Gå til innhold

Hva mener du er optimal størrelse på hus for en familie på fire?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på fire, to barn og to voksne + pusekatt, som skal bygge hus. I den forbindelse kikker vi i alt av boligkataloger for tiden. Merker at det er lett å la seg rive med, og å tenke at vi må ha fire soverom, gjesterom, to stuer, walk in closet, stort kjøkken, treningsrom, flere bad og ditt og datt. Mye vil ha mer, og jeg tar meg selv i å tenke at vi burde ha minst 240 kvm.

Men er det egentlig nødvendig? Får man et lettere liv med et såpass stort hus, eller lager man seg bare mer arbeid? Mer plass er kanskje bare mer rot, og mer å vaske? Eller er det lettere å holde orden på større plass?

Hvor stor plass har dere, og hvor mange er dere? Er dere fornøyd? Tar gjerne i mot deres erfaringer og meninger:-) 

Anonymkode: ae6ab...94e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

240, da er dere rike! Vi bor i et hus som har 140 og det kostet 8 millioner. 

Anonymkode: 1fadc...10d

Skrevet

240, da er dere rike! Vi bor i et hus som har 140 og det kostet 8 millioner. 

Anonymkode: 1fadc...10d

Bygget dere nytt?  Tror nok ikke det blir 240, men tar meg selv i å drømme litt da. :PEr dere fornøyd med størrelsen? Hvor mange personer er dere?

Skrevet

Planløsning og at det er arealeffektiv er viktigere enn størrelse i utg.pkt.

-Jeg ville ønsket å ha barna(tenk ungdommer) under oppholdsstua (tramping i trapp, gulv, fly opp og ned...)

- Ekstra stue kombineres med gjesterom: må kunne lukke dør til TV/ PlayStation o.l

-vaskerom der klærne faktisk er

- do ved inngangsparti 

-det var vel ikke heeelt det du spurte om, men ;)

• Liker 1
Skrevet

Med to barn ville jeg hatt totalt fire soverom, trenger da ikke ekstra stue siden det ekstra soverommet kan brukes som kombinert barnestue og gjesterom. 

Hvor gamle er forresten barna? Jeg drømte også om stort hus med mange soverom, men må innse at det faktisk ikke er så mange barn som blir hjemmeboende mer enn 20 år. Nå er eldste barnet mitt over ti alt, og jeg tenker at gjesterom blir da tåpelig for jeg ønsker jo ikke å selge huset igjen når barna begynner å flytte ut. 

Anonymkode: df4bc...e10

• Liker 1
Gjest Wonder Woman
Skrevet

Vi var 5 stk og bodde på 100 kvadrat leilighet og det følte jeg var enn nok :)

Skrevet

Kommer vel mest an på økonomien. Jeg ville bygget så stort som mulig uten at det blir en økonomisk byrde selv når renta stiger.  Kunne aldri brukt så mye penger på bolig at jeg ikke hadde hatt råd til å reise og ha det gøy.

Men det finnes vel en maksgrense også. Etter et visst punkt har man ikke bruk for mer. Men jeg kunne levd godt med svømmebasseng, treningsrom, store uteplasser osv.

Vask er lettere når rommene er større synes jeg. Rom man ikke bruker så ofte trenger heller ikke vaskes så ofte.

Vet om familier på fire som bor på 60 kvm! Det er kanskje litt trangt?

Anonymkode: 06ca9...002

Skrevet

Om vi hadde skullet bygge drømmehuset hadde vi hatt 4 soverom, en hovedstue og en ekstra stue, kjøkken med plass til spisebord, ett bad med toalett og gjestetoalett, bod i kjeller og vaskerom med gode tørkemuligheter. 

Vi kjøpte et gammelt hus som vi kan få alt dette med litt egeninnsats.  

Vi blir 4 stykker i februar. :)

Skrevet

Planløsning og at det er arealeffektiv er viktigere enn størrelse i utg.pkt.

