AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #1 Skrevet 29. oktober 2015 Jeg eier en leilighet som jeg desverre må selge.Har to leietagere der som har en standard kontrakt fra huseierenes landsforbund, 1 årig og med 3 mnd oppsigelsestid.Leiligheten leier ut fullt møblert.Hvilke lover gjelder i oppsigelsestiden mtp visninger? Må jeg varsle skriftlig 14 dager i forveien at det blir visning eller faller det fra i oppsigelsestiden?Kan jeg forvente at de som leier holder rent og ryddig til visning eller må jeg vaske og rydde før visningene?I tillegg er det ingen pynt i leiligheten så jeg bør style før en visning med litt blomster og noen puter, har jeg lov til å gjøre det?Kan jeg be leietagerene om å være ute av leiligheten den timen visningen er eller kan jeg risikere at de sitter i sofaen med beina på bordet med full rett under visningen?Skal nevnes at de som bor der desverre er pissesure for at jeg må selge og mener at de kan drite i kontrakten og flytte ut når de har funnet seg noe nytt. Skjønner at det er kjipt for dem at de må flytte men jeg har økonomiske utfordringer som gjør at jeg ikke bare kan la de gå før oppsigelsestiden er over. Denne uenigheten gjør at de er MEGET lite samarbeidsvillige så jeg må passe på at jeg ikke bryter noen lover nå når visningene skal begynne. Håper noen har link til oaragrafer og regler og har litt peiling.. Anonymkode: 3e9eb...734
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #2 Skrevet 29. oktober 2015 Dersom leietakerne er "pissesure", ville jeg ventet med visning/salg til de har flyttet ut. Jeg har selv vært på visninger der leietakere har sabotert, og det har ikke vært noe særlig bra. For å si det pent. Anonymkode: 08565...270
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #3 Skrevet 29. oktober 2015 Som sagt så har jeg desverre ikke økonomisk mulighet til å vente.. :/ Anonymkode: 3e9eb...734
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #4 Skrevet 29. oktober 2015 Ingen som har peiling på dette emnet? Anonymkode: 3e9eb...734
Gjest incognita Skrevet 29. oktober 2015 #5 Skrevet 29. oktober 2015 Dersom du ikke allerede er medlem av Huseiernes Landsforbund ville jeg meldt meg inn sporenstreks. Medlemskontingenten er overkommelig og der vil du kunne få juridisk bistand.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #6 Skrevet 29. oktober 2015 Dersom du sa dem opp pga at du skal selge skjønner jeg godt at de er pisse sure, for det har du ikke lov til. Anonymkode: 8b9b0...97d
Glitnir Skrevet 29. oktober 2015 #7 Skrevet 29. oktober 2015 Du har rett til å holde visninger "i rimelig utstrekning". Du kan ikke kreve vask el.l. Du kan ikke kreve at de forlater boligen, men de kan jo selvsagt ikke sitte på badet og låse døra - da får du jo ikke holdt visning på vanlig måte. Alt utover dette må du eventuelt bli enig med leietakerne om - det er lov å spørre.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #8 Skrevet 29. oktober 2015 Jeg er ikke helt 100% på dette, for jeg har alltid latt huseier ha visning mens jeg bodde der, og når min mor leide ut har det alltid vært god stemning mellom huseier / leieboer.Tror det er sånn at du ikke kan kreve å ha visning så lenge de betaler for seg og oppsigelsestiden gjelder. Du kan hvertfall ikke kreve at de skal være ute av leiligheten og ha ryddet /vasket. Tror du hvertfall ikke har lov til å "Pynte opp" leiligheten deres, heller ikke rydde i deres ting eller ta deg inn i leiligheten.Tror du faktisk rett og slett må vente til oppsigelsestiden løper ut. Derfor det er viktig å ha en sikkerhet når du leier ut slik at du ikke går personlig konkurs om noe slikt skulle skje.Vet også at når vi skulle flytte til leiligheten vi har nå måtte vi vente med å få visning til de som bodde der før oss hadde flyttet ut fordi de ikke ønsket visning når de bodde der. Anonymkode: 22865...bd9
Babycakes Skrevet 29. oktober 2015 #9 Skrevet 29. oktober 2015 Har du ingen punkt i utleiekontrakten ang. visning? Det er lurt å ha med hverfall når du eventuelt skal leie ut igjen en aen gang..
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #10 Skrevet 29. oktober 2015 Det er ikke ulovlig å si opp leietakere før salg, men vær klar over at de kan bestride oppsigelsen, og da må du opprette søksmål. Det kan ta tid å få avklart, og kan utsette salget ditt. Leier er også pliktig til å gi adgang for visning i rimelig utstrekning. Det vil si at du kan ikke kreve at de flytter møbler, pakker ned alle sakene sine eller forlater boligen, da alt dette vil sies å være urimelig. Et par puter og noen lime i en bolle på kjøkkenbordet bør være greit. Men kanskje ikke nok til å få den prisen du vil ha på boligen.Med andre ord, du kan vinne mye på å være litt grei mot leietakerne dine. Enten ved å imøtekomme dem på ønsket om å flytte tidligere, la dem få rabattert husleie de siste månedene, eller vente med salg til de har flyttet etter oppsigelsestiden. Les husleieloven! Anonymkode: c9508...bc4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2015 #11 Skrevet 31. oktober 2015 Jeg måtte selge leiligheten min grunnet flytting til annen by, og hadde da en som leide en hybel i leiligheten. Jeg ga henne ca 1000 kroner avslag på leien den måneden det var bildetakning, takst og visning. Hun betalte ellers 5000, så følte det var et godt avslag for ulempene. Hun fikk beholde kontrakten da ny eier ikke er grunn til å si opp leiekontrakten, og så vidt jeg vet fortsatte hun å bo der også etter jeg solgte. Anonymkode: 73ccd...497
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå