Gå til innhold

Borettslag og AirBnB

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et lite borettslag, bygård med 10 leiligheter. En av de som nylig har flyttet inn har begynt å leie ut et rom i leiligheten på AirBnB uten å gi beskjed til styret. Det er hovedsaklig ikke tillatt med utleie i borettslaget. Han mener at siden han bor i leiligheten, er det ikke noe styret har noe med. BBL som vi hører til var ikke behjelpelige; de kjenner ikke til AirBnB engang og forstod ikke problemet.

Greia er at vi i styret ikke er helt fornøyde med dette. Det her var kjent som en problembygård, men takket være stor innsats fra styret har det nå blitt et skikkelig ålreit sted å bo. Vi har måttet nekte utleie, siden det er utleie som skapte store problemer (leilighetene er billige, så mange kjøpte leiligheter og leide ut i hytt og pine uten å søke om tillatelse osv, var mye gjennomtrekk av leieboere og mye usikre elementer, folk som solgte dop fra leilighetene, folk som brukte dop og hadde ville fester, leieboere og deres "gjester" som brøt seg inn i boder og stjal, vi hadde politiet på besøk i gjennomsnitt hver uke osv...). Nå har det vært veldig fint her i to år, flyttet inn noen unge par og et par småbarnsfamilier. Det er stille og rolig og ordentlig igjen.

Men så er det han som leier ut på AirBnB da. Han har spurt etter ny nøkkel til hoveddøra tre ganger (vi har systemlås på den døra, så styret er de eneste som kan få kopiert opp nye nøkler), fordi folk han har leid ut til har mistet nøkkelen han gir de. Det er mennesker der hele tida som kommer og går til alle døgnets tider, som bråker i oppgangen, prøver å låse opp feil dører, ringer på callinganlegget til andre leiligheter og ber om å bli sluppet inn (skjedd midt på natta opptil flere ganger). Leiligheten hans har tre soverom og til tider leier han ut alle tre (da sover han selv i stua) og det er altså opptil seks mennesker der til tider. Han mener det ikke er noe annerledes enn om han hadde hatt besøk av venner, og prøver å bruke det faktum at bestevenninnen min bodde hos oss i to uker når vi var på ferie som eksempel på at vi er urettferdige. Jeg mener det er vidt forskjellig; det var en person jeg har kjent i over 20 år, hun betalte ingenting, men var der for å ta seg av dyrene og plantene mens vi var bortreist. Hos han er det komplett fremmede mennesker som han ikke vet noe om annet enn hva AirBnB-profilen deres sier, som han tjener penger på.

Vi har typisk standard regelverk når det gjelder utleie, men styret har vedtatt at vi ikke kommer til å tillate utleie med mindre det er ekstremt gode grunner og utleier kan vise til at h*n kjenner leietager og kan personlig garantere for den personen. Vedtaket har blitt presentert alle som har kjøpt leilighet de siste tre årene, og stått spesifiert i alle salgsannonser, og det går helt fint. Det har kun vært en søknad om utleie i løpet av denne tiden, en person som fikk mulighet til et halvt års utplassering i utlandet gjennom jobben, da var det et eldre familiemedlem som bodde i leiligheten i mellomtiden.

Dette ble langt, beklager det, men ville forklare ordentlig hvordan situasjonen er og hvordan det har blitt sånn. Så her kommer spørsmålet mitt: Hva kan vi gjøre ift til denne personen? Er det usaklig av styret å måtte lage enda et vedtak som spesifiserer AirBnB, eller gjelder nåværende regelverk og vedtak? Hvordan forholder ditt borettslag seg til AirBnb?

Anonymkode: e3967...7ac

Skrevet (endret)

Man står helt fritt til å ha gjester eller å leie ut enkeltrom i leilighet, så lenge man bor der selv. Men jeg ser virkelig problemet med nøkler på avveie. Hva dere kan gjøre med det er jeg derimot ikke sikker på. Dere kan eventuelt gi advarsel med begrunnelsen at bruken av boligen ikke må være til urimelig eller unødvendig skade eller ulempe for de andre beboerne eller naboene. Noe både nøkkelmisting, renning i gangene, at folk ringer på til andre på callingen hele tiden etc jo er.