-Jeg ville ønsket å ha barna(tenk ungdommer) under oppholdsstua (tramping i trapp, gulv, fly opp og ned...)

- Ekstra stue kombineres med gjesterom: må kunne lukke dør til TV/ PlayStation o.l

-vaskerom der klærne faktisk er

- do ved inngangsparti 

-det var vel ikke heeelt det du spurte om, men ;)

Takk for svar! Alle tips er hjertelig velkomne, og du har noen gode poeng:-)

• Liker 1
Skrevet

Med to barn ville jeg hatt totalt fire soverom, trenger da ikke ekstra stue siden det ekstra soverommet kan brukes som kombinert barnestue og gjesterom. 

Hvor gamle er forresten barna? Jeg drømte også om stort hus med mange soverom, men må innse at det faktisk ikke er så mange barn som blir hjemmeboende mer enn 20 år. Nå er eldste barnet mitt over ti alt, og jeg tenker at gjesterom blir da tåpelig for jeg ønsker jo ikke å selge huset igjen når barna begynner å flytte ut. 

Anonymkode: df4bc...e10

Barna er 2 mnd og 2 år. Så de blir boende hjemme en stund ennå. Men du sier noe der. Kjedelig med rom som bare blir stående ubrukte også kanskje. Kanskje heller lage hvert rom litt større?

Skrevet

Kommer vel mest an på økonomien. Jeg ville bygget så stort som mulig uten at det blir en økonomisk byrde selv når renta stiger.  Kunne aldri brukt så mye penger på bolig at jeg ikke hadde hatt råd til å reise og ha det gøy.

Men det finnes vel en maksgrense også. Etter et visst punkt har man ikke bruk for mer. Men jeg kunne levd godt med svømmebasseng, treningsrom, store uteplasser osv.

Vask er lettere når rommene er større synes jeg. Rom man ikke bruker så ofte trenger heller ikke vaskes så ofte.

Vet om familier på fire som bor på 60 kvm! Det er kanskje litt trangt?

Anonymkode: 06ca9...002

Økonomien tillater forsåvidt at vi bygger den størrelsen vi ønsker innenfor ca 250 kvm. Men jeg er litt usikker på om det egentlig er nødvendig. Det skal jo vedlikeholdes. Er litt redd for at det blir så stort at vi ikke greier å holde det også.

Samtidig har jeg aldri ryddet og vasket så mye som da vi bodde på 45 kvm med ett barn. Det skulle ingenting til før det var komplett kaos, og rommene var små og kronglete og vanskelige å komme til. 

• Liker 1
Skrevet

Om vi hadde skullet bygge drømmehuset hadde vi hatt 4 soverom, en hovedstue og en ekstra stue, kjøkken med plass til spisebord, ett bad med toalett og gjestetoalett, bod i kjeller og vaskerom med gode tørkemuligheter. 

Vi kjøpte et gammelt hus som vi kan få alt dette med litt egeninnsats.  

Vi blir 4 stykker i februar. :)

Tusen takk for innspill! Da har vi mange av de samme punktene på listen. :-)

Skrevet

Kan også være noe å ha i bakhodet at det blir dyrere kommunale avgifter/eiendomsskatt jo større huset er :) 

Vi har et hus på ca 300 m2 og det er egentlig for stort til oss 4.

• Liker 1
Skrevet

Om dere er 4 voksne trenger dere vel max 3 soverom? Eller sover du og mannen på hvert deres rom?

Jeg vil i tillegg ha et rom jeg kan bruke til treningsrom. Dette kan også brukes til gjesterom til nød, og om man har plass til en pult et sted så jeg kan jobbe hjemmefra er det fint. Men "hjemmekontoret" kan fint være under trappen siden det bare brukes av og til. Eget gjesterom har vi over hodet ikke bruk for, vi har overnattingsgjester 2-3 ganger i året. De få dagene kan de fint sove på sovesofa plassert på hjemmekontor/stue/treningsrom. Det er greit med en liten ekstrastue hvor ungene kan være med venner/man kan søke tilflukt om mannen har kompiser på besøk, men dette kan da også fungere som gjesterom/hjemmekontor/osv. 

Plass til walk-in ville jeg ikke giddet bruke penger på. Jeg har virkelig ikke behov for å ha så masse klær at de trenger et eget rom. Har man så mye klær kan man fint gi vekk litt til fretex. Eller bli flinkere til å sortere i sommer/vintertøy, og oppbevare ting på loftet når det ikke er sesong for å bruke det. 

Anonymkode: 3adf7...cc3

Skrevet

150-180 Kvm rekker til en familie på 5 dersom man har gode planløsninger og tenker smart med tanke på oppbevaring, plassutnyttelse og rom med fleksible bruksområder. Utover det vil som regel utgiftene med å holde vedlike, utgifter til kommunale avgifter og selve tomten bli vanskelig å "forsvare" over det man får igjen av huset når det er ferdig.

For meg er det bare galskap å bygge et hus på 240 kvm til en familie på 4. Min leilighet er på 115 kvm og har god plass til en familie på 3 uten problemer. To soverom, gang, bad med dusjghørne, vaskemaskin og tørkeskap, 2 boder og stor stue med åpen kjøkkenløsning

Anonymkode: ac4aa...5e3

• Liker 1
Skrevet

150-180 Kvm rekker til en familie på 5 dersom man har gode planløsninger og tenker smart med tanke på oppbevaring, plassutnyttelse og rom med fleksible bruksområder. Utover det vil som regel utgiftene med å holde vedlike, utgifter til kommunale avgifter og selve tomten bli vanskelig å "forsvare" over det man får igjen av huset når det er ferdig.

For meg er det bare galskap å bygge et hus på 240 kvm til en familie på 4. Min leilighet er på 115 kvm og har god plass til en familie på 3 uten problemer. To soverom, gang, bad med dusjghørne, vaskemaskin og tørkeskap, 2 boder og stor stue med åpen kjøkkenløsning

Jeg mente en familie på 4.

Skrevet

Jeg hadde walk-in og synes det er noe oppskrytt tullball.

Det blir så lett rot! Veldig lett å sette støvsugeren der, bøtter, soveposer, sekken med vintertøy etc.

En god skyvedørsgarderobe og et kott er langt bedre etter min erfaring 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde walk-in og synes det er noe oppskrytt tullball.

Det blir så lett rot! Veldig lett å sette støvsugeren der, bøtter, soveposer, sekken med vintertøy etc.

En god skyvedørsgarderobe og et kott er langt bedre etter min erfaring 

Om du bruker walk-in closet til bodoppbevaring betyr det intet annet enn at du har for dårlige løsninger for lagring ellers, ikke at walk-in closet er noe drit.

Anonymkode: aaf7f...869

• Liker 3
Skrevet

nå er vi 2 fast på 95, med 2 barn av og til. Hadde vi alle bodd der hele tiden ville ca 140-60 vært optimalt. Er ikke veldig glad i store hus, men liker fortsatt personal space.

Gjest Herr Heftig
Skrevet

2 barnesoverom på 10 m2 hver

1 voksnesoverom på 15 m2

1 Stue på 40 m2

1 stue/gjesterom (sovesofa) på 15 m2

1 Kjøkken på 15 m2

1 Foreldrebad på 6 m2

1 Hovedbad på 10 m2

1 Gjestebad ved hoveddøren på 2 m2 (overnattingsgjester kan bruke hovedbad)

1 Vaskerom på 10 m2

1 Yttergang på 2 m2

1 Innergang på 6m2

1 Bod på 4 m2

Det blir da 145 m2, men så må dere jo ha ganger og trapper i tillegg så kanskje si 160 m2

Dette er på ingen måte minimumsmål og jeg mener at jo større desto bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...