Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte egentlig bare på om dette var vanlig lengre? Jeg er vokst opp med dette, men av de jeg har pratet med så er det få som gjør det. Noen mener de får lønn nok, andre mener at skal de først få så må alle andre få og andre igjen har bare ikke hørt om noe slikt før. 

Det handler jo ikke om store summen, en pose twist, julemarsipan eller småkaker en har bakt selv til jul pakket pent inn, bare for å vise at servicen de yter settes pris på og at de ikke er glemt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør ikke det, men synes egentlig det er en fin liten gest :)

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Nei. Og det har jeg faktisk ikke hørt om. 

Om jeg bodde skikkelig på bygda og det var sånn at jeg hadde møtt postbudet flere ganger i området så kanskje, men mest sannsynlig ikke. Det eneste jeg kunne gjort var sånn "Hei, jeg har bare en lite julegave til deg, fra en helt fremmed, gi det videre! God jul!". Men da måtte det faktisk vært en helt tilfeldig utvalgt fremmed og ikke postbudet/avismannen osv. 

Skrevet

Vi abonnerer ikke på avis, kjører søpla selv og brøyter veien selv (og er det noen jeg synes burde få en påskjønnelse, så er det de som brøyter!) Så da måtte det være postbudet. Men hvem av dem? Det er flere forskjellige som kjører post her, en jeg kjenner ganske godt, og et par andre jeg ikke en gang vet navnet på... Må nesten gi til alle eller ingen.

Så nei, svaret blir nei.

Anonymkode: 5e11a...339

Skrevet (endret)

Tja, jeg er oppvokst i en by med 25000 innbyggere, og det er der jeg har det fra. Men nå bor jeg i ei bygd med et par tusen, og det er kanskje mer vanlig her når jeg tenker meg om. Jeg ser omtrent aldri noen av disse menneskene selv, ikke overleverer jeg gavene personlig heller. Til søppelkjørerne legger jeg gaven i nærheten av søppeldunkene den siste tømmingen før jul. Til postbud og avisbud i postkassen. 

Endret av Eirasi
Skrevet

Ja, vi bor langt ute på bondelandet og pleier å gi en liten gave til postbudet. Vi må kjøre ganske langt til en fellescontainer med søpla så de gir vi ikke noe til, det samme med avisbudet. Avisen blir lagt i ei felleskasse et par km hjemmefra så de får heller ikke noe.

Men landpostbudet yter virkelig god service så han fortjener en oppmerksomhet i ny og ne.

Hvis vi får ei pakke og ikke er hjemme så låser han seg inn og legger pakken i gangen (vi har avtalt et sted hvor nøkkelen ligger), i sommer hunden veltet vannskåla si og da ordnet postbudet opp siden vi ikke var hjemme.

Han tar også med både matvarer og apotekvarer dersom vi gir beskjed dagen i forveien.

Landsbylivet på sitt beste :fnise:.

Anonymkode: 58e7f...948

• Liker 5
Skrevet

Har aldri hørt om det en gang... Men da jeg var liten pleide jeg å løpe ut til den som kjørte snøplogen på veien, ga han 100 kroner fra mamma eller pappa, og så måket han innkjørselen/gårdsplassen vår, istedenfor at vi gjorde det selv. 

Skrevet

Pleier å gi renovasjonsarbeiderne en boks med kaker

Har selv kjørt søppelbil for mange år siden, og opplevde mange steder å få en liten gave når jeg tok rundene før jul. Bodde da i en by med ca 50.000 mennesker

Skrevet

Pleide å henge ei konvolutt med en femtilapp til postbudet i gamle dager... Og til avisbudet.

Nå går det i nettaviser. Og stort sett ser jeg det ofte dukker opp "fremmede postbud" i oppløpet til julestria. Så det blir litt feil å fore vikarer og ekstrahjelper med pengesedler, på en måte. Får ta det opp til ny vurdering neste år, når jeg ser om han kommer med færre regninger enn i år. :tongue:

Skrevet

Nei, det gjør vi ikke av den enkle grunn at vi aldri treffer på dem

Skrevet

Nei, det er heller ikke en tradisjon jeg har hørt om. Nå bor vi i Oslo og møter heller aldri på postbudet/de som tømmer søppelet osv, så det ville ikke vært naturlig å gjøre det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Gir til psykolog, PT og vaskehjelp. Ikke noe stort - en fin konfekt eller velvære/spaprodukter. 

Skrevet

Møtte forresten ikke postbud eller avisbud den tiden vi pleide å gi en liten påskjønnelse før jul, heller. Det var tross alt en påskjønnelse for at de gjorde oss en tjeneste gjennom alle årets hverdager, hvor de bar tungt uansett vær. Kombinert med at det var klassifisert som lavtlønnsyrker.

I dag ville det være naturlig å stikke til avisbudet noe, men ikke renovatørene som legger fra seg lapp om at de ikke tømte matavfallet en gang på heteste sommeren, pga dårlig kildesortering. (Forbipasserende hadde kastet ting der, istedenfor på gaten.)

Skrevet

Jeg husker vi ga til avisbudet før i tiden. Men da var det jo ungdommer som gikk, Bergens Tidende kom ut på ettermiddagen og dermed traff vi alltid på avisbudet når han leverte avisen. Jeg gikk selv med avisen på morgenen en periode, med sykkel, og man ble jo på hils med de som var oppe på den tiden av døgnet (I fem-sekstiden). Nå er det jo bare noen som kjører rundt med bil i tretiden om natten og leverer avisen i aviskassen - ikke på døren. Har aldri sett hvem det er. 

Gjest Sunflower-Delight
Skrevet (endret)

Her vi bor så er det vanlig for avisbudet å gå rundt med et god jul og godt nytt år kort som de får fra jobben som de gir til adressene de leverer aviser til. Så velger folk om de ønsker å gi tilbake noe penger, flest av dem gjør det, og de som er ekstra fornøyde har lett for å gi ut mer penger. 

Da går vedkommende rundt med korta dør til dør og leverer dette personlig.

Endret av Sunflower-Delight
Ville få med siste setning.
Skrevet

Litt off topic, men likevel .. Denne tråden fikk meg til å tenke på når jeg gikk avisbud en dag som barn (for en million år siden). Det var midt på vinteren og bitende kaldt og skikkelig pyton å gå i time etter time. Ca. halvveis i ruten kom jeg til et hus hvor en dame åpnet døren og spurte om jeg hadde lyst på nystekte pannekaker. Joo .. sa jeg, og ut kom hun med rykende varme pannekaker pakket inn i papir, sånne søte gode som var helt sprø i kantene fordi hun hadde stekt de i godt smør. Herlighet, det må være noe av det beste jeg har smakt altså :rodmer:

• Liker 2
Skrevet

Nei, det har jeg aldri hørt om! Jeg kjenner jo ingen av disse menneskene, har aldri sett dem en gang. Så det kommer jeg nok aldri til å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...