Gå til innhold

Er nesten aldri sulten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt undervektig (ikke alvorlig undervekting, 2-3 kg). Trener mye, og spiser normalt, men ikke nok til å dekke kaloribehovet jeg har pga. mye trening. 

Problemet mitt er at jeg så og si aldri er sulten. Hater å spise når jeg ikke kjenner sult eller lyst på mat, fordi da føler jeg at jeg ikke trenger mat, siden kroppen bruker sult som et signal på at nå må det fylles opp. Kan nesten ikke huske sist jeg kjente sult. Greia er at jeg kan bli "mett" av feks. en kopp kaffe, og derfor skal det mye til før kroppen min sier ifra om at den er sulten. 

Dette gjør at jeg synes det er vanskelig å vite hvor mye og når jeg bør spise. Hender ofte at jeg ikke blir sulten før 3-4 timer etter trening, kanskje fordi jeg drakk en liten sjokomelk etter treninga og ble "mett" av den. 

Noen som har råd til hva jeg skal gjøre med dette? 

Anonymkode: 3827b...cad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke blir sulten, men skal opp i vekt, så må du spise selv om du ikke er sulten. Rett og slett. Det kan virke frustrerende å huske på å spise (siden kroppen ikke sier i fra), men dette er nødvendig for å få i deg nok mat slik at du legger på deg. Du kan ikke gå og vente på at kroppen plutselig skal begynne å bli sulten oftere, fordi det skjer ikke, da den mest sannsynlig er vant til å få mindre mat enn den trenger, og uttrykker derfor ikke sult selv om den burde gjøre det. 

Det kan lønne seg å lage en regel om at du skal ha et nytt måltid innen feks. tre-fire timer siden det siste, og spise da selv om du ikke er sulten. Og lag regler om mellommåltider feks. to timer etter et større måltid (som er lurt dersom du skal få i deg ekstra kalorier slik at du går opp). Jeg har gjort dette selv, og en matplan for en dag kunne feks. se slik ut: 

08.30: Frokost. 

11.30: Mellommåltid (to never nøtter og en banan). 

12.30: Lunsj. 

16.00: Mellommåltid (en energibar og en neve nøtter). 

17.30: Middag. 

21.00: Mellommåltid (en neve nøtter og et glass sjokomelk). 

22.00: Kveldsmat.

Ved hovedmåltidene spiste jeg alltid til jeg kjente jeg var ordentlig mett. Hadde altså ikke noen plan om å spise et visst antall brødskiver etc., men spiste helt til jeg kjente meg skikkelig mett. Da jeg i tillegg fylte på med ekstra kalorier mellom måltidene, gikk jeg opp i vekt :)  Man må bare ta seg selv i nakken og gjøre det, fordi større kaloriinntak enn kaloriforbuk er det eneste som funker om man skal opp i vekt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...