Eirasi Skrevet 29. oktober 2015 #1 Skrevet 29. oktober 2015 Jeg lurte egentlig bare på om dette var vanlig lengre? Jeg er vokst opp med dette, men av de jeg har pratet med så er det få som gjør det. Noen mener de får lønn nok, andre mener at skal de først få så må alle andre få og andre igjen har bare ikke hørt om noe slikt før. Det handler jo ikke om store summen, en pose twist, julemarsipan eller småkaker en har bakt selv til jul pakket pent inn, bare for å vise at servicen de yter settes pris på og at de ikke er glemt. 2
Cambria Skrevet 29. oktober 2015 #2 Skrevet 29. oktober 2015 Det har jeg aldri hørt om, men nå tror jeg nesten postmannen og søppeltømmeren skal få av meg i år.Er det alltid bare to som tømmer søppelet sammen? Og forstår postmannen det om jeg legger en gave i postkassa og skriver "til postmannen" på et kort som er synlig? 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #3 Skrevet 29. oktober 2015 Ja! En liten pose twist, eller et kremmerhus med ca 200 gram twist el.l + en lue/ votter el.l. Anonymkode: 9c7db...818
Gjest Evans Skrevet 29. oktober 2015 #4 Skrevet 29. oktober 2015 (endret) Nei, aldri snakket med de som lever posten eller henter søpla her jeg bor nå. Der jeg vokse opp kjente vi imidlertid postbudet, men han fikk ikke noe julegave. Endret 29. oktober 2015 av Evans 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #5 Skrevet 29. oktober 2015 Har jobbet som postbud i mange år, og inntil for kanskje 10 år siden så var det helt vanlig at budene fikk noe på julaften (eller litt før). Det var alt fra en konvolutt med et kort og litt småpenger til en flaske vin eller annen gave. På "den tiden" var det mye mer post, og det var flere som kjente "sitt" postbud godt. Kjempekoselig å få en liten oppmerksomhet.Det er fortsatt mange som har landpostbud og bor "på bygda" som får det samme, men det blir sjeldnere og sjeldnere i byene.Jeg legger fortsatt noe i kassa til "min" postmann, så håper det gir litt glede. Og i år skal jeg jammen legge igjen noe til de som tømmer søppel også. Anonymkode: a6dce...142 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #6 Skrevet 29. oktober 2015 Mannen har kjørt søppelbil. Han fikk 5-6 gaver til hver jul ca. Var konfekt, twist, øl og vin... Anonymkode: db845...3bc 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #7 Skrevet 29. oktober 2015 Og ikke glem Vaktmesteren til Jul, om dere har vaktmester Anonymkode: 9c7db...818
GangstaPrest Skrevet 29. oktober 2015 #8 Skrevet 29. oktober 2015 Jeg gjør ikke det, men jeg har såvidt råd til fine gaver til familien. Mulig jeg kommer til å gjøre det i fremtiden, når jeg er litt mer etablert.Husker at jeg fikk en tikroning eller kanskje en tjuekroning en gang i blant da jeg var avisbud i ungdommen. Jeg gikk nok innom noen hundre hus, og det var bare to-tre av dem som ga en liten oppmerksomhet, men det var veldig hyggelig likevel. Jeg satte i alle fall stor pris på det Samtidig er jeg nok litt enig i at det er rart å vite hvor grensen går for hvem man i så fall skal gi noe til. Skal man gi til de som kjører søppel kan man jo like gjerne gi til en som jobber i bokhandel, liksom. Men for all del, veldig hyggelig tanke!
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #9 Skrevet 29. oktober 2015 Jeg har faktisk hørt om dette fra USA, men dette er tydeligvis ikke fullt så utbredt i Norge.De tilfellene jeg har hørt om fra Nord-Amerika, så var det i alle fall noen som gav en liten påskjønnelse til vaktmesteren og postbudet. Anonymkode: 272d5...979 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #10 Skrevet 29. oktober 2015 Jeg er ikke vant med det. Jeg så en gang to enslige twist-sjokolader med et ark der det stod noe a la takk der dette da la rett oppå avfallsdunken. Tenkte umiddelbart at jeg ikke kan skjønne at noen vil spise noe slikt når det er i så nærkontakt med bakterier. Vi lever i Norge i 2015. De som har en jobb får være heldige med det og sette pris på den lønnen de/vi har. Anonymkode: e8394...201 3
Gjest Gjest_Woodstock Skrevet 29. oktober 2015 #11 Skrevet 29. oktober 2015 Da jeg var yngre hadde vi samme postmannen i flere år og da kunne jeg godt gjort noe slik. Men, jeg aner faktisk ikke hvem som verken leverer post eller tømmer søppel i området jeg bor. Det er jo litt trist, men det er jo slik det er blitt... 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #12 Skrevet 30. oktober 2015 Dette har jeg aldri hørt om før. Hvis jeg legger ei flaske vin på søppelkassa kan jo hvem som helst ta den ? Og ikke vet jeg om det er faste søppelkjørere/postmenn eller om det er forskjellige hver gang. Jeg tror dette må ha vært vanligere før i tiden, da man hadde et fast postbud som kom på døra med pakker osv. Det er mange år siden jeg har opplevd at postmannen kommer på døra med pakker som ikke passer oppi, jeg får alltid en lapp om at det må hentes på post i butikk, ergo har jeg aldri en gang sett postbudet. Anonymkode: 1b212...d1d 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #13 Skrevet 30. oktober 2015 merkelig fenomen. hvorfor skal de få julegaver egentlig? Anonymkode: fad96...c11 2
1hjørning Skrevet 31. oktober 2015 #14 Skrevet 31. oktober 2015 Jeg lurte egentlig bare på om dette var vanlig lengre? Jeg er vokst opp med dette, men av de jeg har pratet med så er det få som gjør det. Noen mener de får lønn nok, andre mener at skal de først få så må alle andre få og andre igjen har bare ikke hørt om noe slikt før. Det handler jo ikke om store summen, en pose twist, julemarsipan eller småkaker en har bakt selv til jul pakket pent inn, bare for å vise at servicen de yter settes pris på og at de ikke er glemt. Aldri hørt om denne tradisjonen, og har aldri gjort det. Høres jo koselig ut da.
Gjest Raindrops Skrevet 31. oktober 2015 #15 Skrevet 31. oktober 2015 Skjønner ikke hvorfor noen er negative til dette. Jeg tviler på at de forventer gaver, men det er da en hyggelig gest likevel.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 31. oktober 2015 #16 Skrevet 31. oktober 2015 Jeg trodde det var ulovlig fordi det kan sees på som bestikkelser. Jeg husker en som snakket om det, men jeg hørte sånn halvveis på, satt rundt et bord og var opptatt med å tenke på noe annet. Så husker ikke nøyaktig hva som ble sagt, men noe om at det er ulovlig hvertfall.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2015 #17 Skrevet 31. oktober 2015 Jeg aner ikke hvem som deler ut post eller tømmer søppelkonteinerne. Jeg regner vel da med at det er forskjellige personer. Vaktmester har vi, og han har jo kommet et par ganger og hjulpet meg, noe jeg er veldig takknemlig for. Jeg har likevel kun bodd her i noen uker, så jeg føler det er litt merkelig å gi en gave til jul. Det er vel heller ikke så vanlig blant den unge generasjonen. Anonymkode: 82ad1...403
Kamikatze Skrevet 31. oktober 2015 #18 Skrevet 31. oktober 2015 Hvorfor? Fordi noen mennesker trofast gjør en "drittjobb" for deg året gjennom, uansett vær og vind. Det er en måte å si "takk for innsatsen, vi setter pris på den tjenesten du gjør for oss, selv om vi ikke aner hvem du er".Selvsagt gjelder ikke det bokhandelekspeditøren. Der kan du jo takke på direkten, om du liker sørvisen. Jeg tror det handler om å vise at vi setter pris på de som arbeider i den grå bakgrunnståka med å gjøre livet vårt silkeglatt. At vi setter pris på dem, selv om vi aldri ser dem. 14
Cata Skrevet 31. oktober 2015 #19 Skrevet 31. oktober 2015 Aldri tenkt tanken. Men for all del, de fortjener det. Jeg lurer bare på hvordan overrekkelsen i så fall skjer? Jeg bor midt i byen så jeg kan vel ikke akkurat stappe en pose twist i postkassa og håpe postbudet skjønner at det er han/hun som skal ha den? (Kan uansett bli noen andre glade mottakere i løpet av natta...) Enda "verre" med renovasjonsfolkene? Skal jeg sette twistposen på toppen av det felles søppelkassestativet og satse på at de skjønner det (og at den ikke blåser vekk før de kommer) ? 3
daemonia Skrevet 31. oktober 2015 #20 Skrevet 31. oktober 2015 Nei, jeg aner ikke hvem de er og jeg sliter nok med å finne gave til resten av familien utenom ungene om jeg ikke skal huske på fremmede også. Aldri hørt at det her er vanlig. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå