Gå til innhold

Venninne som kutter kontakten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en venninne som kuttet kontakten med meg, fordi jeg hadde fortalt henne at jeg hadde et forhold til en opptatt mann. Jeg var i en veldig vanskelig situasjon på alle måter i denne perioden, og det visste hun godt. Pga. dette ba jeg henne om å ta hensyn til meg og ikke bare kutte kontakten på den måten. Hun var bare helt avvisende og skjelte meg ut både på telefon og senere på mail. Den mannen jeg hadde et forhold til er helt ukjent for henne, og hun kjenner overhodet ikke til hvem han eller kona hans er. Det hører til historien at min tidligere venninne og jeg hadde et veldig tett og godt vennskap i over ett år, hvor vil delte veldig mye. Derfor turte jeg også å være så fortrolig med henne at jeg fortalte om dette. Jeg forstår jo at hun synes det jeg var med på var galt, men er det riktig å bare kutte kontakten slik likevel? Jeg sa også til henne at jeg kom til å kutte ut dette forholdet, men det hjalp ikke. Hun kalte meg også en masse stygge ting, så jeg ble veldig sjokkert over hvordan hun kunne være.. Er det vanlig å reagere sånn? Er det noen som har lignende erfaringer? 

Anonymkode: 4825b...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest incognita

Du setter venninnen din i en forferdelig vanskelig posisjon når du forteller om noe slikt. En nær venninne av meg betrodde seg til meg på samme måte for noen år siden, og jeg sa klart fra om at jeg ikke fant meg i å bli satt i en slik posisjon. Jeg sa at hun fikk valget om å gå til mannen sin (som hun har 2 barn med, og som er et prakteksemplar av en ektemann) og legge kortene på bordet, eller så ville jeg gjøre det. Jeg finner meg ikke i å måtte være vitne til at noen opptrer så respektløst ovenfor noen som ikke fortjener det. 

Vel, hun valgte å fortelle selv, men hun snakket ikke til meg de påfølgende 6 månedene. Og det var helt greit for meg, jeg mistet ikke nattesøvnen av den grunn. 

Poenget er, jeg skjønner venninnen din veldig godt. Dette strider åpenbart imot hennes grunnleggende verdier og livssyn, og det synes jeg du skal prøve å forstå. 

Endret av incognita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun overreagerer veldig syns jeg hvis hun ikke har opplevd utroskap på kroppen og reagerer deretter. 
Vennskap handler om å våge være ærlig, for all del - men ekte venner går gjennom ting sammen. Det betyr også å akseptere at man ikke alltid har samme syn på ting. Jeg har selv opplevd en venninne i et forhold til en gift mann, jeg var sterkt imot forholdet selv men det endret ikke vennskapet mitt med henne, hun tok etter min mening en rekke dårlige valg men vi var og er fortsatt venner - jeg kan ikke bestemme hva hun skal føle, eller gjøre. Men jeg kan la henne vite at jeg ikke liker det og så la det være med det. Så for meg er du kanskje bedre stilt uten denne venninnen som ikke kan være en ekte venn i en vanskelig tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også reagert sånn. Ingen vil utsettes for en utro partner og da er det alles ansvar å ikke være medvirkende til utroskap. Det handler om moraler for min del, og jeg ville også reagert med å kutte ut venner som har andre moraler jeg ikke støtter, som for eksempel pedofili, voldtekt, løgn osv.
Selvom du var i en dårlig privatsituasjon med deg selv så kan ikke det unnskylde at man gjør noe sånt.

Hadde selv en venninde som alltid snakket om og hadde sex med andre menn selvom hun var i et forhold, hun var en grei venninde direkte mot meg på alle mulig andre måter, men at hun holdt på slik sa mye om hennes indre moraler og sånne folk vil jeg ikke omgås rett og slett. Det blir litt som greie folk ,som på privaten sitter å runker til babybilder, det gir et helt annet bilde av vedkommende enn som den personen den har gitt seg ut for å være.

Enig i at vennskap skal man kunne dele alt, men jeg tviler på du ville fortsatt å vært venn med en som sa at hun i skjul drepte masse kattunger. Det er visse ting man bare ikke gjør, og visse ting som bare ikke skal aksepteres eller støttes, og det gjør man jo om man fortsetter å være venn med denne personen.

Anonymkode: 97caa...353

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri dumpet en venninne fordi hun hadde hatt et forhold til en opptatt mann, MEN jeg ville fortalt henne at dette ikke er en god ide. Ha nok selvrespekt(og respekt for andre)til at en ikke går etter menn som er opptatt. Det er ikke noe gøy å bli satt i den posisjonen,men jeg stiller opp for vennene mine om de har det vanskelig,ikke dømmer dem for dumme valg de tar.

Anonymkode: 41408...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du setter venninnen din i en forferdelig vanskelig posisjon når du forteller om noe slikt. En nær venninne av meg betrodde seg til meg på samme måte for noen år siden, og jeg sa klart fra om at jeg ikke fant meg i å bli satt i en slik posisjon. Jeg sa at hun fikk valget om å gå til mannen sin (som hun har 2 barn med, og som er et prakteksemplar av en ektemann) og legge kortene på bordet, eller så ville jeg gjøre det. Jeg finner meg ikke i å måtte være vitne til at noen opptrer så respektløst ovenfor noen som ikke fortjener det. 

Vel, hun valgte å fortelle selv, men hun snakket ikke til meg de påfølgende 6 månedene. Og det var helt greit for meg, jeg mistet ikke nattesøvnen av den grunn. 

Poenget er, jeg skjønner venninnen din veldig godt. Dette strider åpenbart imot hennes grunnleggende verdier og livssyn, og det synes jeg du skal prøve å forstå. 

Veldig enig dette. Alle kan gjøre feil, men om hun ikke slutter når hun får påpekt hvor ille dette er, fra en nær venninde, som egentlig burde vært åpenbart, så kan man ikke unnskylde noe så stygt. Utroskap kan ødelegge de innblandede partene for resten av livet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanna87

Hun overreagerer litt, og jeg ser ikke hvorfor hun kuttet kontakten med deg.. Men hun har nok rett, så gå litt inn i deg selv før du fortsetter dette forholdet! Enten ber du han du driver på med slå opp med dama, sånn at dere kan fortsette å drive på å eventuelt bli sammen. Eller så må du la han fortsette å være sammen med vedkommende, og du må holde deg unna! Husk at du kan bli kraftig såret til slutt, for her og nå høres det ut som du er en god nummer 2.. Dessuten vil dama han få vite om det før eller senere, så tenk føre var;)

Been there, dont that! Og jeg er faktisk sammen med min nå, men jeg måtte krype til korset å slutte relasjonen, og det hele endte med en konfrontasjon mellom jeg og dama hans, og vips ble vi sammen. Er dere ment for hverandre så velger han deg, noe som skjedde i mitt tilfelle men før den tid må man fortelle sannheten, og være klar for å gå inn i seg selv. 

Lykke til;)

Lykke til!:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Takk for fine svar fra noen av dere. Takk for det Carrot, det var godt å høre det du sier. Jeg synes også hun overreagerte veldg, og jeg tror du kan ha rett i at det kanskje er best av hun ikke er venninnen min lenger. Er også glad for å høre at flere av dere ikke har kuttet ut en venninne i samme situasjon. Takk for innspill Nanna 87, det er sant at jeg kan bli såret av dette forholdet. Og at jeg enten må kutte ut, eller at han må velge meg. Jeg tror ikke det er noen sjanse for at han skal velge meg, så eneste jeg kan gjøre er å avslutte det. Er vanskelig for jeg har følelser for han, men jeg forstår jo at det ikke går. Han har ikke gitt meg falske forhåpninger, men vi holdt på i 2 og 1/2 år. Nå har jeg ikke hørt fra han på lenge, og jeg tar ikke kontakt. Fint at du fikk han du ville ha da:) Jeg må nok bare holde meg unna han, og håpe at følelsene går over. Det er sant som du sier at man kan bli kraftig såret i dette. Og selvsagt må man også gå i seg selv og tenke gjennom hvorfor man kom opp i denne situasjonen. 

