Gå til innhold

Borettslag og AirBnB

Anbefalte innlegg

Skrevet

Djeezes. Diktatur fordi styret ikke ønsker bråk og spetakkel og nøkler på avveie i borettslaget? 

Nå? Tåler du SÅ dårlig at argumentene dine blir imøtegått?

Djeezes. Sur fordi man ikke blir sett på som orakel! :roll:

Gjest Blondie65
Skrevet

Nå? Tåler du SÅ dårlig at argumentene dine blir imøtegått?

Djeezes. Sur fordi man ikke blir sett på som orakel! :roll:

Jeg har ikke sett deg imøtegå noe, bare påstand om at et styre som ønsker fre og ro i borettslaget er diktatorer. Det er ganske drøyt. Derav "Djeezes".

Skrevet

I OBOS' eget magasin til styremedlemmer var nettopp dette tema for jurist. Og konklusjonen var at man fint kan leie ut både enkeltrom og hele leiligheten i korte perioder uten å komme i konflikt med lovverket for borettslag, men ikke systematisk, for da vil det kunne bikke over til næringsvirksomhet. Og naturligvis ha klare husregler for leietaker. I TS' sak vil vel andelseiers utleie være en klar ulempe for de andre andelseierne ved støy, systemnøkler på avveie, etc., og korttidsutleiet kan nok forbys, selv om utleiet ikke bikker over i næringsvirksomhet. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke sett deg imøtegå noe, bare påstand om at et styre som ønsker fre og ro i borettslaget er diktatorer. Det er ganske drøyt. Derav "Djeezes".

Nei, du har vel ikke det, for det var jo dine argumenter som ikke ble tatt for god fisk, som du kanskje er vant til at de blir?  :)

Et styre som ønsker å detaljstyre hva beboerne gjør er et diktatorisk styre. Styret i et borettslag kan ikke bestemme noe som er strengere enn borettslagsloven, styret i et sameie kan ikke bestemme noe som er strengere enn sameieloven. Skal vedtekter endres kreves det (ekstraordinær) generalforsamling og minst 2/3 flertall. Et styre som ikke jobber etter dette er et diktatorisk styre.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Nei, du har vel ikke det, for det var jo dine argumenter som ikke ble tatt for god fisk, som du kanskje er vant til at de blir?  :)

Et styre som ønsker å detaljstyre hva beboerne gjør er et diktatorisk styre. Styret i et borettslag kan ikke bestemme noe som er strengere enn borettslagsloven, styret i et sameie kan ikke bestemme noe som er strengere enn sameieloven. Skal vedtekter endres kreves det (ekstraordinær) generalforsamling og minst 2/3 flertall. Et styre som ikke jobber etter dette er et diktatorisk styre.

Lurer på hvilket av rådene mine som ikke ble tatt for god fisk? Er det det om å kontakte advokat?

Så får du også forklare hvor jeg har anbefalt noen å bryte lovene, samt å vedta regler utenfor generalforsamling. 

Men hvis du mener at enkelte andelseiers brudd på allerede vedtatte husordensregler skal ignoreres så er det du og ikke jeg støtter diktatur.

Skrevet

Lurer på hvilket av rådene mine som ikke ble tatt for god fisk? Er det det om å kontakte advokat?

Så får du også forklare hvor jeg har anbefalt noen å bryte lovene, samt å vedta regler utenfor generalforsamling. 

Men hvis du mener at enkelte andelseiers brudd på allerede vedtatte husordensregler skal ignoreres så er det du og ikke jeg støtter diktatur.

Det er ikke lov å vedta husordensregler som ikke er i overrensstemmelse med borettslagsloven og med det ønsker jeg deg en god kveld og velger å avsutte min deltakelse i diskusjonen - ja, du må gjerne få siste ord i det motinnlegget ditt som nok kommer - men jeg gidder ikke å gå i sirkler fordi du er sår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...