AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #1 Skrevet 29. oktober 2015 Hei Jeg håper noen her inne kan hjelpe meg! Jeg vil ikke si at jeg går på en spesiell "diett", men jeg har lagt om på kostholdet for å gå ned noen ekstra kilo. En vanlig spisedag ser slik ut for meg:Frokost: Havregrøt av 1 dl havregryn 2 dl vann og 1 dl melk toppet med kanel og kunstig søtning/ eller 1 fullkornsbaguett med 1 eggAlltid 1 kopp svart kaffeMellommåltid: Smoothie av frosne bær, 2 ss magerkesam, vann og kalorifri saftLunsj: Salat, gjerne av couscous, kokte poteter 1 kyllingfilet, soltørkede tomater og masse grønnsakerKvelds: Ferdigsuppe med 0,5 dl fullkornspasta, havregrøt igjen, 1 lite biffstykke/kjøttstykke og resten grønnsakerSkal sies at jeg dessverre ikke beveger meg mye, jeg studerer et tungt "prestisje"studium så dagene mine går til å sitte og lese på lesesalen.Jeg må også presisere, uansett hvor teit det høres ut, at jeg ikke vet hva jeg veier. Jeg har et veldig anspent forhold til kroppen min, men for å få hjelp må jeg jo gi et klarere bilde : jeg er en størrelse 38 i klær, 40 i bukser og 69 cm rundt midjen. Som sagt så kan jeg ikke veie meg, og jeg føler noe er feil her, siden jeg ikke kjenner sultfølelse verken i løpet av dagen eller når jeg legger mg, har jeg kanskje tenkt at jeg spiser for mye. Anonymkode: 53b56...3a6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #2 Skrevet 29. oktober 2015 Du må finne ut hvor mange kalorier du trenger og hvor mage du spiser. For å finne ut av det første må du veie deg. Hvis ikke må du bare bruke målebånd, kjenne på klær og se deg i speiler eller ta bilder, og se om det skjer noe.Som en kommentar til hva du spiser vil jeg si at det for meg ser ut som at du godt kan spise mer fett og protein. Dette med om du kjenner deg sulten eller ikke sier ikke nødvendigvis noe om du spiser for mye eller for lite - når var det du begynte å miste sultfølelsen? Anonymkode: 2244c...8e5 1
Caterina Skrevet 30. oktober 2015 #3 Skrevet 30. oktober 2015 Umulig å si uten å vite hva du trenger for å gå i kaloriunderskudd. 1
Gjest Runforit Skrevet 30. oktober 2015 #4 Skrevet 30. oktober 2015 Spøsmålet er hvor mange kalorier dette er. Logg det på Myfitnesspal eller noe.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #5 Skrevet 30. oktober 2015 Hei Jeg håper noen her inne kan hjelpe meg! Jeg vil ikke si at jeg går på en spesiell "diett", men jeg har lagt om på kostholdet for å gå ned noen ekstra kilo. En vanlig spisedag ser slik ut for meg:Frokost: Havregrøt av 1 dl havregryn 2 dl vann og 1 dl melk toppet med kanel og kunstig søtning/ eller 1 fullkornsbaguett med 1 eggAlltid 1 kopp svart kaffeMellommåltid: Smoothie av frosne bær, 2 ss magerkesam, vann og kalorifri saftLunsj: Salat, gjerne av couscous, kokte poteter 1 kyllingfilet, soltørkede tomater og masse grønnsakerKvelds: Ferdigsuppe med 0,5 dl fullkornspasta, havregrøt igjen, 1 lite biffstykke/kjøttstykke og resten grønnsakerSkal sies at jeg dessverre ikke beveger meg mye, jeg studerer et tungt "prestisje"studium så dagene mine går til å sitte og lese på lesesalen.Jeg må også presisere, uansett hvor teit det høres ut, at jeg ikke vet hva jeg veier. Jeg har et veldig anspent forhold til kroppen min, men for å få hjelp må jeg jo gi et klarere bilde : jeg er en størrelse 38 i klær, 40 i bukser og 69 cm rundt midjen. Som sagt så kan jeg ikke veie meg, og jeg føler noe er feil her, siden jeg ikke kjenner sultfølelse verken i løpet av dagen eller når jeg legger mg, har jeg kanskje tenkt at jeg spiser for mye. Anonymkode: 53b56...3a6Hvis jeg forstår deg riktig, spiser jeg litt mer enn deg deg, og jeg spiser 1500 kcal pr dag.Dette er ikke mye! Anonymkode: fd223...447
Pringle Skrevet 30. oktober 2015 #6 Skrevet 30. oktober 2015 Du må ikke telle kalorier, og du må heller ikke veie deg, men dette er enkle grep som kjapt viser effekten av det du gjør. Over tid vil du dog merke om klærne blir løsere eller strammere, og det er viktigere enn hvilket tall som står på vekta. Når man nettopp har lagt om kostholdet og spiser sunnere, en mer balansert diett, og mer næringsrik mat, vil man ofte oppleve at man er mettere enn før på færre kalorier. Dette går seg gjerne til etter en stund, men det kan være forvirrende.Hvis du ikke vil veie deg, og dermed ikke vil ta stilling til hvor mange kalorier du trenger pr dag, vil det å telle kalorier bare ha begrenset nytte, men det kan gi en pekepinn likevel. Hvis du gjør det, så vei maten og ikke operer med volum, det er fullstendig meningsløst, og sjekk at kaloriene gjelder for matvaren du spiser (mange nettjenester har innførsler laget av medlemmer, og de kan være av svært varierrende kvalitet). Om du spiser passe, eller for mye eller for lite, vil du som sagt merke etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #7 Skrevet 30. oktober 2015 Synes ikke det ser lite ut hvert fall. Anonymkode: 95a15...f9c
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #8 Skrevet 30. oktober 2015 Synes ikke det ser lite ut hvert fall.Anonymkode: 95a15...f9cTusen takk for alle svar så langt. Og dere har helt rett. Jeg ser nå at hovedinnlegget mitt kan være litt forvirrende med kommebruk. Det skal være slik: Frokost: Havregrøt av 1 dl havregryn 2 dl vann og 1 dl melk toppet med kanel og kunstig søtning ELLER 1 fullkornsbaguett med 1 eggAlltid 1 kopp svart kaffeMellommåltid: Smoothie av frosne bær: 2 ss magerkesam, vann og kalorifri saftLunsj: Salat, gjerne av couscous, kokte poteter 1 kyllingfilet, soltørkede tomater og masse grønnsakerKvelds: Ferdigsuppe med 0,5 dl fullkornspasta ELLER havregrøt igjen ELLER 1 lite biffstykke/kjøttstykke og resten grønnsaker Anonymkode: 53b56...3a6
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2015 #9 Skrevet 31. oktober 2015 Tusen takk for alle svar så langt. Og dere har helt rett. Jeg ser nå at hovedinnlegget mitt kan være litt forvirrende med kommebruk. Det skal være slik: Frokost: Havregrøt av 1 dl havregryn 2 dl vann og 1 dl melk toppet med kanel og kunstig søtning ELLER 1 fullkornsbaguett med 1 eggAlltid 1 kopp svart kaffeMellommåltid: Smoothie av frosne bær: 2 ss magerkesam, vann og kalorifri saftLunsj: Salat, gjerne av couscous, kokte poteter 1 kyllingfilet, soltørkede tomater og masse grønnsakerKvelds: Ferdigsuppe med 0,5 dl fullkornspasta ELLER havregrøt igjen ELLER 1 lite biffstykke/kjøttstykke og resten grønnsakerAnonymkode: 53b56...3a6Du må regne ut kalorier. Anonymkode: 2244c...8e5
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2015 #10 Skrevet 31. oktober 2015 Det er ikke nødvendigvis sånn at underskudd og sultfølelse går hånd i hånd. Tvert i mot, så vil sultfølelsen gi seg da kroppen blir vant med underskuddet. Man kan også velge matvarer som er proteinrike, som metter lengre. Tror ikke du spiser for mye, men det er vanskelig å vite uten å vite hvor mange kcal du skal ha i deg om dagen., Anonymkode: ec390...4bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå