Gå til innhold

Tilbehør til Foccacia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst på foccacia, men jeg får ikke lov til å servere bare det og kalle det middag, selv om jeg har oliven og fetaost på. Så da må jeg finne på noe jeg kan servere det til, men jeg kommer ikke på hva som passer. Er det noen som kan hjelpe meg?

Jeg har paprika, løk, gulrot, pastinakk, savoykål og noen andre grønnsaker i kjøleskapet, og kan tine en pakke fisk. Hvis jeg utsetter til i morgen kan jeg også tine kjøtt og bløtlegge erter eller bønner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Salat med spekeskinke og soltørket tomat, og selvfølgelig aioli! :hjerte:

Gjest Overrasket
Skrevet

Høres ut som du kan lage grønnsakssuppe? Focaccia passer definitivt til dét. 

Skrevet

Høres ut som du kan lage grønnsakssuppe? Focaccia passer definitivt til dét. 

God plan!

Har du noen tips til krydder eller sånt i suppa så det ikke blir samme suppe som jeg alltid lager? Jeg har fått inntrykk av at du er ganske flink på kjøkkenet.

Gjest Overrasket
Skrevet

God plan!

Har du noen tips til krydder eller sånt i suppa så det ikke blir samme suppe som jeg alltid lager? Jeg har fått inntrykk av at du er ganske flink på kjøkkenet.

Takk for det! :helen:

Tja ... hva pleier du å gjøre? 

Skrevet

Jeg pleier å steke løken og litt hvitløk i olje først, så har jeg oppi litt vann, oppkuttete grønnsaker, et laubærblad og buljongterninger, enten to kjøttbuljong eller en kjøttbuljong og en grønnsaksbuljong. Så kryddrer jeg med pepper, og dersom jeg ikke har hatt i sellerirot har jeg oppi litt selleriblad. Noen ganger har jeg oppi litt kajennepepper for å få litt ekstra varme.

Noen ganger tilsetter jeg makaroni, kjøtt, pølser, tomat, bønner eller annet. Fiskesuppe er det samme, men med jevning, melk og fiskekraft. Nå om høsten lager jeg mye suppe, så det hadde vært fint om jeg kunne lært å variere mer. Kjære liker ikke supper med en eller få ingredienser (løksuppe, gulrotsuppe, blomkålsuppe), så jeg kan ikke variere på den måten heller.

Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg pleier å steke løken og litt hvitløk i olje først, så har jeg oppi litt vann, oppkuttete grønnsaker, et laubærblad og buljongterninger, enten to kjøttbuljong eller en kjøttbuljong og en grønnsaksbuljong. Så kryddrer jeg med pepper, og dersom jeg ikke har hatt i sellerirot har jeg oppi litt selleriblad. Noen ganger har jeg oppi litt kajennepepper for å få litt ekstra varme.

Noen ganger tilsetter jeg makaroni, kjøtt, pølser, tomat, bønner eller annet. Fiskesuppe er det samme, men med jevning, melk og fiskekraft. Nå om høsten lager jeg mye suppe, så det hadde vært fint om jeg kunne lært å variere mer. Kjære liker ikke supper med en eller få ingredienser (løksuppe, gulrotsuppe, blomkålsuppe), så jeg kan ikke variere på den måten heller.

Dersom du har cashew-nøtter kan du ta ca. en drøy dl nøtter og legge i bløtt i noen timer. Så heller du av vannet og kjører nøttene sammen med litt mer enn 1/2 dl grønnsakskraft i en kjøkkenmaskin. Bland sammen til det er helt jevnt. Denne nøttekremen tilsetter du etter at løk og hvitløk er ferdigstekt. 

Et krydder som passer fint utover de du har nevnt er f.eks. røkt paprika. Ikke bruk billig paprika, men let frem paprika spesifikt fra Spania eller helst fra Ungarn (finnes i forskjellige styrkegrader, vær OBS). 

Som et generelt tips kan en dæsj sitronsaft eller sennep runde av smaken.

Et annet tips fra toskansk mat er å jevne supper med brød. Det blir litt dobbelt opp kanskje når du skal ha focaccia ved siden av, men mine favoritter er ribollita og pappa al pomodoro. Spesielt ribollita passer fint som hovedrett.

Gjest Ennasus
Skrevet

Pleier å ha det til suppe :) Blåskjellsuppe, fiskesuppe, grønnsakssuppe… mulighetene er uendelige :P 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...