Gå til innhold

Penger stjålet fra kontoen min - hva kommer til å skje?

Anbefalte innlegg

Gjest Linaria
Skrevet

Jeg studerer i utlandet, men har en norsk bankkonto som jeg får studielånet mitt overført til før jeg sender det til hit jeg bor. Jeg passer på å ikke ha alt for mye penger om gangen på den kontoen, men noe blir det av og til. 

Jeg har heller ikke norsk telefonnummer utenom et program jeg bruker på nettet som gjør at jeg kan ringe og sende SMS, men PC'en og programmet må være åpent for at jeg kan motta samtaler så jeg får nesten aldri svart når noen ringer. Jeg er heller ikke innom den så veldig ofte.

Var innom i dag og så at banken min har ringt meg flere ganger, så jeg tenkte at det kunne være noe og gikk inn på nettbanken min. Ser at den 23. oktober ble brukskontoen tømt. Jeg nesten ikke brukt det norske kortet mitt til noe som helst siden rett etter jeg flyttet hit unntatt å overføre penger til min utenlandske konto og kjøpe ting som flybilletter hjem til Norge fra vanlige flyselskap som jeg har bestilt fra mange ganger før. Jeg har heller ikke mistet kortet. Sitter med det i hånda nå.

Noen som aner hva som skjer fra nå? Må jeg regne pengene som tapt? Hvis disse pengene virkelig er borte så sliter jeg virkelig... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt banken din asap! Det er jo en grunn til at de har prøvd å ringe deg mange ganger. 

Hvis du har DNB, kan du sende meg melding. 

• Liker 4
Skrevet

Det r vel ikke usannsynlig at banken din også mistenker at det er en ugle i en mosedott her.

Ring banken din fort. 

• Liker 1
Gjest Linaria
Skrevet

Kontakt banken din asap! Det er jo en grunn til at de har prøvd å ringe deg mange ganger. 

Hvis du har DNB, kan du sende meg melding. 

Jeg har selvfølgelig sperret kontoen. Skal ringe banken når de åpner i morgen tidlig. 
Jeg skjønner at grunnen til at de har kontaktet meg er de rare kontobevegelsene. Ser ut til at pengene har blitt tatt ut av minibank på et annet kontinent enn her jeg bor nå.

Skrevet

Kortet mener du? 

Har alle pengene forsvunnet i en reservasjon eller er det flere? Hva står som forklaring på det evt. ene uttaket? Står det noe om "Kortsikkerhet" ol.?

Gjest Linaria
Skrevet

Kortet mener du? 

Har alle pengene forsvunnet i en reservasjon eller er det flere? Hva står som forklaring på det evt. ene uttaket? Står det noe om "Kortsikkerhet" ol.?

Tre forskjellige på samme dag og samme sted. Får ikke annen forklaring enn sted og hvor mye som er tatt ut i hvilken valuta. 

Teorien min er at det har vært skimmingutstyr på en av minibankene jeg tok ut penger fra da jeg først kom hit og at det har blitt laget en kopi av kortet som har blitt tatt med til dette nye landet og pengene blitt tatt ut der. 

Skrevet

Tre forskjellige på samme dag og samme sted. Får ikke annen forklaring enn sted og hvor mye som er tatt ut i hvilken valuta. 
Teorien min er at det har vært skimmingutstyr på en av minibankene jeg tok ut penger fra da jeg først kom hit og at det har blitt laget en kopi av kortet som har blitt tatt med til dette nye landet og pengene blitt tatt ut der. 

Okei, da høres det ut som svindel, ja. Kunne vært banken din som tok ut alle pengene dine fordi de oppdaget mistenkelige forsøk på uttak og derfor forhindret svindel.

Uansett, pengene er ikke tapt. Når reservasjonene er bokført, kan du fylle ut et reklamasjonsskjema som banken din behandler. Siden det er Visa har man visse rettigheter, og banken skal dekke et slik tap :) 

Skrevet

Forresten, sørg for å registrere ditt utenlandske nummer og adresse i bankens systemer :)  Det burde du gjort for lengst. 

Skrevet (endret)

Jeg har selvfølgelig sperret kontoen. Skal ringe banken når de åpner i morgen tidlig. Jeg skjønner at grunnen til at de har kontaktet meg er de rare kontobevegelsene. Ser ut til at pengene har blitt tatt ut av minibank på et annet kontinent enn her jeg bor nå.

Ah, utsatt for skimming? Kortsvindel..
F.eks. du har tatt penger ut av en minibank eller terminal og magnetstripen på kortet ditt blir kopiert til ett falskt kort, som svindleren kan bruke for å tømme din konto :)
Det har vært tilfeller hvor slike svindlere har prøvd med skimmingsutstyr i Norge også, så det kan for all del ha skjedd her.
Det kan skje overalt. Og det verste er vel kanskje det at om du bruker kortet i USA, så kan det ha blitt brukt i Kina noen dager senere...  ._.
Er bra du har sperret kontoen, du får nok pengene tilbake igjen skal du se.

Endret av Chibi
Gjest Linaria
Skrevet

Okei, da høres det ut som svindel, ja. Kunne vært banken din som tok ut alle pengene dine fordi de oppdaget mistenkelige forsøk på uttak og derfor forhindret svindel.

Uansett, pengene er ikke tapt. Når reservasjonene er bokført, kan du fylle ut et reklamasjonsskjema som banken din behandler. Siden det er Visa har man visse rettigheter, og banken skal dekke et slik tap :) 

Ja, jeg ser det nå at så lenge det konstateres skimming og man ikke selv har vært uaktsom så skal banken dekke tapet. Jeg har vært så forsiktig jeg kan med kortet mitt, men det er jo utrolig vanskelig å unngå sånt som dette. 

Skrevet

Er dette i England? Jeg har to venninner som studerer der og de ble begge utsatt for skimming denne måneden!

Anonymkode: 6ce1f...68e

Gjest Linaria
Skrevet

Er dette i England? Jeg har to venninner som studerer der og de ble begge utsatt for skimming denne måneden!

Skottland. Tror det er et gaske stort problem er i Storbritannia :(

Skrevet

Leit å høre Linaria <3 det kommer til å ordne seg

Skrevet

De jeg kjenner fikk igjen penger raskt, så det ordner seg for deg også :) Utrolig kjedelig situasjon.

Gjest Linaria
Skrevet

Ja, alt jeg har lest om det hittil tyder på at banken dekker tapet når man opplever skimming, men må innrømme at jeg kjenner på en viss ekkel følelse i magen likevel. Bare det å vite at så mye penger for øyeblikket ikke er i mine hender, og det å se hvor utrolig lett sånt kan skje. 
Skal holde ekstra vakt over min britiske konto framover også. Det kortet har blitt brukt i mange av de samme minibankene. Burde jeg si fra til eierne av minibankene der jeg tok ut penger med det norske kortet så de får sjekket for skimmingutstyr, eller er det sånn at det er helt umulig å vite når kortet har blitt skimmet, så det kunne like gjerne skjedd på London-tur i fjor sommer? 

Skrevet

Hufff kjedelig å høre. Selv om jeg bor i Norge jeg har aldri tatt ut penger fra minibanken pga skimming. Neste gang når du skal ta ut penger, helst gjøre det i selve banken da kommer ikke du utsatt for skimming osv osv.

Anonymkode: 8d463...f54

Skrevet

Jeg har selvfølgelig sperret kontoen. Skal ringe banken når de åpner i morgen tidlig. Jeg skjønner at grunnen til at de har kontaktet meg er de rare kontobevegelsene. Ser ut til at pengene har blitt tatt ut av minibank på et annet kontinent enn her jeg bor nå.

De fleste banker er vel åpne på telefon utover kvelden?

Anonymkode: 1e496...ce1

Gjest Linaria
Skrevet

De fleste banker er vel åpne på telefon utover kvelden?

Anonymkode: 1e496...ce1

Liten lokalbank. Den er ikke åpen på telefon etter fem.

Skrevet

Hvor mye penger er det snakk om egentlig?? blir så nysgjerrig..:sjokkert:

Anonymkode: 20514...9f0

Skrevet

I fremtiden sett pengene over på konti uten kort, og behold bare litt penger på de konti hvor du har kort.

Anonymkode: ad328...336

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...