lite skam. Personlig hadde jeg vært så jævla flau dersom det var mine unger det var snakk om. Ellers er jeg enig i at hele denne halloween-trenden er basert på massesuggesjon og sosialt press "fordi alle andre gjør det". Men vet du hva? Denne massesuggesjonen - og dette sosiale presset - er det småbarnsforeldre selv som har skapt ved å i det hele tatt kaste seg på trenden. Men noen ganger handler faktisk godt foreldreskap om å ta tøffe avgjørelser som ungene kanskje ikke liker der og da, men som de på sikt vil lære seg å inneha litt medmenneskelighet og respekt for andre på grunn av. Endret 30. oktober 2015 av obstanazi
heidifrøkna Skrevet 30. oktober 2015 #13 Skrevet 30. oktober 2015 Selvsagt oppfører jeg meg også mot barna om de kommer på døren. Det er tross alt ikke deres feil at de blir utsatt for dårlig oppdragelse. Men dette med å "være et medmenneske én kveld i året" syns jeg er en forferdelig arrogant holdning. For det første er det ikke snakk om barn som lider noen nød her, men du snakker om det som om det skulle være en form for "u-hjelp". For det andre er dette med å være "et medmenneske" noe som går begge veier. På hvilken måte mener du i så fall at det å sende ungene sine rundt for å plage naboene, og mase på dem om godteri, er å være "et medmenneske"? For det tredje har vi allerede en sånn kveld i året som er en del av vår norske tradisjon. Det kalles "julebukk", og forekommer som oftest i romjula (eller rett etter nyttår).Og forøvrig finner jeg det usmakelig hvordan folk dytter ungene foran seg i alle disse halloween-debattene. "Men de er jo bare barn!". "Hva med barna?" Ja, de er bare barn, men bak dem står det voksne og pusher, for så å gjemme seg bak barna når noen reagerer. Det blir som om jeg skulle sende ungene mine til naboen for å ramponere bilen hans, og så unnskylde meg med at de "er jo bare barn" etterpå. Jeg fatter ikke at folk kan inneha så lite skam. Personlig hadde jeg vært så jævla flau dersom det var mine unger det var snakk om. Ellers er jeg enig i at hele denne halloween-trenden er basert på massesuggesjon og sosialst press "fordi alle andre gjør det". Men vet du hva? Denne massesuggesjonen - og dette sosiale presset - er det småbarnsforeldre selv som har skapt ved å i det hele tatt kaste seg på trenden. Men noen ganger handler faktisk godt foreldreskap om å ta tøffe avgjørelser som ungene kanskje ikke liker der og da, men som de på sikt vil lære seg å inneha litt medmenneskelighet på grunn av.Tenk hvordan livet ditt hadde vært om vi KUN hadde hatt norske tradisjoner?Kom deg ut av bobbla di, verden er større enn kun Norge og vi burde være glad for at vi har påvirkning av tradisjoner og verdier fra andre land.På hvilken måte er julebukk bedre enn halloween? Kun fordi det er norsk? Fordi de synger?Halloween er en tradisjon for meg, siden fordi jeg selv drev å ringte på til naboene når jeg var liten. Jeg kommer til å føre denne tradisjonen videre til mine barn, selv om den ikke stammer fra Norge.Du skriker som om det er pesten selv som kommer å skal rasere huset ditt + å ta alle pengene dine. Er det så vanskelig å kjøpe en pose seigmenn og dele ut denne ene kvelden? Ja, mener et er medmenneskelig og det sier lite om innsikten din når du sammenlikner det med U-hjelp. Det handler om å la andre barn få oppleve noe artig de ikke får de andre kveldene. Å få kle seg ut og ringe på til naboene og være monstre. Å si at barna har godt av å bli nektet å få delta på dette syntes jeg er trangsynt av deg. Jeg orker ikke å i noe videre diskusjon med deg, for jeg syntes det er EN SÅ LITEN BAGATELL i livet ditt, at du må komme over dette. Det er så usmakelig med dere som skal lage et rabalder av en så filleting som skjer EN dag i året. Herregud, la nå barna få ha det morsomt med dette, er da virkelig ikke noe problem. 5
Kara W Skrevet 30. oktober 2015 #14 Skrevet 30. oktober 2015 Selvsagt oppfører jeg meg også mot barna om de kommer på døren. Det er tross alt ikke deres feil at de blir utsatt for dårlig oppdragelse. Men dette med å "være et medmenneske én kveld i året" syns jeg er en forferdelig arrogant holdning. For det første er det ikke snakk om barn som lider noen nød her, men du snakker om det som om det skulle være en form for "u-hjelp". For det andre er dette med å være "et medmenneske" noe som går begge veier. På hvilken måte mener du i så fall at det å sende ungene sine rundt for å plage naboene, og mase på dem om godteri, er å være "et medmenneske"? For det tredje har vi allerede en sånn kveld i året som er en del av vår norske tradisjon. Det kalles "julebukk", og forekommer som oftest i romjula (eller rett etter nyttår).Og forøvrig finner jeg det usmakelig hvordan folk dytter ungene foran seg i alle disse halloween-debattene. "Men de er jo bare barn!". "Hva med barna?" Ja, de er bare barn, men bak dem står det voksne og pusher, for så å gjemme seg bak barna når noen reagerer. Det blir som om jeg skulle sende ungene mine til naboen for å ramponere bilen hans, og så unnskylde meg med at de "er jo bare barn" etterpå. Jeg fatter ikke at folk kan inneha så lite skam. Personlig hadde jeg vært så jævla flau dersom det var mine unger det var snakk om. Ellers er jeg enig i at hele denne halloween-trenden er basert på massesuggesjon og sosialst press "fordi alle andre gjør det". Men vet du hva? Denne massesuggesjonen - og dette sosiale presset - er det småbarnsforeldre selv som har skapt ved å i det hele tatt kaste seg på trenden. Men noen ganger handler faktisk godt foreldreskap om å ta tøffe avgjørelser som ungene kanskje ikke liker der og da, men som de på sikt vil lære seg å inneha litt medmenneskelighet på grunn av.Jeg er enig i mye av det du sier her, men man skal likevel ikke la det gå utover barna at du er uenig i foreldrenes handlinger. Nå har du ikke skrevet det selv, men mange av de som har samme holdning som deg snakker også om å kjefte på barna når de ringer på. Barna har (som du skriver) ingen skyld i at de ev ringer på hos deg så lenge de ikke har fått beskjed om at det er galt å ringe på hos deg. Da forklarer man heller på hyggelig måte at man ikke feirer.Du kan velge å slukke lyset eller ikke. Du kan velge om du vil åpne døren eller ikke. Men å velge å ha lyset på, åpne og døren og så kjefte på barna som står utenfor hører ingen steder hjemme. 1
angara Skrevet 30. oktober 2015 #15 Skrevet 30. oktober 2015 Her i gata avtaler vi på forhånd. Vi går til de andre i gata som har barn selv, og da kommer også disse barna til vårt hus. Synes dette er en kjempefin måte å gjøre det på. Det er ikke snakk om mange hus, maks 4-5, men det er nok synes jeg. Da har de fått prøve å ringe på og vise seg frem i kostymene sine.Jeg synes det er verre med alle tenåringene som kommer og ringer på! Guttegjenger som ikke har kledd seg ut i det hele tatt, bortsett fra kanskje en spiderman-maske eller noe. Som kommer og rekker frem posene og vil ha godteri. Midt i leggetiden til barna mine... 1
Lou Salome Skrevet 30. oktober 2015 #16 Skrevet 30. oktober 2015 Dette går kanskje på landet, men i tette strøk er det vanskelig å gå å banke på til alle naboer og spørre. Husker når jeg var liten at vi ringte på til ALLE (spessielt etter vi ble gamle nok til å gå selv), og foreldrene mine hadde ikke hatt mulighet til å oppsøke nesten hele bydelen for å spørre på forhånd.Er jo gratis godteri, så barna vil jo ikke stoppe på 2-3 hus når det er så mye å hente!Har aldri hørt om noen som avtaler slikt på forhånd med mindre situasjonen er utrolig spesiell...Vi sender en sms dagen før/to dager før til de vi kjenner i vår oppgang, og nabooppgangen (de som vet hvem barna er). Så har de mulighet til å "reservere seg". Sikkert ikke mulig senere når barna blir større, men Ts' barn er 4. Mer enn nok godteri på to oppganger i bygård her.
Gjest Franke Ann Skrevet 30. oktober 2015 #17 Skrevet 30. oktober 2015 Tenk hvordan livet ditt hadde vært om vi KUN hadde hatt norske tradisjoner?Kom deg ut av bobbla di, verden er større enn kun Norge og vi burde være glad for at vi har påvirkning av tradisjoner og verdier fra andre land.På hvilken måte er julebukk bedre enn halloween? Kun fordi det er norsk? Fordi de synger?Halloween er en tradisjon for meg, siden fordi jeg selv drev å ringte på til naboene når jeg var liten. Jeg kommer til å føre denne tradisjonen videre til mine barn, selv om den ikke stammer fra Norge.Du skriker som om det er pesten selv som kommer å skal rasere huset ditt + å ta alle pengene dine. Er det så vanskelig å kjøpe en pose seigmenn og dele ut denne ene kvelden? Ja, mener et er medmenneskelig og det sier lite om innsikten din når du sammenlikner det med U-hjelp. Det handler om å la andre barn få oppleve noe artig de ikke får de andre kveldene. Å få kle seg ut og ringe på til naboene og være monstre. Å si at barna har godt av å bli nektet å få delta på dette syntes jeg er trangsynt av deg. Jeg orker ikke å i noe videre diskusjon med deg, for jeg syntes det er EN SÅ LITEN BAGATELL i livet ditt, at du må komme over dette. Det er så usmakelig med dere som skal lage et rabalder av en så filleting som skjer EN dag i året. Herregud, la nå barna få ha det morsomt med dette, er da virkelig ikke noe problem. Det handler ikke om at vi bare skal ha norske tradisjoner, eller at julebukk er bedre enn halloween. Men når du snakker om å "være et medmenneske én kveld i året", må du nesten tåle at noen påpeker det har null med "medmenneskelighet" å gjøre (derav sammenligningen med u-hjelp), og at det heller ikke er snakk om bare én kveld i året (derav dette med julebukk). I tillegg har du loddsalg for diverse aktiviteter de holder på med, og generell skriking og skråling. I det hele tatt er man i det daglige nødt til å forholde seg til andres barn, enten man ønsker det eller ei. Og det er i utgangspunktet helt naturlig og greit, men da trenger man ikke å dytte ungene sine unødvendig på folk på toppen av alt det andre. Og hvor er det du har fått det fra at jeg "skriker" og "lager rabalder"? Jeg ser bare én av oss som overdriver bruken av caps-lock her, for å si det sånn. Så kanskje du skal ta deg en liten kikk i speilet før du serverer meg enda flere stråmannsargumenter og personangrep.
heidifrøkna Skrevet 30. oktober 2015 #18 Skrevet 30. oktober 2015 Det handler ikke om at vi bare skal ha norske tradisjoner, eller at julebukk er bedre enn halloween. Men når du snakker om å "være et medmenneske én kveld i året", må du nesten tåle at noen påpeker det har null med "medmenneskelighet" å gjøre (derav sammenligningen med u-hjelp), og at det heller ikke er snakk om bare én kveld i året (derav dette med julebukk). I tillegg har du loddsalg for diverse aktiviteter de holder på med, og generell skriking og skråling. I det hele tatt er man i det daglige nødt til å forholde seg til andres barn, enten man ønsker det eller ei. Og det er i utgangspunktet helt naturlig og greit, men da trenger man ikke å dytte ungene sine unødvendig på folk på toppen av alt det andre. Og hvor er det du har fått det fra at jeg "skriker" og "lager rabalder"? Jeg ser bare én av oss som overdriver bruken av caps-lock her, for å si det sånn. Så kanskje du skal ta deg en liten kikk i speilet før du serverer meg enda flere stråmannsargumenter og personangrep.Det er jo en stor forskjell på å bruke caps-lock på et forum for å virkelig sette fokus og trykk i setningen. Jeg mener ikke å gå på personangrep på deg, men heller hele denne anti-kulturen som har oppstått mot noe så uskyldig. Nå snakker jeg om de som oppfører seg ordentlig og ikke kaster egg. Det var også hovedsaklig ikke ment som deg som person, men heller på disse som tror det er greit å være ufine mot barn i denne anledningen. Slenge døra i trynet på dem, kjefte på dem eller drite dem ut. Det er barn og det er viktig at de lærer av oss voksne. It takes a village, you know.At du må forholde deg til andre mennesker sine barn syntes jeg er veldig tynt å si av deg. Ønsker du et liv hvor du må slippe å forholde deg til andre mennesker å får du flytte langt ut på landet eller på en liten øy.Føler mye av dette blir det samme som om mange ikke-vestlige skulle begynne å lage et rabalder på grunn av julen. De vil ikke feire jul og vil derfor nekte alle andre å gjøre det. Ingen skal få servere barna deres julegrøt, og ikke fanden om noen skulle få gi dem en eneste julegave eller et kort! Hadde ikke landet i god jord, det heller.Eller er dette også annerledes fordi jul er norskt nok for deg? Selv om halloween ikke er norsk så er det en tradisjon i Norge også nå. Bare å ikke åpne døren hvis det ringer på. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #19 Skrevet 30. oktober 2015 MÅ det være skummelt kostyme, eller er hensikten bare å kle seg ut? Heksekostyme vi hadde liggende er visst for lite, men til gjengjeld har vi en prinsesse-kjole eller pippi-parykk..?🙈 Er ikke så god på ansiktsmaling, ellers kunne vi gjort noe selv..TS Anonymkode: c7b89...924
tentaclemaiden Skrevet 30. oktober 2015 #20 Skrevet 30. oktober 2015 Synes det er moro at Halloween har kommet i hit, dette hadde jeg elsket som barn selv. Gleder meg til min datter er stor nok til å være med på dette, inntil videre håper jeg det kommer mange barn på døra mi i helgen.Forstår at ikke alle liker denne dagen, men ikke vær ekle med barna som kommer. De skal kun ha moro og kanskje litt godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå