Gå til innhold

Tykk vs. Tynn vinterdress..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hatt litt tykkevinterdresser til snuppa mi.. Miniature har vert favoritten.. Men når det snør som vært og hun har mye klær under, så virker det som at det er vanskelig å bevege seg.

I år har jeg kjøpt Bergans sin. Har også vurdert didriksons, da begge disse er av den tynnere sorten.

Men jeg ser i barnehagen at de allerede bruker vinterdressen med to lag ull under.... Hva skal hun bruke da når vinteren kommer for fullt?? Jeg har kommentert flere ganger at hun har mye klær på seg.. Men nå lurer jeg på om jeg må kjøpe en tykk dress i tillegg??

Jenta er 3,5 år og har begynt i storbarnsavdeling.

Anonymkode: 4296f...344

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det helg. Hva om du tar på ungen akkurat de samme klærne som de i barnehagen tar på henne. Vær ute like lenge, og gjør de samme tingene i en park eller lignende.

Da se du om hun har på seg for mye eller akkurat passe. Virker ungen rød og svett, si pent til barnehagen at hun har vært ute med akkurat de samme klærne og hun ble veldig svett og virket ukomfortabel. Virker ungen som om hun har det bra, så trenger du mer klær til det blir skikkelig kaldt.

• Liker 1
Skrevet

Jo.. men jeg tenker dressmessig.. Trenger jeg en tykkere dress til vinteren starter for fullt?

Skrevet

Vi har brukt enten Reima eller Didriksons, og de har holdt fint hele vinteren. På de aller aller kaldeste dagene så har han hatt nåde ulldress og strikketøy under, men vanligvis holder det med strikketøy. Tidlig vinter som nå holder tynn ulldress. 

Skrevet

Tykk betyr ikke nødvendigvis at en dress er varm.

Det er kvaliteten og isoleringsevnen til fôret i dressen som er av betydning og da kan tynt være like varmt som tykt.

Mange rimelige dresser er jo gjerne tykke og stive, det er fordi de er laget av rimelige tekstiler, men de er ikke nødvendigvis så varme.

F eks er Reima tynne dresser, men varme, for de har fôr av god kvalitet og isoleringsevne.

Noen produsenter, opplyser om isoleringsevnen(fyllvolum i gram) til dressen og det kan det være greit å sjekke ut. Når jeg nå sjekker litt så ser jeg at Bergans har 100 gr mot Didriksons 140 gr og Reima 100-160 gr(160 på de fleste) alt etter hvikken modell.

Anonymkode: 07943...786

• Liker 1
Skrevet

Betyr dette at Bergans er en dårlig dress i forhold til reima og didriksons??

Skrevet

Hvor kaldt er det hos dere nå da? Vi har rundt 5 grader på dagtid og har ikke sendt med vinterdress ennå. Hun har regntøy og overtrekksdress(parkdress) og fleece sett/strikket sett ettersom hvor kaldt det er ute. 

Hvor aktiv hun er ute har også mye å si. Jenta vår er veldig aktiv og hadde rent vekk om vi hadde hatt vinterdress og ull under nå. 

Skrevet

ser forresten at didriksons også har 100g per m2..

Skrevet

og jeg kaller reima sine for tykke dresser.. De er omtrent det samme som miniatue sine..

Skrevet

Betyr dette at Bergans er en dårlig dress i forhold til reima og didriksons??

Nei, men at den ikke er like tett i stoffet.

Kan også bety bedre lufting, mer egnet for sitt bruk....

Anonymkode: 6511a...822

Gjest Magnifiq
Skrevet

To lag ull og vinterdress allerede? Hvor bor du?

Her har vi ikke begynt med strømpebukser enda engang.. (På Østlandet).

Skrevet

Har alltid kun brukt vår/høstdress til ungene. Når det har vært på det kaldeste så har det holdt med to lag med ull (undertøy og ullbukse/genser) og deretter ulldress. Minste gikk i friluftsbarnehage det året det var så mye snø her på vestlandet for noen år siden og var varm vinteren gjennom.

Skrevet (endret)

To lag ull og vinterdress allerede? Hvor bor du?

Her har vi ikke begynt med strømpebukser enda engang.. (På Østlandet).

Her i Bodø har det vært snø og - 2 grader (+ vind)  allerede. Lenger nord har det sikkert vært enda kaldere. 

Endret av Teriyaki
Skrevet

Jobbet i bhg i 15 år.

Min erfaring er at selv om vi tar på mye tøy nå, så må det en aklimatisering til i overgangen og til vinteren kan en ha de samme klærne og barnet fryser ikke. Vi kan da ikke kle barnet med for lite klær fordi foreldre (som ikke er der gjennom dagen) mener ungen ser varm ut når de henter? Har flere ganger opplevd foreldre som mener vi kler ungen for varmt. Ofte er dette de største frysepinnene som sutrer og gråter for de fryser. Da er det bedre å kle litt for mye og heller ta av klær, enn å kle for lite så de fryser. Når en først er kald skal det mye til å bli varm igjen av å ta på en ullgenser eller sokker. 

Hos oss er det skygge og kald trekk frem til lunsj. Etter lunsj kommer sola rundt huset og det blir et helt annet uteområde. Det er dette som møter foreldrene når de henter. Noen ganger er vi ute fra etter lunsj. Andre ganger hele dagen. Vi sjekker jo ungene men vi kan selvsagt misse vi også. 

Kjenner det samme selv og bruker bare litt varmere ull under på vinteren under samme tøy jeg bruker på vår og høst. ☺

Anonymkode: ad8e4...652

Skrevet

Det kan være lurt å ha en tykk foret dress, og en tynnere dress. Den tykke blir perfekt når det er mye snø, og den tynne kan brukes på vinteren med fleece og ullklær under, men også om høsten og våren når den tykke blir for varm. Jeg er veldig fornøyd med Helly Hansen sin dress. Dette året har jeg kjøpt Pomp De Lux i tillegg, men har ikke fått testen den noe særlig enda, men har hørt at den skal være bra. Reflex sine dresser er også helt OK, men Helly Hansen sin synes jeg var mye bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...