Ellers anbefaler jeg å lese denne artikkelen: http://www.huseierne.no/boligsporsmal/juridisk-hjelp/husleie/utleie-gjennom-airbnb-/ 

Endret av Rosalie
  • Liker 2
Skrevet

Takk Rosalie, det var en nyttig link, jeg skal ta med den videre til resten av styret :)

Skrevet

Går det an å si at han ikke kommer til å få flere nøkler, med bakgrunn i at allerede 3 er mistet? Eller gi en advarsel, og skjer det igjen så får han ikke ny? 
Kanskje innføre en ny regel om hvor mange nøkler en kan få kopiert ekstra til leiligheten sin? 

Skrevet

Hei!

Har dere forretningsførsel i eller er del av et større boligbyggelag som TOBB, MOBO, OBOS eller lignende? I så fall kan de være gode å ha i slike situasjoner. De har dyktige jurister og har ofte vært borti lignende problem før. 

Ellers kan jeg foreslå at dere innfører et prissystem med at første ekstra nøkkel en andelseier bestiller har vanlig pris, nøkkel nr 2 koster det dobbelte, og nøkkel nr 3 koster kanskje enda mer enn det igjen. Man kan jo ikke innføre sånt med tilbakevirkende kraft, men det går an å innføre det fra nå av. Det kan også virke preventivt sånn generelt, man vil jo ikke at det skal være for mange nøkler "der ute", så det er jo bare bra om folk tenker seg to ganger om før de bestiller ekstra.

Forøvrig mener jeg bestemt det er rimelig lett å skille på utleie og besøk. Utleie er jo å låne ut husrom mot vederlag, besøk er vederlagsfritt. Coachsurfing bør jo gå an, mens AirBnB helt åpenbart er utleie. Spørsmålet er jo hva husreglementet deres sier. Tillates det utleie i bolig man bor i selv?

Anonymkode: 310ff...507

Skrevet

Borettslagsloven sier dette:

§ 5-4.Overlating av bruken når andelseigaren sjølv bur i bustaden

Ein andelseigar som sjølv bur i bustaden, kan overlate bruken av delar av bustaden til andre.

Det skal altså mye til at styret kan nekte andelseieren å leie ut slik han gjør, så lenge han selv bebor deler, areal uinteressant, av leiligheten.

• Liker 1
Skrevet

Som styremedlem har du taushetsplikt om det du får vite i kraft av å være styremeldem. Om du i anonymisert form legger ut forholdsom lett kan gjenkjennes av dem det gjelder, kan du faktisk bli anmeldt for brudd på taushetsplikten. Hvem som her oppfører seg mest ille er vel en vurderingssak? 

Åmprise nøkler til hovedøra ulikt etter hvor mange nøkler en får, har ikke brl. Anledning til. Nøkler skal gis rekvisasjon på, og den som trenger nøkler går selv til låsesmeden brl. Har avtale med. 

Forøvrig er her flere bestemmelser i burettslagslova som kan tale mot fremleie til BNB. Brl. Har vel avtale med advokat eller forretningsfører om  juridisk hjelp? Styreleder er den ansvarlige her. 

Anonymkode: 1179b...c80

• Liker 1
Skrevet (endret)

...

Forøvrig er her flere bestemmelser i burettslagslova som kan tale mot fremleie til BNB. Brl. Har vel avtale med advokat eller forretningsfører om  juridisk hjelp? Styreleder er den ansvarlige her. 

Men man må være oppmerksiom op at det ikke regnes som fremleie så lenge andelhaver selv bor i leiligheten!

Endret av Brunhilde
  • Liker 2
Skrevet

Men man må være oppmerksiom op at det ikke regnes som fremleie så lenge andelhaver selv bor i leiligheten!

Fremleie snakker ikke jeg om, men der blant annet ikke tillatt å tjene penger på en brl. Bolig  med mindre man selger ved gevinst. Du kjenner tydeligvis ikke lov om burettslag? 

Skrevet (endret)

Fremleie snakker ikke jeg om, men der blant annet ikke tillatt å tjene penger på en brl. Bolig  med mindre man selger ved gevinst. Du kjenner tydeligvis ikke lov om burettslag? 

Jo, det er nettopp det jeg gjør, skjønner du. ;)

Hvis du er uenig, så kan du forøvrig vise til paragraf i stedet for å prøve deg på billig hersketeknikk, det funker nemlig dårlig på meg...

Endret av Brunhilde
  • Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

En borrettslagsleilighet skal være en bolig, ikke hotell. Dette hjalp forretningsfører oss med da et sameie (ja, jeg vet at det er forskjell) ble plaget av at det ble ferieutleie av flere boliger.

Men ingen andelseier har lov å bryte husordensreglene, så her må dere sette i gang advarsler i tillegg til spesifisering av reglement for hvem som kan bo i boligene. Korttidsleie av hele eller deler av leiligheten tillates ikke, uten særlig grunn og etter søknad til styret.

AirBnB får de drive med som har hus.

Skrevet

En borrettslagsleilighet skal være en bolig, ikke hotell. Dette hjalp forretningsfører oss med da et sameie (ja, jeg vet at det er forskjell) ble plaget av at det ble ferieutleie av flere boliger.

Men ingen andelseier har lov å bryte husordensreglene, så her må dere sette i gang advarsler i tillegg til spesifisering av reglement for hvem som kan bo i boligene. Korttidsleie av hele eller deler av leiligheten tillates ikke, uten særlig grunn og etter søknad til styret.

AirBnB får de drive med som har hus.

Det høres så fint ut, det du sier Blondie, men hvis du tar feil. Det ER lov å leie ut er rom (eller flere) i boligen sin hvis man bor der selv samtidig.

Det ER lov å leie ut en borettslagsleilighet i inntil tre år hvis andelshaver, eller et av dennes nærmeste familiemedlemmer, har bodd i leiligheten i minst et år. Det vil si at en selv, far, mor, sønn eller datter kan bo i leiligheten i et år, og så kan den leies ut til fremmde i tre år, gjentatte ganger.

Ferieutleie der andelseier er borte fra leiligheten blir noe annet enn å leie ut et rom eller to eller tre mens man selv bor der.

• Liker 1
Skrevet

Dette er jo et helt ferskt område hvor det faktisk ikke finnes rettskilder. Ingen her vil kunne svare riktig på dette. Tipper det blir noen rettssaker på airbnb og borettslag etterhvert. Kjenner flere som krangler med styret sitt om dette. 

Anonymkode: 570b9...326

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Det høres så fint ut, det du sier Blondie, men hvis du tar feil. Det ER lov å leie ut er rom (eller flere) i boligen sin hvis man bor der selv samtidig.

Det ER lov å leie ut en borettslagsleilighet i inntil tre år hvis andelshaver, eller et av dennes nærmeste familiemedlemmer, har bodd i leiligheten i minst et år. Det vil si at en selv, far, mor, sønn eller datter kan bo i leiligheten i et år, og så kan den leies ut til fremmde i tre år, gjentatte ganger.

Ferieutleie der andelseier er borte fra leiligheten blir noe annet enn å leie ut et rom eller to eller tre mens man selv bor der.

Man kan ikke leie ut dersom dette er til sjenanse ulempe for andre. Er vi enige der? Dette er det allerede brudd på siden nøkler er på avveie og det ringes på til alle døgnets tider for å komme inn.

Jeg anbefaler sterkt at styret ber om et møte med en jurist fra boligselskaper/forretningsføreren og får forklart skikkelig hva problemene består i og om en kan ta inn regler mot dette ved å spesifisere at kommersiell drift lignende regulær hotelldrift ikke tillates i borettslaget da det anses som å være i strid med boligformålet.

Det er forskjell i lov og forskrift på hotell og bolig. Blant annet er et hotell å anse som næring når det gjelder offentlige avgifter til renovasjon, mens aldersboliger/sykehjem kan være både bolig og næring. Det er altså åpning for å si fra om at kommersiell virksomhet der korttidsutleien er å anse som næring ikke tillates. 

Vi vant mot en sameier som var advokat den gangen. Så få en jurist på saken.

Skrevet

Jo, det er nettopp det jeg gjør, skjønner du. ;)

Hvis du er uenig, så kan du forøvrig vise til paragraf i stedet for å prøve deg på billig hersketeknikk, det funker nemlig dårlig på meg...

Hvem som driver hersketeknikk her, kan diskutere! Jeg sitter ikke på et nettforum og slår opp i lovverket og serverer lover på sølvfat til et styremedlem i bbl. Der er bestemmelser om fremleie,  og ikke minst om å drive næring i brl. Der er og lover og regler for skatt ved bnb, noe noe ikke ser ut til å bry seg om. En seriøs jurist/advokat vil raskt se at her er en god del å sette fingren på. Der er og slik det beskrives med nøkler på avveie og uro i huset som kan gi grunlag for tvangsfravikelse av hensyn til husordensregler og andre beboeres ve og vel. 

lovdata og burettslaglova ligger der for dem som vil søke opp paragrafene selv. Vi er på kg, ikke på advokatkontoret og skriver stevning eller andre dokumenter. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Dette er jo et helt ferskt område hvor det faktisk ikke finnes rettskilder. Ingen her vil kunne svare riktig på dette. Tipper det blir noen rettssaker på airbnb og borettslag etterhvert. Kjenner flere som krangler med styret sitt om dette. 

Anonymkode: 570b9...326

Jeg tror ikke AirBnB'erne vinner. Dette fordi hotellgjester på ferie går ut og inn av boligen til alle døgnets tider og fester tilsvarende. Dette skaper uro i den tiden det skal være nattero i et hvilket som helst boligforetak. I tillegg kommer at man beveger seg mot grensen til at boligen i borettslaget blir utleid for å få næringsinntekt (hotelldriftt er næring). Her kommer det nok ganske raskt rettsavgjørelser og regelendringer.

Skrevet

Hvem som driver hersketeknikk her, kan diskutere! Jeg sitter ikke på et nettforum og slår opp i lovverket og serverer lover på sølvfat til et styremedlem i bbl. Der er bestemmelser om fremleie,  og ikke minst om å drive næring i brl. Der er og lover og regler for skatt ved bnb, noe noe ikke ser ut til å bry seg om. En seriøs jurist/advokat vil raskt se at her er en god del å sette fingren på. Der er og slik det beskrives med nøkler på avveie og uro i huset som kan gi grunlag for tvangsfravikelse av hensyn til husordensregler og andre beboeres ve og vel. 

lovdata og burettslaglova ligger der for dem som vil søke opp paragrafene selv. Vi er på kg, ikke på advokatkontoret og skriver stevning eller andre dokumenter. 

Nei, jeg tenkte det nok! Hvis du beskylder andre for å ikke kjenne loven, så burde du i det minste kjenne den selv. Det gjør du ikke, og det er helt i orden så lenge du innrømmer det.

Til det har vært en rettssak som skaper presedens her, så tror jeg ts har lite å komme etter! Det å bo i brl, er heldigvis ikke det samme som å bo i diktatur, selv om enkelte styrer nok helst skulle sett at det var det!

Skrevet

Som styremedlem har du taushetsplikt om det du får vite i kraft av å være styremeldem. Om du i anonymisert form legger ut forholdsom lett kan gjenkjennes av dem det gjelder, kan du faktisk bli anmeldt for brudd på taushetsplikten. Hvem som her oppfører seg mest ille er vel en vurderingssak? 

Åmprise nøkler til hovedøra ulikt etter hvor mange nøkler en får, har ikke brl. Anledning til. Nøkler skal gis rekvisasjon på, og den som trenger nøkler går selv til låsesmeden brl. Har avtale med. 

Alt av faktainformasjon er endret ;) Så du finner nok ikke oss på den linken du la ut med den informajsonen jeg delte. Jeg har anonymisert og lettere endret det meste av tall i HI. Jeg er da ikke dum heller.

Jeg forstår ikke helt hva du mener u andre avsnitt, kan du skrive det om igjen?

Ellers: takk for tilbakemeldinger alle sammen, jeg skal ta det med meg tilbake til styret, så får vi se om vi skal ta kontakt med en advokat for å få bedre forståelse for hvordan vi skal håndtere dette.

Gjest Blondie65
Skrevet

Nei, jeg tenkte det nok! Hvis du beskylder andre for å ikke kjenne loven, så burde du i det minste kjenne den selv. Det gjør du ikke, og det er helt i orden så lenge du innrømmer det.

Til det har vært en rettssak som skaper presedens her, så tror jeg ts har lite å komme etter! Det å bo i brl, er heldigvis ikke det samme som å bo i diktatur, selv om enkelte styrer nok helst skulle sett at det var det!

Djeezes. Diktatur fordi styret ikke ønsker bråk og spetakkel og nøkler på avveie i borettslaget? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...