Gå til innhold

Hvordan signalisere til rævkjørere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går skjedde det igjen, en idiot la seg helt oppi rumpa mi når jeg var ute og kjørte. Jeg tråkka kjapt på bremsen tre ganger for å signalisere at han skulle holde avstand, men han ble liggende. Så satte jeg på varsellampen et par sekunder, nei det hjalp heller ikke. Til slutt kom jeg til en bussholdeplass hvor jeg svingte av slik at denne rævkjøreren kunne fise videre. 

Jeg blir så forbanna på slike folk! Jeg har tidligere fått nakkesleng av en slik idiot da jeg bremset for en katt i veien og bilen bak lå så nærme at hun ikke hadde sjangs til å bremse. 

Hvordan få de til å legge seg på en fornuftig avstand? Hvordan signaliserer du? 

Og om du tilfeldigvis er en av disse som trives så godt i dragsuget mitt: Hvorfor i all verden gjør du det? Er det så vanskelig å forholde seg til trafikkreglene (og sunn fornuft)??

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er en tapt kamp. Ingenting du gjør kommer til å hjelpe dessverre.

• Liker 2
Skrevet

I går skjedde det igjen, en idiot la seg helt oppi rumpa mi når jeg var ute og kjørte. Jeg tråkka kjapt på bremsen tre ganger for å signalisere at han skulle holde avstand, men han ble liggende. Så satte jeg på varsellampen et par sekunder, nei det hjalp heller ikke. Til slutt kom jeg til en bussholdeplass hvor jeg svingte av slik at denne rævkjøreren kunne fise videre. 

Jeg blir så forbanna på slike folk! Jeg har tidligere fått nakkesleng av en slik idiot da jeg bremset for en katt i veien og bilen bak lå så nærme at hun ikke hadde sjangs til å bremse. 

Og om du tilfeldigvis er en av disse som trives så godt i dragsuget mitt: Hvorfor i all verden gjør du det? Er det så vanskelig å forholde seg til trafikkreglene (og sunn fornuft)??

Om du kjører fartsgrensen, helst +5-10 over så er det bilen bak sin feil. Da hadde jeg kjørt ekstra seint heller og lagt meg midt i veien slik at vedkommende ikke kommer forbi. Demonstrere skikkelig med andre ord.

Om du kjører i mindre enn fartsgrensen skjønner jeg bilen bak sin frustrasjon.  

Skrevet

Jeg bremser opp, gir gass igjen. Legger idioten seg helt inn til rumpen min igjen gjør jeg det samme om og om igjen å satser på at han/hun dør av hjerteinfarkt eller gir seg.

Anonymkode: 31712...883

• Liker 4
Skrevet

jeg bremser helt ned til 40 km i timen særlig i 80 km sone, og ligger sånn til bilen bak klikker... det eneste som hjelper 

• Liker 3
Skrevet

Om du kjører i mindre enn fartsgrensen skjønner jeg bilen bak sin frustrasjon.  

Da bør man kjøre 2 cm fra støtfangeren til bilen foran mener du?

• Liker 7
Skrevet

Da bør man kjøre 2 cm fra støtfangeren til bilen foran mener du?

da bør du stoppe en plass snarest og slippe forbi 

Skrevet

Du besvarte ikke spørsmålet mitt.

• Liker 1
Skrevet

Du mener seriøst at alle som ikke kjører OVER fartsgrensen bør stoppe å slippe folk forbi?

Slike «rævkjørere» er ikke fornøyd med fartsgrensen eller litt over. De mener de har rett til å utsette andre for fare, bare fordi de ikke kjører mye over fartsgrensen. Når de kommer seg forbi «forsvinner» de fort, og viser,at de kjører MYE over fartsgrensen.

Hensynsløse, livsfarlig idioter! Rævkjørere burde fratas førerkortet!

Anonymkode: f4c7d...0e5

• Liker 16
Skrevet

Skjønner ikke at folk er villig til risikere sin og ikke minst andre sin helse eller liv for å spare ett par minutter :balltre:

Har seg sånn at vi må dele veien med traktorer,syklister, besteforeldre på tur, folk som liker å cruise rolig bortover, folk som eier hele veien å gjør akkurat hva dem vil... Lite å få gjort!

• Liker 3
Skrevet (endret)

Du mener seriøst at alle som ikke kjører OVER fartsgrensen bør stoppe å slippe folk forbi?

Slike «rævkjørere» er ikke fornøyd med fartsgrensen eller litt over. De mener de har rett til å utsette andre for fare, bare fordi de ikke kjører mye over fartsgrensen. Når de kommer seg forbi «forsvinner» de fort, og viser,at de kjører MYE over fartsgrensen.

Hensynsløse, livsfarlig idioter! Rævkjørere burde fratas førerkortet!

Riktig. Det er ikke få typiske "hyttedistanser" med fine rettstrekninger hvor du konsekvent blir forbikjørt eller lager kø dersom du ligger "bare" 5-10 km over fartsgrensen heller.

Endret av Gullik
  • Liker 1
Skrevet

Men gjennomsnittsmålinger er de gjerne redd for. Da drar jeg fra dem, så jeg mister dem av synet. Men når gjennomsnittsmålingen er over kommer de som noen lyn og smeller forbi. At veien er rett og fin i måleområdet, men svingete med bratte fjellsider etterpå spiller ingen rolle. Hvem bryr seg om man smeller i fjellveggen og dør, så.lenge man ikke får bot ;)

• Liker 2
Skrevet

Du besvarte ikke spørsmålet mitt.

så lenge du kjører under fartsgrensen så bør du ikke klage om du har en bil oppi ræva nei. Da er du til irritasjon og hinder for andre biler. Skjønner du ikke det? Kan du ikke slippe folk forbi så slipper du folk oppi ræva? Er også veldig nysgjerrig på hvorfor folk kjører under fartsgrensen,  har aldri skjønt det?  Er det fordi dere er så usikre? 

Skrevet

så lenge du kjører under fartsgrensen så bør du ikke klage om du har en bil oppi ræva nei. Da er du til irritasjon og hinder for andre biler. Skjønner du ikke det? Kan du ikke slippe folk forbi så slipper du folk oppi ræva? Er også veldig nysgjerrig på hvorfor folk kjører under fartsgrensen,  har aldri skjønt det?  Er det fordi dere er så usikre? 

Det å kjøre under fartsgrensen kan ofte være det eneste fornuftige mhp vær og føre. Det kan også skyldes øvelseskjøring, eldre usikre sjåfører ol. Uansett hva årsaken er, kan jeg forsikre deg om at det å kjøre oppi rumpa på dem ikke hjelper. Det fører bare til at de blir nødt til å legge inn ekstra sikkerhets marginer før å bøte på rævkjøererens uforsvarlige kjøring.

Det å kjøre oppi støtfangeren på noen er farlig og ulovlig. Det er ikke en oppførsel noen skal trenge å akseptere overhodet. Selvfølgelig kan man og bør man klage på det. Helst anmelde også, om man har bevis (regner med at mange vil skaffe seg kamera i bilene nå som teknologien er rimelig og tilgjengelig)

Hvorfor mener du at ulovlig og farlig oppførsel i trafikken er noe som bør forventes?

• Liker 15
Skrevet

Det å kjøre under fartsgrensen kan ofte være det eneste fornuftige mhp vær og føre. Det kan også skyldes øvelseskjøring, eldre usikre sjåfører ol. Uansett hva årsaken er, kan jeg forsikre deg om at det å kjøre oppi rumpa på dem ikke hjelper. Det fører bare til at de blir nødt til å legge inn ekstra sikkerhets marginer før å bøte på rævkjøererens uforsvarlige kjøring.

Det å kjøre oppi støtfangeren på noen er farlig og ulovlig. Det er ikke en oppførsel noen skal trenge å akseptere overhodet. Selvfølgelig kan man og bør man klage på det. Helst anmelde også, om man har bevis (regner med at mange vil skaffe seg kamera i bilene nå som teknologien er rimelig og tilgjengelig)

Hvorfor mener du at ulovlig og farlig oppførsel i trafikken er noe som bør forventes?

Fordi usikkerheten til enkelte er til hinder for andre. Hvorfor mener du det er så vanskelig å slippe forbi biler? Har du hørt om at man skal ta hensyn? Er det ikke bedre å stoppe til siden eller legge seg godt til høyre så de bak kommer fordi så slipper du hele situasjonen med noen tett opp bak deg?

Skrevet

Fordi usikkerheten til enkelte er til hinder for andre. Hvorfor mener du det er så vanskelig å slippe forbi biler? Har du hørt om at man skal ta hensyn? Er det ikke bedre å stoppe til siden eller legge seg godt til høyre så de bak kommer fordi så slipper du hele situasjonen med noen tett opp bak deg?

Jeg er ikke motstander av å slippe andre forbi. Det kan man gjerne gjøre om forholdene ligger godt til rette og man av en eller annen grunn kjører uvanlig sakte. 

Men det at noen er til hinder for deg, er uansett ikke et frikort til å gjøre vesentlig værre ting selv. Å kjøre tett oppi noen andre er farlig  Og det er aldri ok. Uansett hvordan andre kjører, er du ansvarlig for din kjøring. Og det å kjøre rett oppi støtfangeren til noen er farlig, og har kun negative konsekvenser.

Hva i alle dager er poenget? Finnes det over hodet noen potensielle fordeler?

• Liker 8
Skrevet

Jeg er ikke motstander av å slippe andre forbi. Det kan man gjerne gjøre om forholdene ligger godt til rette og man av en eller annen grunn kjører uvanlig sakte. 

Men det at noen er til hinder for deg, er uansett ikke et frikort til å gjøre vesentlig værre ting selv. Å kjøre tett oppi noen andre er farlig  Og det er aldri ok. Uansett hvordan andre kjører, er du ansvarlig for din kjøring. Og det å kjøre rett oppi støtfangeren til noen er farlig, og har kun negative konsekvenser.

Hva i alle dager er poenget? Finnes det over hodet noen potensielle fordeler?

poenget med å kjøre så nærme er for å vise at en vil forbi eller ta tegningen og kjør fortere. Gjelder ikke hvis du holder fartsgrensen,  da er det unødvendig å ligge oppi ræva.

Skrevet

Siter meg gjerne på hvor har jeg skrevet at jeg pleier å ligger under fartsgrensen i denne tråden?

Det jeg skrev var at det finnes folk som kjører seg opp i ræva på bilen foran selv når man ligger 5-10 kilometer i timen over fartsgrensen.

• Liker 2
Skrevet

Pleier å bremse kraftig ned for å vekke personen bak, fungerer hver gang

Skrevet

poenget med å kjøre så nærme er for å vise at en vil forbi eller ta tegningen og kjør fortere. Gjelder ikke hvis du holder fartsgrensen,  da er det unødvendig å ligge oppi ræva.

Hvis du vil forbi og forholdene ligger til rette,så kjører du forbi. Det å ligge oppi prøva på noen er overhodet ikke en del av en forbikjøring.

Ingen kjører fortere av å få noen oppi støtfangeren, de kjører saktere. Trodde du virkelig at hardiøs og farlig kjøring fra andre ville få redde sjåfører til å kjøre fortere? 

Slike idiotisk kjøring har ingenting for seg, og bedrives kun av dokker som er mer opptatt av å «straffe» medtraffikanter enn å kjøre bra selv. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...