Gå til innhold

Ensom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

er ensomhet det nye tabuet i Norge? 

Det er viktig å vise et fint sosialt liv på Facebook, men er mange innerst inne litt ensom?

hvordan føler du det?

merker det er vanskeligere å finne nye gode venner jo eldre man blir.

Anonymkode: f847a...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ensomhet er vel ikke noe tabu, så mye det har stått om det i aviser osv i år, og her på forumet . Ser på det som et vanlig tema egenlig. Det eneste jeg reagerer på med det er at de fleste som klager over hvor ensomme de er, er mennesker som ikke takler å være 2 timer alene hjemme mens kjæresten gjør noe annet og går rett i kjellern pga det. Det er viktig å lære seg å trives i sitt eget selskap og å sette pris på alenestundene. Tenk på de som er funksjonshemmede, ikke kommer seg ut av døra, for syk til å ha hund,  og ikke har familie og de eneste de ser ila måneden er hjelpepleieren sin. Da kan man begynne å snakke ensomhet.

Anonymkode: d4644...ae8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke tabu å skrive om det i media, men å nevne det for mennesker man selv har en relasjon til (f.eks. kolleger eller aktivitetsvenner) er fortsatt ekstremt vanskelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg er uenig med AB over her. Ensomhet er tabu. Klart man kan skrive om det på et anonymt forum, eller man kan som kjendis gå ut og lage en stor sak på det. Men de fleste som kjenner på ensomheten, gjør nok nettopp det: kjenner på den, og holder kjeft. Prøver og prøver å skaffe seg et større nettverk, og ikke faen om de begynner relasjonen med å si "jeg har ingen andre venner...". 

Det er derimot ikke "det nye tabuet". Det ble nok det nye tabuet samtidig som sosiale medier fikk mer og mer inntog. Ikke fordi folk er mer alene enn de var før, men fordi de nok kjenner seg mer alene. Det har vært mye fokus på dette i media, og jeg tror folk flest er for åpenhet rundt det å være ensom. De fleste ville sagt at de hadde møtt en som sa de var ensom med åpne armer, men å være nettopp den som sier til en perifer bekjent kollega: "Hei, du kunne vi gjort noe til helgen? Jeg vet du sikkert kommer til å si du er opptatt, men jeg er så ensom, så ja, om ikke til helgen så en annen gang, for det er skikkelig vondt å være alene.", dét er det ikke mange som vil være den første til - nettopp fordi det er tabu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Rainstorm, det er tabu å si at man er ensom. Man føler seg jo helt som en taper hvis man skal si det til andre, særlig noen man ønsker å bli venn med. Eller i det hele tatt egentlig. Ingen vil innrømme at de er ensomme, så da er det jo et tabu. Det er sant at det er vanskelig å få venner i voksen alder. Jeg sliter med det samme, føler meg ofte ensom og har lite venner. Føler ikke jeg kan regne med de jeg kjenner, de er alltid opptatt med sitt. Gir snart opp dette med venner, og fokuserer heller på andre ting i livet. 

Anonymkode: d208e...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart tabu. Og mange passer heller på å fortelle hvor mye fantastisk de har å gjøre om dagene, og at dagene går så fort...

Anonymkode: f847a...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ensomhet er kanskje ikke tabu, men som det blir påpekt av en annen her inne er det vanskelig å forklare de som står en nærmest at man faktisk er ensom. "Nærmest" er selvsagt et relativt begrep her. Det handler med andre ord ikke om et tabu, for jeg tror oppriktig at de rundt deg ikke vet at du er ensom, og om de visste det, så ville de trolig handlet på en annen måte.

Men hva vet jeg? Jeg har  feiret min egen bursdag i dag alene som jeg alltid gjør. Fikk 1 sms i løpet av dagen, den var fra Røde Kors. Når jeg først hørte telefonen ble jeg glad fordi jeg trodde noen hadde sendt meg en melding, så ble jeg skuffet fordi det ikke var til "meg". Så tenkte jeg en del på hvor lite jeg egentlig har å klage over her i verden. Jeg tror man selv har et ansvar for å uttrykke at man er ensom, man kan ikke forvente at noen skal vite hvordan andre mennesker tenker eller føler. Jeg håper jeg klarer å uttrykke neste gang.

Anonymkode: cac40...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ensomhet er kanskje ikke tabu, men som det blir påpekt av en annen her inne er det vanskelig å forklare de som står en nærmest at man faktisk er ensom. "Nærmest" er selvsagt et relativt begrep her. Det handler med andre ord ikke om et tabu, for jeg tror oppriktig at de rundt deg ikke vet at du er ensom, og om de visste det, så ville de trolig handlet på en annen måte.

Men hva vet jeg? Jeg har  feiret min egen bursdag i dag alene som jeg alltid gjør. Fikk 1 sms i løpet av dagen, den var fra Røde Kors. Når jeg først hørte telefonen ble jeg glad fordi jeg trodde noen hadde sendt meg en melding, så ble jeg skuffet fordi det ikke var til "meg". Så tenkte jeg en del på hvor lite jeg egentlig har å klage over her i verden. Jeg tror man selv har et ansvar for å uttrykke at man er ensom, man kan ikke forvente at noen skal vite hvordan andre mennesker tenker eller føler. Jeg håper jeg klarer å uttrykke neste gang.

Anonymkode: cac40...9c7

Gratulerer med dagen!!! Vet det er en vond dag, og sender varme tanker. 

Anonymkode: 32866...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...