Gjest Puso Skrevet 29. oktober 2015 #1 Skrevet 29. oktober 2015 Hei. Jeg har nylig vært hos legen pga min akne i ansiktet. Legen skrev ut en medisin som heter Zalna. Da jeg leste pakkningsvedlegget, stod det at man skal ikke bruke Zalna dersom man prøver å bli gravid, er gravid. Og om man er fruktbar kvinne skal man bruke prevensjon hvis man skal bruke Zalna :/ Dette var nytt for meg. Og legen har ikke spurt meg om dette på forhånd. Hva gjør jeg nå da? Fortsette å bruke Zalna?
Gjest Gjest_Idja Skrevet 29. oktober 2015 #2 Skrevet 29. oktober 2015 Ville absolutt ikke fortsatt å bruke det før du har rådført deg med lege. Pakningsvedlegget "vet best", så hvis det sier at Zalna ikke skal brukes under graviditet, så stoler du på det. Det finnes flere typer preparater som kan gi fosterskader, så ikke ta noen sjanser!
Gjest Puso Skrevet 29. oktober 2015 #3 Skrevet 29. oktober 2015 Nei får la være da. Men jeg har ikke blitt gravid ennå da. Ikke sikkert jeg blir det med det første heller. Men jeg skal ringe legen min og spørre han. Føler at pakningsvedlegg sier noen ganger veldig generelt ang graviditet, amming og kjøring av bil. Derfor ble jeg litt usikker. Veldig dumt jeg fikk det preparatet da, og at legen har ikke engang lurt på om jeg skulle bli gravid eller noe. Veldig rart. Men men.
Gjest Gjest_Idja Skrevet 29. oktober 2015 #4 Skrevet 29. oktober 2015 Nei får la være da. Men jeg har ikke blitt gravid ennå da. Ikke sikkert jeg blir det med det første heller. Men jeg skal ringe legen min og spørre han. Føler at pakningsvedlegg sier noen ganger veldig generelt ang graviditet, amming og kjøring av bil. Derfor ble jeg litt usikker. Veldig dumt jeg fikk det preparatet da, og at legen har ikke engang lurt på om jeg skulle bli gravid eller noe. Veldig rart. Men men.OK, jeg tolket det som at du var gravid allerede. Jeg ville ringt legen og spurt før du slutter. Spørs jo hvor skadelig det er, noen medisiner er jo slik at hvis man blir gravid blir man anbefalt å ta abort, så hvis dette er saken med denne kremen bør du jo absolutt ikke kombinere den med prøving. Ja, dumt av legen din å ikke spørre. Jeg har gått på kurer som er skadelig for foster, og har da fått klar og tydelig beskjed av legen om å ta graviditetstest FØR jeg begynner med medisinene, og om å bruke kondom. Så her har legen din vært sløv!
Gjest Puso Skrevet 29. oktober 2015 #5 Skrevet 29. oktober 2015 Vet ikke helt hva jeg skal tro. Leste igjen på pakkningsvedlegget, ved lokal bruk har det ikke blitt registrert noen skader. Men ved systematisk bruk er det risiko for skade på foster. Skjønner ingenting jeg nå.
Gjest Puso Skrevet 30. oktober 2015 #6 Skrevet 30. oktober 2015 Ba faktisk legen min ringe meg, men han ringte ikke idag. Føler meg helt hjelpeløs. En salve man smører i trynet kan ikke være skadelig for baby vel!? Hva synes dere ? Jeg vil jo bruke medisinen for å bli kvitt plagene !!
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #7 Skrevet 3. november 2015 Du må IKKE bruke dette medikamentet dersom du prøver å bli gravid. Det inneholder tretinoin som man vet er fosterskadelig ved systemisk inntak, og det er vist embryotoksisk ved dermal bruk, altså hudpåføring. Så jo, en hudgel kan helt klart være skadelig for fosteret. Om du prøver å bli gravid må du avslutte behandling med en gang, og ta kontakt med legen din. Om du ikke prøver å bli gravid må du starte på prevensjon snarest. Dette er fryktelig dårlig av legen din. Hilsen lege under utdanning Anonymkode: d10fb...7ae
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #8 Skrevet 22. november 2015 Åh åh tusen takk for gode svar. Kuttet ut medisinen med engang og har fått en annen type. Skinoren heter den. Og den sa legen var ikke skadelig. Anonymkode: b5441...67f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå