Gå til innhold

Må man trene samme øvelsene hver økt for å få resultater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det slik at man MÅ ha et fast treningsprogram for å få gode resultater? Eller kan man trene de øvelsene man ønsker så lenge man trener samme muskelgruppe over lengre tid? :) Og kan man kombinere styrke/kondisjon? Målet er å stramme opp kroppen. Kosthold er under kontroll! :)

Anonymkode: dd9a3...869

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Er det slik at man MÅ ha et fast treningsprogram for å få gode resultater? Eller kan man trene de øvelsene man ønsker så lenge man trener samme muskelgruppe over lengre tid? :) Og kan man kombinere styrke/kondisjon? Målet er å stramme opp kroppen. Kosthold er under kontroll! :)

Styrketrening: Man skal ikke trene samme muskelgruppe 2 dager på rad.

2-3 dager pr uke, og bestandig med en dags pause for hver muskelgruppe som trenes i styrketrening, gir flotte resultater

Anonymkode: 222da...f78

Skrevet

Kombinering av styrke og kondisjon er flott, og det anbefales å variere øvelser med jevne mellomrom :)

Skrevet (endret)

Nei. Skal du øke i eksplosiv styrke er forutsetningen at du gradvis øker belastningen på musklene, dette kan gjøres med forskjellige øvelser fra gang til gang. Haken blir jo da selvsagt at det er vanskeligere å ha en systematisert tilnærming, hvor du vet hvor mye belastningen på musklene blir i forhold til tidligere økter. Benkpress med hantler på 30kg totalt vil ikke tilsvare 30kg i benkpress med stang, f.eks. Ja, det går an å trene kondisjon og styrke samtidig, men her kommer mye av den samme problematikken vedrørende systematisering inn i bildet og funker nok best for nybegynnere eller for utholdende styrke. Kombinasjon mellom styrke og kondisjon gjøres en del i Crossfit.

Endret av tnh
Skrevet

Tusen takk for svar! :) Dette visste jeg, formulerte meg nok dårlig i innlegget mitt. Det jeg lurte på er om jeg må gjøre de samme øvelsene x2-3 i uka. Får jeg bedre resultater hvis jeg gjør samme øvelse, feks knebøy, mandag-onsdag- fredag? Eller kan jeg få et like bra resultat om jeg gjør knebøy mandag, bulgarske utfall onsdag, og markløft fredag?

Anbefaler dere styrke og kardio i samme økt? Hørt at det ikke skal være så bra med tanke på fremgang i styrketrening :)

Skrevet

Tusen takk for svar! :) Dette visste jeg, formulerte meg nok dårlig i innlegget mitt. Det jeg lurte på er om jeg må gjøre de samme øvelsene x2-3 i uka. Får jeg bedre resultater hvis jeg gjør samme øvelse, feks knebøy, mandag-onsdag- fredag? Eller kan jeg få et like bra resultat om jeg gjør knebøy mandag, bulgarske utfall onsdag, og markløft fredag?

Anbefaler dere styrke og kardio i samme økt? Hørt at det ikke skal være så bra med tanke på fremgang i styrketrening :)

Det gjør ikke noe om du trener knebøy mandag, bulgarske utfall onsdag, og markløft fredag :) Det er egentlig bare positivt med tanke på variasjon, slik at du holder motivasjonen oppe for treningen. Kjedelig å trene det samme hver gang. 

Du kan trene styrke og kardio i samme økt, men det kan ha negative effekter, særlig på framgang i styrketreningen. Men det gjelder mest for de som er godt styrketrent. Nybegynnere og de med dårligere treningsgrunnlag kan fint trene begge deler i samme økt. Men er du veldig redd for å ikke få framgang i styrke, så kan det være lurt å trene styrke først, og avslutte med utholdenhet :) 

Skrevet

Min PT mente at en lengre gå- eller joggetur etter styrketrening vile ødelegge for fremgangen i styrketreningen, men at det gikk greit hvis jeg trente mest mulig anaerobt, noe som vil si en kort, høyintensiv økt, som for eksempel en kort intervalløkt.

Begrunnelsen var at i og med at styrketrening er anaerob trening, ville en slik økt simulere en ekstra styrkeøkt på beina, og dermed ikke ødelegge for fremgangen, samtidig som vi fikk trent kondisjon.

Om dette er riktig eller feil kan jeg ikke si.

Anonymkode: 17a87...608

Skrevet

Min PT mente at en lengre gå- eller joggetur etter styrketrening vile ødelegge for fremgangen i styrketreningen, men at det gikk greit hvis jeg trente mest mulig anaerobt, noe som vil si en kort, høyintensiv økt, som for eksempel en kort intervalløkt.

Begrunnelsen var at i og med at styrketrening er anaerob trening, ville en slik økt simulere en ekstra styrkeøkt på beina, og dermed ikke ødelegge for fremgangen, samtidig som vi fikk trent kondisjon.

Om dette er riktig eller feil kan jeg ikke si.

Tull. Kondisjonstrening etter styrketrening vil ikke ha noen innvirkning på fremgangen så lenge du kompenserer ved å spise mer mat slik at du ikke ender opp i kaloriunderskudd. En intervalløkt vil ikke simulere en styrkeøkt da belastningen på musklene er for lav.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...