AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #1 Skrevet 29. oktober 2015 I går var jeg på legevakten. Ikke noe direkte alvorlig, men visste jeg kom til å bli lagt inn (stemte det) og jeg følte meg veldig veldig dårlig.På venterommet var det en mor med 3 barn i ca alderen 2-7, to jenter og en liten gutt.De hadde meg seg halloween ljå og heksekost + masse bråkeleker og en bil som de drev å kjørte rundt i. De skrek masse og lekte veldig høylytt og brått! De føk rundt i hele venterommet og tok mye plass både fysisk og rent lydmessig. De kom også borti flere av de som satt og ventet og flere ble tydelig irriterte. Barnemor så på tv og snakket litt med sidemannen og la seg ikke så mye oppi hva barna drev på med.Jeg har alltid hatt høy toleranse for at barn lager lyd og leker, men på legevakten sitt venterom?! (Ble forresten flyttet til et venterom inne ved legen, og etterhvert kom de også, og da overhørte jeg at grunnen til at de var der var fordi hun ene hadde vært litt kvalm i barnehagen i dag. Så ut som hun følte seg veldig bra når de var der så mye som hun raste rundt.)Jeg ble helt satt ut av dette! Etter hva jeg hørte var ikke saken så akutt at barnemor ikke rakk å hente meg seg noen rolige leker til barna, eller kanskje få barnevakt for de to andre mens de var der. Jeg ser aldri stygt på mødre på bussen, butikken, etc, men når jeg er på legevakten (og de fleste andre tenker jeg) så er det noe akutt og man er ikke i form i det hele tatt. Derfor burde det vel taes hensyn på venterommet i forhold til støynivå og brutalitet?! Satt en der som blødde MASSE i hånda og den ene ungen holdt på å slå han med ljåen han hadde med.Syntes dette var nesten absurd! Jeg lar aldri mitt barn rase sånn på legevakten hvor det sitter mange mennesker å dårlig form. Da tar jeg heller med iPaden, en bok, tegneutstyr etc når jeg har tid til å røske med meg noe, fordi det er uansvarlig og faktisk uakseptabelt å ta med bråke leker og store halloween utstyr for at de skal rase ned venterommet.Jeg ble hvertfal veldig sliten av disse ungene og lydene deres når jeg satt der og virkelig ikke følte meg bra fra før.Hva tenker dere? Anonymkode: ab7fe...563 5
Rosalie Skrevet 29. oktober 2015 #2 Skrevet 29. oktober 2015 Slik oppførsel tolererer jeg ikke, og hekser til mot ungene i rene tante Sofie-stil. 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #3 Skrevet 29. oktober 2015 I går var jeg på legevakten. Ikke noe direkte alvorlig, men visste jeg kom til å bli lagt inn (stemte det) og jeg følte meg veldig veldig dårlig.På venterommet var det en mor med 3 barn i ca alderen 2-7, to jenter og en liten gutt.De hadde meg seg halloween ljå og heksekost + masse bråkeleker og en bil som de drev å kjørte rundt i. De skrek masse og lekte veldig høylytt og brått! De føk rundt i hele venterommet og tok mye plass både fysisk og rent lydmessig. De kom også borti flere av de som satt og ventet og flere ble tydelig irriterte. Barnemor så på tv og snakket litt med sidemannen og la seg ikke så mye oppi hva barna drev på med.Jeg har alltid hatt høy toleranse for at barn lager lyd og leker, men på legevakten sitt venterom?! (Ble forresten flyttet til et venterom inne ved legen, og etterhvert kom de også, og da overhørte jeg at grunnen til at de var der var fordi hun ene hadde vært litt kvalm i barnehagen i dag. Så ut som hun følte seg veldig bra når de var der så mye som hun raste rundt.)Jeg ble helt satt ut av dette! Etter hva jeg hørte var ikke saken så akutt at barnemor ikke rakk å hente meg seg noen rolige leker til barna, eller kanskje få barnevakt for de to andre mens de var der. Jeg ser aldri stygt på mødre på bussen, butikken, etc, men når jeg er på legevakten (og de fleste andre tenker jeg) så er det noe akutt og man er ikke i form i det hele tatt. Derfor burde det vel taes hensyn på venterommet i forhold til støynivå og brutalitet?! Satt en der som blødde MASSE i hånda og den ene ungen holdt på å slå han med ljåen han hadde med.Syntes dette var nesten absurd! Jeg lar aldri mitt barn rase sånn på legevakten hvor det sitter mange mennesker å dårlig form. Da tar jeg heller med iPaden, en bok, tegneutstyr etc når jeg har tid til å røske med meg noe, fordi det er uansvarlig og faktisk uakseptabelt å ta med bråke leker og store halloween utstyr for at de skal rase ned venterommet.Jeg ble hvertfal veldig sliten av disse ungene og lydene deres når jeg satt der og virkelig ikke følte meg bra fra før.Hva tenker dere? Anonymkode: ab7fe...563Si ifra til de i mottaket Anonymkode: 77bf1...c79
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #4 Skrevet 29. oktober 2015 Kanskje moren hadde blitt plutselig døv og blind og at det var derfor hun var på legevakten? Så at hun ikke fikk med seg at barne fløy rundt og bråkte? Anonymkode: e100d...306 5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #5 Skrevet 29. oktober 2015 Kanskje moren hadde blitt plutselig døv og blind og at det var derfor hun var på legevakten? Så at hun ikke fikk med seg at barne fløy rundt og bråkte?Anonymkode: e100d...306TS her,nei, hun har der pga den ene datteren. Mor var i fin form (hvertfal på utsiden). Anonymkode: ab7fe...563
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #6 Skrevet 29. oktober 2015 Hvorfor sa du ikke ifra? Om du ikke hadde villet si ifra direkte til mor (som jeg kan forstå), kunne du jo sagt ifra i resepsjonen? Anonymkode: 6e462...c9b 1
Gjest supernova_87 Skrevet 29. oktober 2015 #7 Skrevet 29. oktober 2015 Det virker noen ganger som at foreldre tror at visse offentlige rom er som barnepass. Det er en friplass, der andre voksne passer på om det faktisk skjer noe, så de kan ta en pause. Sier ikke at mange foreldre er sånn, men tydeligvis noen. Og det er jævlig provoserende!Også psykisk syke sitter på disse venteværelsene. Ja så sitter de der da, med en paranoid psykose som har utviklet seg verre de siste ukene, og de trenger en akutt-innleggelse. De gjør det fornuftige og møter opp på legevakta, der man går når man er syk. Så fyker det rundt mini-mennesker med ljå som hyler! Det der er NULL respekt for medmennesker i krise (ja, noen som går til legevakta er faktisk skikkelig syke)! Sånne mennesker får man lyst til å filleriste. (Og nei, dette er ikke et stikk til psykisk syke.)
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #8 Skrevet 29. oktober 2015 Hvorfor sa du ikke ifra? Om du ikke hadde villet si ifra direkte til mor (som jeg kan forstå), kunne du jo sagt ifra i resepsjonen? Anonymkode: 6e462...c9bTS her.Så at det var kjempe hektisk der og orket ikke lage noe styr. Lagde ikke innlegget for å spørre hva jeg burde gjøre, mer heller om hva dere andre syntes om dette. Var ikke sikker på om det var jeg som overreagerte her, eller om det faktisk er sånn som jeg syntes. Anonymkode: ab7fe...563
jupiter_c Skrevet 29. oktober 2015 #9 Skrevet 29. oktober 2015 jeg lar absolutt ikke mine barn holde på sånn på legevakten... de får lov å leke med lekene som er på venterommet, men hvis de blir herjete eller lager bråk, så snakker jeg med dem, og minner dem på at det er syke folk rundt dem, og at man derfor må være relativt stille og ikke løpe rundt. hvis det er andre barn i nærheten som bråker (noe det ofte er), så snakker jeg høyere til mine barn om at de må være stille, og hvorfor, og da skjønner de aller fleste andre barn i området det også... og ja, jeg blir faktisk små irritert over foreldre som ikke klarer å holde kontroll på ungene sine... (ett lite forbehold, og det er de foreldrene som du ser forsøker å roe ned barna sine, men de hører ikke etter i det hele tatt... det er fremdeles små irriterende, men da har jeg også sympati med foreldre, istedenfor å bli irritert på foreldrene ) 3
Luckiness Skrevet 29. oktober 2015 #10 Skrevet 29. oktober 2015 Jeg synes heller ikke noe om at barn løper rundt/bråker på legevakten, legesentre osv. Det er greit at de leker selvfølgelig, men da på et rolig nivå og med lite støy. Rart at ikke foreldrene til disse gav beskjed/tenkte seg bedre om. På en legevakt sitter det stort sett syke mennekser som trenger fred og ro. Men om så ikke foreldrene reagerte, så burde de i resepsjonen/annet personell gitt beskjed om at slik støy ikke bør finne sted på en legevakt. Noen steder er det jo egne rom/avskjermet lekeområdet. Da kan selvfølgelig barn gjerne få utfoldt seg mer, men fortsatt med måte ovenfor pasienter som er på venterommet.
Pysa Skrevet 29. oktober 2015 #11 Skrevet 29. oktober 2015 Mine barn får rase rundt utendørs. Innendørs skal de være rolige. 2
Rotemor Skrevet 29. oktober 2015 #12 Skrevet 29. oktober 2015 Man får si fra til foreldrene.I denne situasjonen, som, i de fleste andre, så har man ikke klagerett med mindre man setter grenser
minister-mio Skrevet 29. oktober 2015 #13 Skrevet 29. oktober 2015 Du burde sagt ifra.hva de feilte har du ingenting med
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #14 Skrevet 29. oktober 2015 Respektløst og hensynsløst av moren å ikke si klart fra til barna at på legevakta er mennesker syke og der skal man være stille og ordentlige! Som oftest så er ventetiden på legevakta omtrent uutholdelig når man lider, og da blir det rene torturopplevelsen med bråkete unger som skal fly rundt også.Hadde det vært meg så hadde jeg rett og slett måttet be noen sykepleiere om å få komme på et annet venterom og at noen sier fra til disse ungene og mora at dette IKKE går an!Folk får pokker i meg oppdra ungene sine. Anonymkode: 5441c...0e6 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #15 Skrevet 29. oktober 2015 Jeg skjønner du blir irritert. Sånn oppførsel er ikke akseptabelt! Og så kan man jo lure på hvorfor de var der når barnet bare hadde vært litt kvalm. Høres ikke spesielt akutt ut. Anonymkode: b8521...625
strawberry Skrevet 29. oktober 2015 #16 Skrevet 29. oktober 2015 Heldigvis har det ikke vært slik de gangene jeg har vært på legevakta, men hadde det vært det håper jeg at de som har fulgt meg (mamma eller samboer) hadde sagt ifra for meg! Støtter det noen skriver her oppe om at noen foreldre tror at offentlige steder er frisone for barn hvor de kan leke og bråke så mye de vil uten at foreldrene trenger å passe på..
MockingJay Skrevet 29. oktober 2015 #17 Skrevet 29. oktober 2015 Ikke bra det der, men synes det er veldig rart å forvente "ro og stillhet" på en legevakts venterom. Jeg drar sjeldent med med barnet mitt på legevakten før det er ingen vei utenom. Kvalme, forkjølelse, utslett osv, som ungen bare er pjusk av kan vi vente med til dagen etter. Jeg ringer derimot heller å spør om det er forsvarlig å vente til legen åpner. Så når vi først er på legevakten, da ER vi der, og det trenger ingen tvile på. Da mener jeg ikke rasing, men hyling og gråting fordi noe gjør vondt, fordi de er kjempe trøtte og syke og ikke skjønner hvorfor jeg skal dra de ut når de bare vil være hjemme. Om folk forventer ro og stillhet på en plass hvor det potensielt finnes syke og skade småbarn uten skikkelig ordforråd så er de på feil plass altså.Synes likevel du kunne sagt i fra istedet for å surmule. Mødre kan fort bli "blind" på sine egne barnslyder, men er som regel mottakelig for andres ønsker offentlig altså.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #18 Skrevet 29. oktober 2015 Finnes folk som tar null hensyn til andre og som ikke oppdrar ungene sine til å gjøre det heller. Ingen burde trenge fortelle andre at de må ta hensyn, men det er jo ikke alle som er like smarte og dermed må de bli fortalt slike enkle og opplagte ting. Anonymkode: 91ac8...87a 1
Majott Skrevet 29. oktober 2015 #19 Skrevet 29. oktober 2015 Jeg tenker at barn som løper og bråker slik, de går det også an å snakke til ro. De har ikke vondt av å lære seg å ta hensyn til andre. Synd de ikke har lært det før.Syke barn har som regel ikke energi til å bråke sånn, men de burde også ha lært å oppføre seg i offentlig rom.Det er ikke det samme som å være hjemme. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #20 Skrevet 29. oktober 2015 Du burde sagt ifra.hva de feilte har du ingenting medMin oppgave er ikke å oppdra andre barn eller deres foreldre, dessuten var jeg i virkelig dårlig form og man vet aldri hvordan foreldre reagerer når man sier ifra, og jeg var ikke klar for å gå inn i noen kamp. Jeg overlevde det, men det gjorde hele opplevelsen mer krevende og ubehagelig. Godt jeg ikke hadde slått hodet og hadde hjernerystelse! Det kan være vanskelig å si ifra når man er i dårlig form!!! Jeg er hvertfall ikke klar for noe kamp med mora, eller at hun skal komme med en frekk kommentar tilbake.Jeg nevnte hva som feilte dem fordi jeg ville selvfølgelig vist større forståelse for problemet om det var noe som virkelig var akutt og mora ikke hadde hatt tid til å finne barnevakt eller røske med noen rolige leker. At ungen som fløy rundt og herja hadde vært dårlig i barnehagen er IKKE så akutt at ikke mora kunne ha tatt med en bok eller funnet barnevakt. Ikke bra det der, men synes det er veldig rart å forvente "ro og stillhet" på en legevakts venterom. Jeg drar sjeldent med med barnet mitt på legevakten før det er ingen vei utenom. Kvalme, forkjølelse, utslett osv, som ungen bare er pjusk av kan vi vente med til dagen etter. Jeg ringer derimot heller å spør om det er forsvarlig å vente til legen åpner. Så når vi først er på legevakten, da ER vi der, og det trenger ingen tvile på. Da mener jeg ikke rasing, men hyling og gråting fordi noe gjør vondt, fordi de er kjempe trøtte og syke og ikke skjønner hvorfor jeg skal dra de ut når de bare vil være hjemme. Om folk forventer ro og stillhet på en plass hvor det potensielt finnes syke og skade småbarn uten skikkelig ordforråd så er de på feil plass altså.Synes likevel du kunne sagt i fra istedet for å surmule. Mødre kan fort bli "blind" på sine egne barnslyder, men er som regel mottakelig for andres ønsker offentlig altså.Hvis det er ET sted jeg forventer ro, da må det være på legevakten!Om barnet har fysisk vondt og hyler og skriker så opplever hvertfall jeg at sykepleierene ofte flytter disse på et annet rom. At du sier folk som forventer ro og stillhet på venterommet på legevakten er helt bakvendt for meg! Om det er sted i hvor man virkelig skal roe ned barn som herjer så er det der. Nå har jeg heller ikke nevnt noe om barn som skriker av smerte, for det er jo selvfølgelig en helt annen sak.Jeg har barn selv og skjønner problemet med barn som er trøtte eller har vondt, men har aldri opplevd å måtte sitte på et venterom med barn som skriker i smerte. Og er et barn så sykt at det må ha behandling midt på natten kommer man ofte raskt inn, eller blir plassert på et mer isolert rom.Jeg mener også at jeg har rett til å spørre på et forum om saken i ettertid. Jeg vet ikke me deg, men når jeg er så dårlig at jeg er på legevakten så er jeg ikke up for å oppdra andre mennesker sine barn. Man vet aldri hvordan fremmede reagerer og jeg vil ikke starte noe krangel med barnemor.Ja jeg kunne ha sagt ifra til sykepleierene, men de var veldig stresset og familien fikk beskjed om at de måtte være rolige når de ble flyttet på det andre venterommet, men til ingen nytte. Mora prøvde heller ikke å roe ned barna eller finne på rolige aktiviteter, hun så på tv, snakket med andre eller var på mobilen. Anonymkode: ab7fe...563 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå