Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er Jan Guillou en god forfatter ?

Er bøkene hans verd å lese ?

Anonymkode: e8150...4a4

Skrevet

Jeg har enda ikke lest noe av ham selv, men han står på lista over forfattere jeg vil lese bøker av. Har hørt fra alle jeg kjenner som har lest noen av bøkene hans at han er en veldig dyktig forfatter ihvertfall :) 

Skrevet

Det er vel med ham, som det er med alle andre forfattere. I alle fall blant dem som har holdt på i ett par tiår, og spydd ut fleire titalls bøker i løpet av sine lange forfatter-karriere. Med slike forfattere (inkludert Jan Guillou) så er det bare ett per bøker som strengt tatt er verdt å lese. Men det store flertallet av bøkene deres er bare noe elendig klattverk som forfatterne har smurt i hop, i håp om å få solgt flest mulig bøker. Uten at de bryr seg om hvor spennende eller interessante bøkene deres egentlig er..

Folk som kjøper bøkene deres ser vel aller mest på bok-omslaget - og navnet på forfatteren. 

Og så tenker folk at "å ja, men han er jo veldig kjent og har publisert veldig mange bøker. Så det han har skrevet er sikkert veldig bra" 

Anonymkode: 456b1...a22

Skrevet

Jan Guillo er en dyktig forfatter, men først og fremst en dyktig og kunnskapsrik samfunnsdebattant. Han har selv sagt at han med sine bøker ønsker å si noe om den verden vi lever i, først og fremst Svergie, siden det er der han bor og det er der de fleste av hans leser befinner seg.

Han har alltid gjort grundig research med hensyn til fakta, historie, teknologi osv. når han skriver om noe, der andre forfattere, filmskapere o.l. begår feil på feil.

Man trenger ikke være enige i hans politiske synspunkter for å være enig i det han skriver. Carl Hamilton-karakteren kan kanskje beskyldes for å være inspirert av James Bond, men han er en svært realistisk James Bond, og han gjennomgår store personlige forandringer underveis i bokserien.

Hans nye serie om det 20. århundre, Brobyggerne, er fantastisk, og bringer mange perspektiver på historien jeg overhodet ikke hadde tenkt på, selv om jeg er over snittet belest i historie, og nevner mange hendelser som jeg aldri hadde hørt om. Selvsagt kunne han nevnt veldig mye mer, men han har valgt ut så mye at bøkene får kontekst og dybde, uten at det blir en endeløs opplisting av hendelser.

• Liker 1
Skrevet

ganske dyktig, tør jeg påstå.

Anonymkode: 2eb59...08d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...