Gå til innhold

Hvor er mandelen?  

51 stemmer

1. 1. Har du mandel i grøten, eller mandel i riskremen?

• Mandel i grøten lille julaften om kvelden
      12
    • Mandel i grøten julaften om formiddagen
      20
    • Mandel i riskremen
      19

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min familie er vant til å ha grøt med mandel på julaften formiddag. Først da jeg var langt oppi ungdommen fant jeg ut at det er vel så vanlig å ha grøt med mandel på lille julaften. Året etter feira familien min jul med en familie som var vant til å ha mandel i riskremen. Det hadde jeg aldri hørt om før, og jeg kjente at begeret rant over:opplyser: Den dag i dag har jeg ikke hørt om andre enn dem...så er det virkelig så vanlig? Man satte jo ut grøt til nissene på låven på lille julaften om kvelden, og henta grøtskåla på julaften formiddag i gamle dager?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har alltid mandel i grøten på formiddagen. Men jeg har også vært med på at det var mandel i riskremen til dessert i stedet. Min forrige svigerfamilie hadde i alle fall det og jeg tror det var slik hos mormor da jeg var liten, men jeg husker ikke helt sikkert.

Men hvorfor rant begeret over......? Den skjønte jeg ikke..... samme for deg hva andre gjør, vel?

Skrevet

Vi har pleid å spise grøt på lille juleaften, så mamma skulle slippe å lage så mye mat den store dagen. Vanligvis har det vært et velfylt fruktfat og nøtteskål so alle kunne forsyne seg av mellom den seine frokosten og den store middagen, og mulighet for å ta seg en skive om noen ble sulten. Hvis det ble laget et formiddagsmatmåltid har det pleid å være brødmat som mann og barn kunne organisere. Vi har forresten julegrøten på formiddagen lille juleaften.

Jeg har også opplevd grøt på juleaften, men det passer ofte dårlig sammen med kirketiden.

Riskrem har jeg ikke hatt noe tradisjon med, men jeg synes ikke det passer å ha mandelspenningen så rett før julegavespenningen. Jeg synes det er fint å ha den litt tidligere enten på formiddagen eller dagen før for å la barna ha noe spennende litt før selve julekvelden.

Skrevet

Vi har alltid mandel i grøten på formiddagen. Men jeg har også vært med på at det var mandel i riskremen til dessert i stedet. Min forrige svigerfamilie hadde i alle fall det og jeg tror det var slik hos mormor da jeg var liten, men jeg husker ikke helt sikkert.

Men hvorfor rant begeret over......? Den skjønte jeg ikke..... samme for deg hva andre gjør, vel?

Det var vel egentlig ikke bare på grunn av mandel i riskremen, men alt skulle gå etter gjestenes pipe hele kvelden. I vårt hjem. På det tidspunktet hadde det vært flere endringer i forhold til våre tradisjoner. Det ble feil for meg. 

Skrevet (endret)

Mandel i grøten på lille julaften. Mandel i riskremen på julaften :opplyser:

Endret av toothfairy
  • Liker 1
Skrevet

Mandel i riskremen. 

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde alltid grøt med mandel på formiddagen på julaften. Nå har grøt med mandel på lillejulaften :) 

Skrevet

Mandel i riskremen på juleaften, julegrøten prøver vi å ha helgen før da vi er en stor familie :)

Skrevet

I grøten på lillejuleaften. Så tung mat som grøt på samme dag som vi skal spise ribbe, ville jeg definitivt ikke valgt. Ei heller riskrem. Da tar vi noe lettere til dessert, evt kun konfekt og godis.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er vant til mandel i riskremen etter at julemiddagen er fortært. Vi spiser derimot dessert når maten fått synke og pakkene er pakket opp. :)

Jeg er vant til at vi satte ut grøt til nissen da jeg var liten, og av denne grøten har mamma alltid laget riskrem. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er vant til at vi satte ut grøt til nissen da jeg var liten, og av denne grøten har mamma alltid laget riskrem. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Det gjør vi også. Vi setter ut grøt til nissen 23. om kvelden. Det er også da vi spiser grøt med mandel i.

Tror ikke vi hadde orket riskrem etter ribba uansett hvor lenge den hadde fått synke. Og med to små barn, går julekvelden fort. Selv om de får være ekstra lenge oppe, bør vi begynne å med pysj og tannpuss i 8 tida.

Skrevet

Vi har det om ettermiddagen/kvelden i grøten på lille julaften. Har aldri skjønt hvordan folk orker å ete grøt på selve julaften :O Først har man jo som regel stor frokost, og så kjempestor middag med digg julemat, hadde ikke orka en bitteliten porsjon grøt en gang. Dessuten hadde det tatt for lang tid å stå og koke grøt den dagen.

Men i min omgangskrets blir de fleste overrasket av hvordan familien min gjør det. De har det på julaften.

• Liker 1
Skrevet

Er det noe å bry seg om da? Vi kuttet ut hele tradisjonen fordi vi fikk en med mandelallergi i familien. Ikke noe problem det :)

Anonymkode: de41f...6f1

Skrevet

Har kun hatt mandel i grøten selv, men vet en del har de i riskremen også/istedet. Kanskje det jeg må prøve i år, riskrem er favoritt-desserten jeg spiser 1-3 ganger i året:P

Anonymkode: bfba8...825

Skrevet

Vi har det om ettermiddagen/kvelden i grøten på lille julaften. Har aldri skjønt hvordan folk orker å ete grøt på selve julaften :O Først har man jo som regel stor frokost, og så kjempestor middag med digg julemat, hadde ikke orka en bitteliten porsjon grøt en gang. Dessuten hadde det tatt for lang tid å stå og koke grøt den dagen.

Men i min omgangskrets blir de fleste overrasket av hvordan familien min gjør det. De har det på julaften.

Jeg oppfatter det som at det å ha grøt på juleaften er en tradisjon folk er i ferd med å gå bort fra nettopp pga dette med totalmengden mat på en dag. Nesten alle jeg har snakket med om dette har grøt enten den 23. eller ikke i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Er det noe å bry seg om da? Vi kuttet ut hele tradisjonen fordi vi fikk en med mandelallergi i familien. Ikke noe problem det :)

Anonymkode: de41f...6f1

Noe problem er det selvfølgelig ikke (?) Det er da interessant å høre hva folk gjør og hvordan de velger å løse ting, selv om det ikke er "et problem" :)

Skrevet

Vi har bestandig hatt mandel i riskrem som dessert på juleaften.

Men pleier dere å ha "premie" til den som får mandelen? I min familie får man en marsipangris (som deles mellom alle, men det er stas å ha vunnet likevel :fnise:)

Skrevet

Folk har jo ulike tradisjoner, og dermed gjør nå alle det enhver er vant til. Jeg er ikke vant med mandel hverken her eller der fra barndommen. 

Men når du nevner det, så skal mandelen dukke opp en dag hos oss denne jula. Koselig tradisjon. Ser for meg 5-åringen finne mandelen og få premie! Får se om det blir i grøten eller riskremen, det får vi finne ut til jul.

Skrevet

Men pleier dere å ha "premie" til den som får mandelen? I min familie får man en marsipangris (som deles mellom alle, men det er stas å ha vunnet likevel :fnise:)

Må ha premie ja :D Har tradisjonelt gått i marsipangris her og, men har i det siste begynt å variere mer med seigmenn og sjokolade siden det er del som ikke liker marsipan.

Skrevet

I min familie er det enten marsipangris eller mokkabønner, den som finner mandelen får velge. Mamma synes nemlig ikke at det blir skikkelig mandel i grøten ute marsipangris, men broren min liker ikke marsipan:fnise:

Den premien som blir til overs deler hele familien i løpet av jula.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...