Gå til innhold

Hva mener du er optimal størrelse på hus for en familie på fire?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om du bruker walk-in closet til bodoppbevaring betyr det intet annet enn at du har for dårlige løsninger for lagring ellers, ikke at walk-in closet er noe drit.

Anonymkode: aaf7f...869

Skrev jeg at det var dritt med walk-in? 

Det kan jeg ikke huske, AB...

Jeg foretrekker dog en god skyvedørsgarderobe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med god planløsning vil 150 kvm være passe. Ha minst mulig ganger/areal som kun brukes til forflytning, og rom man ikke tilbringer mye tid i, kan være små, f.eks soverommet til voksne. Jeg ville prioritert garderoberom (eng. walk in), da jeg synes det er praktisk å samle alt tøy, og det blir mindre støv på soverommet. Igjen er det viktig at rommet blir riktig utformet slik at det blir utnyttet optimalt, og at det Ikke blir mye areal som går bort til åpent gulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én person bør ha minimum 50 m2, og hver tilleggsperson bør ha 20 m2. Det vil si at en familie på 4 bør ha minimum 110 m2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på 120 m2, og har god plass. Vi er nå 1 voksen og 2 barn. Men snart flytter kjæresten og barnet hans inn. Og vi har fortsatt grei plass. Alle får eget soverom. Skulle det vært perfekt, skulle 2 av soverommene vært litt større, en ekstra stue og bod.

Anonymkode: 0770e...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én person bør ha minimum 50 m2, og hver tilleggsperson bør ha 20 m2. Det vil si at en familie på 4 bør ha minimum 110 m2. 

Wow, det får man si. Jeg som er vokst opp i en leilighet på 75 kvm syntes det var mer enn nok. ;)

Vi har en leilighet på 85 kvm og føler det er mer enn nok hvis vi en dag blir 4. Så lenge vi har 3 soverom går det helt fint. Jeg synes i motsetning til mange at større nødvendigvis ikke er bedre. 

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det får man si. Jeg som er vokst opp i en leilighet på 75 kvm syntes det var mer enn nok. ;)

Vi har en leilighet på 85 kvm og føler det er mer enn nok hvis vi en dag blir 4. Så lenge vi har 3 soverom går det helt fint. Jeg synes i motsetning til mange at større nødvendigvis ikke er bedre. 

Enig med du.

Utforming har alt å si. Jeg har downsizet med 70 kvm, men har det bedre likevel. Huset er mer moderne, smartere bygd. Det finnes ikke masse dødplass men er likevel luftig. Feks høyt under takene.

Bor på 120 kvm. Har 2 stuer, 2 bad og 2 sov-den ene stuen er gjesterom,Tv-stue og hjemmekontor.

Vi er nå 2 1/2 som bor her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At noen skal ha så stort som 240kvm hus er sinnsykt med kun 2 barn. Kan umulig være intimt og koselig, eneste tiden dem ser barna er når dem kanskje spiser middag. Men sånn har det blitt i dagens samfunn. Foreldre sitter på telefonen sin, ungene spiller spill, ser TV dagen lang på rommet sitt eller andre steder i huset. Har bodd i et hus på 110kvm med 3 soverom og stor stue, soverommene var litt av mindre størrelse men der er ungene sjeldent. Bruk pengene på andre ting som betyr noe. Du får aldri pengene igjen av og bygge en så stort hus.

Anonymkode: bc06b...cd4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med du.

Utforming har alt å si. Jeg har downsizet med 70 kvm, men har det bedre likevel. Huset er mer moderne, smartere bygd. Det finnes ikke masse dødplass men er likevel luftig. Feks høyt under takene.

Bor på 120 kvm. Har 2 stuer, 2 bad og 2 sov-den ene stuen er gjesterom,Tv-stue og hjemmekontor.

Vi er nå 2 1/2 som bor her :)

Ja, det er sant. Det hjelper nok oss mye at vi var to som bodde på 28 kvm (30 kvm) som flyttet til 85 kvm, da føles det meste som en enorm overgang. :ler:

Det jeg kunne tenkt meg er kanskje et vaskerom, men har klart å få laget egen vaskekrok på kjøkkenet, så egentlig er det ikke et savn. Det var mer etter at vi flyttet inn og ikke helt hadde fått "bodd oss inn" ennå. :) Og  strengt tatt hadde det kanskje vært ennå koseligere hvis vi fikk plass til annet enn to spiseplasser på kjøkkenet, men vi har stor stue med spisestue, så det går jo fint. 

Walk-in-closet har vi også, jeg er veldig glad vi har mye skapplass (innebygde klesskap på alle soverom, ett ekstra stort walk-in-closet + 3 garderobeskap på soverommet vårt) + 2 boder. Da slipper man at det blir "så mye ting" rundt omkring. 

Nei, vi er i himmelen i forhold til det jeg er vokst opp med og vant til. Og får vi to barn tror jeg det går helt fint på den plassen vi har. Nå brukes de to ekstra soverommene som hvert vårt hobbyrom. ;)

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev jeg at det var dritt med walk-in? 

Det kan jeg ikke huske, AB...

Jeg foretrekker dog en god skyvedørsgarderobe.

"Oppskrytt tullball" skrev du, to andre ord for dritt.

Tilbake til tråden: Hvis jeg noen gang får tak i en fin tomt og skal bygge et hus, med to små barn, så tror jeg at jeg lett kan ende opp med 200 kvm som minimum, og gjerne opp til 240 kvm - men da begynner man å nærme seg "alt for stort". Vokste selv opp med 2 voksne og 3 barn i et hus på rundt 190 kvm, det var helt OK, men ingen luksus... Jeg tenker egentlig at hvis man først skal bygge et splitter nytt hus og har frie/riktige økonomiske tøyler, så hvorfor ikke bygge drømmehuset? Det inkluderer for min del bl.a. toalett ved inngangen, minst ett stort bad og vaskerom med tørkemuligheter, romslige soverom, mulighet for treningsrom, muligens et filmrom/TV-stue, og så videre. Det tar kortere tid å vaske et romslig og ryddig hus på 225 kvadratmeter enn et litt overfylt hus på 175 kvm!

Anonymkode: aaf7f...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at mellom 140 og 200 er supert hvis man er 4; aller helst over to plan. 

Drømmehuset mitt er sånn:

1 etg: Inngang m/skikkelig plass til garderobe + plass til at alle 4 tar på sko samtidig :)

Toalett v/inngang

Bod/matbod

Stue/kjøkken. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg ville tenkt om åpen kjøkkenløsning, men jeg har i alle fall stor sans for å ha kjøkkenbord som også er spisestue, hvis du skjønner. Og det passer kanskje best hvis man har åpen løsning. Jeg ser ikke helt poenget med å ha to sånne bord like ved hverandre.

2. Etg: 3 soverom og ett oppholdsrom (TV-stue/gjesterom)

Bad 

Vaskerom m/dusj

Bod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett altfor mange hus med dårlig planløsning hvor det står f.eks. 200 kvm, men planløsningen er så dårlig at jeg har følt meg bedre i 140 kvm. Så selve tallet spiller ikke avgjørende rolle, det viktigste er hvordan man fordeler plassen. Jeg tipper også man klarer seg utmerket godt på 160-180 når man er 4 hvis huset er planlagt med hodet på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en enebolig med opprinnelig 56 kvm grunnflate + 2 små utbygg i 1 etg, skråtak i 2.etg, kjeller med vaskerom og boder. Hadde planløsningen vært moderne, kunne det vært nok. Kjelleren er heller ikke utnyttet optimalt pga takhøyde på 220-210 cm.

Store nok rom er hva jeg savner mest. Jeg ville heller hatt 3 store soverom enn 4 små. Gjesterom brukes så skjelden. Vet en at gjesterom blir nødvendig oftere, så er det selvsagt noe annet. Jeg ville prioritert mer plass enn dyre materialer i innredningen. Jeg ville valgt bort et lite kjøkken med luksusinnredning til fordel for et stort kjøkken med økonomiinnredning. Og så videre gjennom hele huset. Åpne, store rom med godt lys vil alltid være verdifullt. To bad pluss et separat wc. To stuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 barnesoverom på 10 m2 hver

1 voksnesoverom på 15 m2

1 Stue på 40 m2

1 stue/gjesterom (sovesofa) på 15 m2

1 Kjøkken på 15 m2

1 Foreldrebad på 6 m2

1 Hovedbad på 10 m2

1 Gjestebad ved hoveddøren på 2 m2 (overnattingsgjester kan bruke hovedbad)

1 Vaskerom på 10 m2

1 Yttergang på 2 m2

1 Innergang på 6m2

1 Bod på 4 m2

Det blir da 145 m2, men så må dere jo ha ganger og trapper i tillegg så kanskje si 160 m2

Dette er på ingen måte minimumsmål og jeg mener at jo større desto bedre.

Jeg er uenig i størrelsen på barnerommene. Jeg har to barnerom på ca 10 kvm nå, og hver meter er brukt på en voksenseng (90 x 200 cm), et klesskap på 100 eller 120 cm bredde, en bokhylle på 80 cm, en kallax hylle som lekeoppbevaring/tv/mediahylle, et skrivebord og en stol. Litt åpent rom midt på gulvet. Yttergangen kan heller ikke bli stor nok.... ønsker meg plass til at 2-3 kan kle på seg samtidig og minst 1, helst 2 m bredt garderobeskap. Yttergangen vår er en flaskehals, og den er litt over 2 kvm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat

Som andre sier: planløsningen er i mange tilfeller viktigere enn å se seg blind på nøyaktig antall kvadratmeter.

Samtidig er det heller ikke om å gjøre å ha færrest mulig kvadratmeter. Jeg er ikke i tvil om at jeg ville valgt fire soverom, hvor det fjerde kunne vært et kombinert gjesterom/kontor/arbeidsrom. Jeg ville også hatt to stuer, der stue nr 2 også er bibliotek (vi har veldig mye bøker). To bad, separat toalett og et godt og funksjonelt vaskerom ville jeg også satt på prioriteringslisten. Andre ting jeg ville prioritert høyt er lagringsplass. Masse lagringsplass. Nå har nok vi mer friluftsutstyr enn gjennomsnittet, og det tar plass, men det er ganske mye annet rart man har i en husholdning som trenger lagring fordi det ikke er i bruk hele tiden, fra sesongklær og "sesongpynt" til ubrukte blomsterpotter og ekstra sengetøy. 

En ting man bør huske på at det som regel er billigere og bedre å bygge for framtidige behov når man først bygger, enn å skulle begynne med påbygg om noen år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er godt å ha god plass, men at det kan bli mye også. Vi skulle gjerne hatt litt mindre hus enn vi har.

Vi har 5 soverom, bruker ett til hvert barn, ett til oss selv, ett til gjesterom og et til walk-in-wardrobe for hele familien.

Vi har stort kjøkken med spisebort, pluss egen spisestue (noe som jo blir veldig dobbelt opp). 

Vi har tre stuer. To hadde vært mer passe. Nå bruker vi en til stue-stue og en som lekerom til barna (blir tennåringsstue med årene antar jeg). Den tredje stua blir lite brukt.

Vi har kun ett skikkelig bad, men vi har dusj og do på vaskerommet. Så på badefronten kunne jeg nok tenkt meg et vanlig bad til. Og heller et vaskerom ved inngangen, som også kunne fylle andre funksjoner.

Vi har et kontor, noe som i og for seg er kjekt, men som vi ikke fyrer opp (det er en av få rom som faktisk lar seg stenge av om vinteren, og vi varmer opp alt for store arealer allerede), blir det mest brukt til lagring av papirer og dill dall.

Vi har en halvkjeller som bare brukes til oppbevaring. Noe som fører til at vi tar vare på alt for mye, og ikke har oversikt.

Skulle jeg tegnet det ideelle huset for oss, ville det blir mindre både i areal og antall rom. Og hatt en langt mer effektiv layout.

Anonymkode: 3d57a...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...