Til dere andre her, så er det ulike meninger om dette. Men jeg synes at vennskap skal veie tungt, og at det bør være mer som skal til for å kutte et vennskap. Til deg som sammenligner utroskap med pedofili og voldtekt og drepte kattunger synes jeg du bør tenke deg litt mer om før du svarer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke venninnen din overreagerer, tror jeg ville reagert likt.

Det du gjør skittent og utrolig dårlig av deg. Venninnen din har mye strengere moraler i sitt liv og ønsker ikke å sosialisere seg med folk som driver med ting hun syntes er uetisk. Jeg kan også sammenlikne det litt med pedofili, voldtekt og å drepe kattunger (ikke fordi det er like ille nødvendigvis) fordi skjønner at hun ikke vil være venner med noen som gjør noe som strider så sterkt med hva hun mener er rett og galt.

Jeg ville ikke vært venner med noen som stjeler, på samme måte som jeg ikke ville være venner med noen som legger seg etter opptatte menn.

Venninnen din velger selv hvem hun vil være venner med. Hun trenger ikke ta hensyn til om du har det vondt når du er villig til å påføre andre så mye smerte som du gjør. Det viser en STOR del av din personlighet som hun ikke vil ha noe med å gjøre.

Anonymkode: 546b3...124

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske enig med din venninne. Jeg ville ikke hatt en venninne som bega seg med en opptatt mann - da har vi rett og slett for ulikt verdisyn her i livet. 

På den annen side kan jeg se for meg min egen venninne fortelle meg noe sånt, og ville jeg klart å avvise henne totalt? Jeg er usikker der. Men forholdet vårt ville aldri vært det samme, og jeg ville aldri støttet oppunder et slikt valg.

Anonymkode: 8e711...472

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Til deg over, så er jo det greit at du mener det.  Men jeg synes det er interessant at du ikke vet om du ville klart å avvise din venninne totalt hvis hun hadde gjort det samme som meg. Man har jo ulikt verdisyn, men må vennskapet alltid ofres for det? Skal ikke et vennskap egentlig tåle mer enn det? En annen ting er at hun lovet å ikke kutte meg ut, hvis jeg kuttet ut forholdet til denne mannen. Men neste gang vi snakket sammen sa hun at hun ikke ville ha kontakt, selv om jeg sa jeg skulle avslutte forholdet. Det som var så ekkelt med det var at hun endret seg så totalt. Hun ble så hatsk og behandlet meg som jeg var det verste mennesket hun hadde møtt i sitt liv. Det er jævlig når man først har vært nære venner. Men aldri om jeg skal betro meg om noe sånt til noen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Til deg over, så er jo det greit at du mener det.  Men jeg synes det er interessant at du ikke vet om du ville klart å avvise din venninne totalt hvis hun hadde gjort det samme som meg. Man har jo ulikt verdisyn, men må vennskapet alltid ofres for det? Skal ikke et vennskap egentlig tåle mer enn det? En annen ting er at hun lovet å ikke kutte meg ut, hvis jeg kuttet ut forholdet til denne mannen. Men neste gang vi snakket sammen sa hun at hun ikke ville ha kontakt, selv om jeg sa jeg skulle avslutte forholdet. Det som var så ekkelt med det var at hun endret seg så totalt. Hun ble så hatsk og behandlet meg som jeg var det verste mennesket hun hadde møtt i sitt liv. Det er jævlig når man først har vært nære venner. Men aldri om jeg skal betro meg om noe sånt til noen igjen.

Hva med å heller aldri gjøre noe så jævlig at folk ikke vil ha noe mer med deg å gjøre igjen?

