AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #1 Skrevet 29. oktober 2015 Har slitt noe med candida og prøver å følge rådene med å innta f.eks biola eller gresk yoghurt en gang om dagen. Sliter litt med sistnevnte. Synes ikke det er så veldig godt. Så tar derfor probiotika også.Spiser ikke mye sukker, men takker ja til et kakestykke hvis jeg er på besøk og skeier ut på lørdagene. Men til daglig ellers så spiser jeg frukt, eller evt en atkins bar hvis jeg får lyst på noe. Har blitt veldig glad i banan. Trener styrke to ganger i uka så har hendt jeg har spist to bananer, men vet jo det er en del fruktsukker i frukt. Vil ellers si jeg spiser variert. Drikker lite brus, dog er jeg blitt litt glad i farris og juice for å variere med i tillegg til vann. Drikker kaffe, men uten noe sukker opp i. Prøver og å unngå for mye brød noe som går veldig fint. Hørt at dette trigges av gjær, hvete og sukker. Vet ikke helt hvor streng jeg skal være. Er ikke veldig plaget, men har flasseksem i ansiktet som kanskje kan trigges av det samme. Dette er jeg ikke helt sikker på. Noen som har noen råd i forhold til det er noe man bør unngå helt, eller få i seg noe av? Anonymkode: 8ca80...e86
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #2 Skrevet 29. oktober 2015 Er og blitt veldig glad i blåbær smoothie laget med vann, gresk yoghurt, en halv banan og masse blåbær. Bruker og kjøpe blåbær i masse kvanta for så å fryse de ned i porsjonsposer. :-) Kan man lage smoothien kvelden i forveien eller forsvinner næringsinnholdet da? Anonymkode: 8ca80...e86
MinnisMus Skrevet 29. oktober 2015 #3 Skrevet 29. oktober 2015 Candida er jo stort sett en diagnose som stilles innenfor alternativ medisin, med mindre det er snakk om overvekst av soppen hos pasienter med sterkt svekket immunforsvar, som ved kreft, aids osv. Selvom candida eller candidaoverfølsomhet skulle være en reell lidelse så er det jo nærmest umulig å stille denne diagnosen med noen grad av klinisk signifikanseMen det kan jo tenkes at du har dysbiose, lekktarm eller faktisk candida hva enn det innebærer.Når det gjelder biola og yoghurt man kjøper i vanlig dagligvare butikker inneholder det så lite probiotiske bakterier at det har null eller tilnærmet null effekt på tarmfloraen og vil definitivt ikke ha en effekt på en eventuell candida overvekst. Langt bedre er fermentert mat som kimchi, surkål/sauerkraut (ikke den kjøper i butikken), hjemmelaget kefir med ekte kefirkorn osv.Det jeg vet om av spesifikke probiotiske kosttilskudd som skal være effektivt mot candida er en probiotisk sopp som heter Saccharomyces boulardii og Bacillus Laterosporus (BOD strain). Begge disse kan du kjøpe på Iherb.com. Hvis du er fast bestemt på at det er candida du har vil jeg anbefale at du først prøver disse probiotiske produktene, så kan du se hvorvidt dette har en effekt eller ikke. Hvis dette har en effekt betyr ikke dette dermed sagt at du har en candida diagnose, men det gir i allefall en sterk indikasjon på at det er noe med din tarmbiota som forårsaker symptomene dine.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #4 Skrevet 29. oktober 2015 Det er candida, og jeg vet en del som går på p-piller har dette. Det er ikke mye det er snakk om så jeg vil kanskje ikke tro jeg trenger noe avanserte greier for å få bukt med det. Er vel mer obs på å holde meg unna store mengder sukker (nå er ikke det akkurat noe stort problem da jeg er veldig glad i ordentlig mat), ren hvete og gjær. Men samtidig så vet jeg ikke hvor streng man skal være. Noen som vet om Atkins barene har mye sukker i seg? Jeg spiser det 2 ganger i uken ca som et mellomåltid f.eks før trening. Samt en del frukt både alene og i smoothies. Skeier ut en dag i uken med noe usunt og takker ikke nei til et kakestykke på besøk. Liker jo all slags mat, men pga soppen har jeg det veldig i hodet at jeg må være obs på hva som har sukker i seg. Takk for tips! :-) Har virkelig ikke biola eller gresk yoghurt noen effekt? Anonymkode: 8ca80...e86
MinnisMus Skrevet 29. oktober 2015 #5 Skrevet 29. oktober 2015 Det er candida, og jeg vet en del som går på p-piller har dette. Det er ikke mye det er snakk om så jeg vil kanskje ikke tro jeg trenger noe avanserte greier for å få bukt med det. Er vel mer obs på å holde meg unna store mengder sukker (nå er ikke det akkurat noe stort problem da jeg er veldig glad i ordentlig mat), ren hvete og gjær. Men samtidig så vet jeg ikke hvor streng man skal være. Noen som vet om Atkins barene har mye sukker i seg? Jeg spiser det 2 ganger i uken ca som et mellomåltid f.eks før trening. Samt en del frukt både alene og i smoothies. Skeier ut en dag i uken med noe usunt og takker ikke nei til et kakestykke på besøk. Liker jo all slags mat, men pga soppen har jeg det veldig i hodet at jeg må være obs på hva som har sukker i seg. Takk for tips! :-) Har virkelig ikke biola eller gresk yoghurt noen effekt? Anonymkode: 8ca80...e86Alle former for karbohydrater unntatt fruktose (som candida for øvrig kan nyttegjøre seg av) blir i tarmen gjort om til glukose før det taes opp, så du kan aldri sulte ihjel candida soppen sånn sett ved å kun unngå sukker/sukrose ( sukker består av 50/50 fruktose og glukose). En helt karbohydrat fri diett er heller ingen god ide da candida også kan bruke ketoner som energikilde, og da faktisk visstnok vokser enda fortere. Å unngå sukker er riktignok uansett positivt da sukker har en negativ innvirkning på tarmfloaren. Atkins barer inneholder ofte maltitol som er et sukkeralkohol som er veldig lett for både patogene bakterier og sopp å fermentere, så jeg vil ikke si at det er det beste alternativet i denne sammenhengen. At du kjenner en del som går på p-piller som 'har' dette er jo ikke noe bevis i seg selv, med mindre er snakk om en soppinfeksjon i underlivet.Jeg skrev nok feil i forrige innlegg, biola i fravær av andre probiotiske tilskudd har en viss effekt for eksempel etter en antibiotika kur (Hvorvidt det har en effekt på individer som ikke nylig har tatt en antibiotikakur er derimot en annen sak) gresk yoghurt derimot og vanlig yoghurt viser neglisjerbar effekt på tarmfloraen og det eneste effekten jeg er klar over en viss innvirkning på blodtrykket. Men at biola skal ha noen spesifikk effekt på candida i beste fall spekulativt og det foreligger ingen forskning som viser at de bakteriestammene som finnes i biola utøver noen effekt mot candida, men det skader ikke og biola i mangel av andre mer virkningsfulle probiotika, bør du nok fortsette med da biola inneholder en stamme som heter LGG. Denne bakteriestammen foreligger det mye forskning bak, og den ser ut til å ha en del gunstige effekter. Problemet med denne bakteriestammen er at den ikke forblir i tarmen permanent, men forsvinner etter 1-2 uker, som betyr at man stadig må supplementere med den, eller da drikke biola.Men som sagt, hvis du er fast bestemt på at du har candida må du gå mer spesifikt til verks og fks prøve de probiotiske produktene jeg nevnte eller andre former for behandling.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå