Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Som 13 åring så var jeg insatt på Øvstunsenteret (Barnehjem/institusjon) med høy sikkerhet. Jeg var allerede plassert der på feil grunnlag men det er en annen sak. Tingen er den at man er innelåst så og si hele døgnet og er alltid under oppsyn. Det var et eget røykerom på den institusjonen hvor de som røykte kunne røyke. De "insatte" fikk ikke lov til å ha lighter selv pga sikkerhetsmessige årsaker så røyken ble påtent av en ansatt... Jeg begynte å røyke der som 13 åring pga røykepress fra de andre ungdommene og det var de ansatte som kjøpte inn røyk og tente på røyken til de innsatte. nå er jeg 30 år og røyker den dag i dag.. Hvem har skylden her ?  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Putin.

Anonymkode: 3a161...9fd

Skrevet

Spiller det noen rolle?

Anonymkode: 930e7...b49

Skrevet

Er dette en skoleoppgave?

• Liker 2
Skrevet

Du som valgte å begynne og røyke, så da er det til syvende og sist din feil. Likevel burde de ansatte ikke tent på røyken for deg da du bare var 13 år.

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke bare slutte? 

Anonymkode: a31d9...e65

Skrevet

Kan du ikke bare slutte? 

Anonymkode: a31d9...e65

Så enkelt er det ikke. 

Skrevet

Problemet er at jeg klarer ikke å slutte...Nei det er ikke en skoleoppgave... Jeg bare er sur og forbanna over at jeg ikke klarer å slutte og jeg prøver å finne ut hvem som har skylda.. Jeg føler selv at det ikke er min feil.. når man er 13 år så er man ikke myndig og det er fordi man er for ung til å ta egne valg og derfor så syntes jeg at dem som hadde ansvaret over meg når jeg var 13 ikke skulle latt meg begynne å røyke... altså.. ikke bare lot dem meg begynne.. dem kjøpte røyken til meg og fyrte på den for meg.....hver bidige dag...

Gjest Wonder Woman
Skrevet

Er du en av de som alltid synes det alle andres feil? Uansett hva det gjelder?

Skrevet

Hallo... Det er snakk om et 13 år gammelt barn som får forsyninger med tobakk av personene som formynder barnet. Og barnet røykte ikke før dette.......

• Liker 3
Skrevet

Men du er ikke 13 år lenger. 

Anonymkode: 122ca...5b6

• Liker 2
Skrevet (endret)

hva er det du prøver å si `? Jeg var 13 år når det skjedde.. og det er da vi snakker om...

Endret av Denfrie
Skrevet

hva er det du prøver å si `? Jeg var 13 år når det skjedde.. og det er da vi snakker om...

Du KAN slutte å røyke akkurat når du bestemmer deg for det. Fokuser heller på å slutte, enn å henge deg opp i hvem sin skyld det var - hva er proaktivt og nyttig ved det?

Anonymkode: 930e7...b49

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser poenget ditt, og de ansatte burde ikke langet røyk til mindreårge. 

eg forstår at det er bittert å tenke på og je håper ting har endret seg siden den gang.

Anonymkode: 67d96...cd4

Skrevet

Hvor dum kan man bli. Herregud. Prøve og finne ut hvem som har skylda for at du røyker i en alder av 30år. Snakk om og finne på unnskyldninger. Det er sikkert vanskelig og slutte å røyke, men ingen andre enn deg selv som har skylda for dette når du er i 30-åra. Går du igjennom livet for og finne på slike dumme unnskyldninger for slike ting, så kan du ikke komme lang her I livet. Hvem har nå ikke hatt en hard oppvekst ? Da burde det bare smake enda bedre for og lykkes i ting. 

Anonymkode: 02439...639

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjenner flere av denne typen, hvor det alltid er noen andre som har skylda for alt. Felles for de alle er at de kommer seg ingen vei i livet. Offerrollen er dødssexy, og kjempeproduktivt.

Jeg syns du skal prøve å spore opp disse menneskene jeg, så har du noe å holde på med til trygda tikker inn.

• Liker 3
Skrevet

På disse instutisjonene kan de faktisk ikke sette alle mulige grenser for sånne ting. Det blir bagateller i forhold til hva annet som foregår der, og det er så høyt antall som røyker/snuser.

At du begynte er din feil.

Jeg begynte å røyke på ca samme fordi jeg ville imponere en eldre gutt. Han og kompisene kjøpte røyk for meg og lot meg røyke med dem. Skylder ikke på dem fordi jeg startet, selv om det var på grunn av de at jeg ønsket å begynne.

Og å slutte handler om selvkontroll. Stump røyken og ikke kjøp en ny. 

DIN feil, og ingen andre sin. 

Anonymkode: 40890...1f0

• Liker 3
Skrevet

Hvis de ansatte hadde nekta deg det så hadde det vel vært mye bråk fra din side? Det er ikke uten grunn å bli plassert der du var. Og du hadde nok uansett fått tak i røyk fra andre, så hvorfor gi andre skylda for noe du selv har valgt? Jeg vil tro at en 13-åring klarer å skille mellom rett og galt. 

Anonymkode: 4cd80...a13

• Liker 1
Skrevet

Hvis de ansatte hadde nekta deg det så hadde det vel vært mye bråk fra din side? Det er ikke uten grunn å bli plassert der du var. Og du hadde nok uansett fått tak i røyk fra andre, så hvorfor gi andre skylda for noe du selv har valgt? Jeg vil tro at en 13-åring klarer å skille mellom rett og galt. 

Anonymkode: 4cd80...a13

:sjokk:

Anonymkode: c37ff...8f1

Skrevet

Nei, det er helt riktig.

På et eller annet tidspunkt blir vi voksne og må ta ansvar for valgene våre selv

De fleste av oss har opplevd ytre påkjenninger gjennom livet og som voksen må man bearbeide det og bli ferdig med det.

Jeg røyker også fordi jeg ville tøffe meg og ville være "med". Men ingen andre enn jeg kjøper røyk og puster den i meg. Det er et valg jeg tar mange ganger daglig. Selv om det er "vanskelig å slutte" så har jeg ingen å klandre. Det har heller ikke du, TS ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...