Det er ikke venninna di som er en dårlig person for å kutte deg ut, det er du som er det for å legge deg etter en opptatt man og KREVE at venninna di skal være der og fortsette å være venn med deg.

VÅKN OPP

Anonymkode: 546b3...124

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nanna87

Jeg ble så såret at jeg ble ødelagt, først når jeg tok avstand å tok 100% ansvar for mine handlinger så ble jeg sterkere, og desto lykkeligere. Vips kom han tilbake igjen når han så jeg gikk videre, og det viste seg at det var jeg og han. Det var en lang vei å gå når det kom til meg og exen hans, men nå er endelig alt bra igjen! Men det kostet meg ærlighet. 

Så jeg sier det igjen, ta ansvar og stå på ditt. Alt er opp til han, men det går rett og slett ikke an å leve slikt. Hva hadde du gjort om noen gjorde noe slikt til deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også blitt såret av dette forholdet. For meg er det ikke aktuelt å dra inn kona hans eller noe sånt, jeg aner ikke hvem hun er og ønsker ikke å ha noe oppgjør i så måte. Mener du at jeg bør si til han at han må velge mellom meg og henne? Jeg kan jo si det, men jeg føler at svaret er gitt, fordi han flere ganger har sagt at han ikke ønsker å bryte ut av det forholdet han er i. Derfor kan jeg ikke se for meg at det er noen mening i å si det til han. Han kommer uansett ikke til å velge meg. Hva synes du jeg bør gjøre? Si til han at jeg gjør det slutt, eller bare la være å ta kontakt mer? 

Endret av pistasjenøtt15
må endre til anonym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å skjelle ut folk, og i tillegg skrive en mail etterpå og fortsette syns jeg er å overreagere. Likeledes å kalle personen stygge ting. 

Det må være greit at noen ikke vil være venner med folk som innleder et forhold til gifte personer (vi har forskjellige standarder og prinsipper vi lever etter og velger venner etter), men det går an å si det på en voksen måte og ikke hoppe i taket og over tastaturet. 

Du har i hvert fall fått tydlig svar på hva hun mener om saken, og mye mer enn det, så jeg tenker du kan la henne vare. Kanskje finner dere tilbake til hverandre etter hvert :) 

PS: Bra du avslutter forholdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også blitt såret av dette forholdet. For meg er det ikke aktuelt å dra inn kona hans eller noe sånt, jeg aner ikke hvem hun er og ønsker ikke å ha noe oppgjør i så måte. Mener du at jeg bør si til han at han må velge mellom meg og henne? Jeg kan jo si det, men jeg føler at svaret er gitt, fordi han flere ganger har sagt at han ikke ønsker å bryte ut av det forholdet han er i. Derfor kan jeg ikke se for meg at det er noen mening i å si det til han. Han kommer uansett ikke til å velge meg. Hva synes du jeg bør gjøre? Si til han at jeg gjør det slutt, eller bare la være å ta kontakt mer? 

Gjør det slutt og kutt kontakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tenker jeg også, Noe av det som gjorde det så vanskelig var det overreaksjonen og at hun kalte meg så mange stygge ting. Vi har jo delt mange personlige erfaringer mens vi var venner, så det er ekstra ubehagelig da. Angrer veldig på at jeg kom opp i denne situasjonen i det hele tatt. Ja, jeg kommer til å la henne være, og vi kommer aldri til å ha mer kontakt. Det for definitivt og vondt brudd til at det blir mulig. Ellers takk for saklig svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Ja, jeg er enig med deg Florence. Jeg må gjøre det slutt og kutte kontakten. Det er noe dritt å være i disse greiene som et sånt forhold er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Ja, jeg er enig med deg Florence. Jeg må gjøre det slutt og kutte kontakten. Det er noe dritt å være i disse greiene som et sånt forhold er.

Bra. NÅ.

Om du bare hadde kommet til den konklusjonen med venninden din også, og gjort alvor av å avslutte  med denne mannen, så kanskje hun fremdeles hadde vært din venninde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...