Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynte du som voksen å ta over jula?

Min barn er nærmere 30 år. I jobb og etablerte. Vi har feiret julaften på lillejuaften hvis det er faren sitt år. Og motsatt.

Nå tenkte jeg å kutte det ut snart. Egentlig var det kun da ungene var små at vi tok to julaftner, men det har bare fortsatt sånn. Problemet er å ta det opp med barna. Jeg syns det blir for mye med to julafter på rad og at vi nå kan kun forholde oss til 24. desember. Ungene er uansett voksne. De årene jeg har julaften hos meg i tillegg til lillejuaften gjør jeg ikke annet enn å lage mat og rydde. Det går i ett.

Jeg tenkte å foreslå at vi kutter ut den ekstra feiringen og at ungene tar julaften innimellom. At vi bytter på.

Hvordan har dere løst en slik situasjon?

Anonymkode: d6d14...bed

Videoannonse
Annonse
Gjest Jessica
Skrevet

Vi overtok etter første barnet 😄 Lagde egne tradisjoner og heller inviterte foreldre 

Skrevet

Jeg skjønner godt at det blir slitsomt hvis det bare er du som arrangerer og rydder. Det virker jo helt urimelig at barna ikke skal hjelpe til en god del, i det minste. Selv tror jeg nok jeg vil begynne med julefeiring, i alle fall noen år, hjemme hos meg selv hvis jeg selv en gang får familie/barn. Fram til da vil jeg gjerne feire hos foreldrene mine, men tar gjerne i et tak og hjelper til med dekorering, matlaging og rydding etter behov.

Skrevet

Vi feirer fortsatt I barndomshjemmet, men jeg har tatt mer og mer ansvar for handling og handleliste fra jeg var ca 25. De siste årene har jeg tatt det alene , og vi deler på matlaging, kakebaking m. m. mellom barn og svigerbarn. Foreløpig har ingen av oss "barna" plass til alle I våre hjem, men det er på ingen måte sånn at vi er gjester. Alle som skal feire jul sammen flytter inn lille julaften, så deler vI alt ansvar til vi drar hjem til oss selv en gang I romjulen. 

Det det koker ned til er at alle skal ha like mye ferie og tid til kos sammen. 

Skrevet

Jeg er 28 år og selv om vi ikke har barn ennå tar vi over jula for første gang i år. :) 

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Vi tok over jula da vi hadde flyttet i en leilighet som hadde nok plass.

Anonymkode: 58b7f...2b0

Skrevet

Vi har hatt jul hjemme hos oss et par ganger og hos søskene mine noen ganger. Vi er jo hos svigers annenhvert år og svigermor vil lage i stand selv, og det er helt greit for min del.

Har to søsken og vi bytter på å ha julaften hos hverandre, men vil hjelper alltid hverandre. Kjøper inn litt hver og hjelper til å lage maten/dekke bord osv og ikke minst og rydde. Synes det er helt naturlig. Også inviterer vi foreldre og besteforeldre. Jeg er 32 og har barn.

Anonymkode: 3a343...0c3

Skrevet

Jeg snek meg inn på å ta over jula med å begynne å lage litt og litt mer av maten hver jul da jeg var 22 hadde jeg jul hjemme hos meg første gang inviterte foreldre+ søsken. har ingen barn. Men jeg liker å styre med sånt. Så passer veldig bra. 

Anonymkode: a3468...e5a

Skrevet

Vi begynte når vi overtok huset og dermed hadde plass. Vi har feiret vekke et år etter det. Men trives best hjemme.  Er så greit i forhold til datteren vår å være her hjemme/eller ihvertfall et sted hvor vi kan overnatte.  

Skrevet

er 24, med mann og 2 bonussbarn. Det har pleid å være annenhver gang hos mor og far for barn, og da de er hos mor er vi hos mine foreldre. I år skal vi feire jul hjemme sammen for første gang :) Gleder meg masse!! Liker å være "mor" i huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...