Gå til innhold

Tips til late vertinner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker å invitere folk på middag, men har lite sansen for å bli stående over grytene når gjestene er kommet.

Noen oppskrifter til mat som er spennende og ikke så altfor dyr, og som går an å lage til på forhånd (eller som bare er å sette rett inn i ovnen)..?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Suppe:

Kok opp buljong av 3-4 dl. vann pr. person.

En potet, en gulrot, litt kålrot, purre, løk osv pr. person.

La koke rundt ti minutter.

Server med nybakt grovt brød, eller flattbrød, knekkebrød.

Skrevet

* Pai (kan som oftest også serveres kald, og kan varieres i det uendelige)

* Forskjellige grønnsaker og poteter blandes med krydder og olje og has ien ildfast form. Kjøtt legges på toppen og stekes en times tid ved 200 grader. Kjøtt som ikke skal stekes fullt så lenge legger du bare på etterhvert. Dryss gjerne også revet ost på, ha litt buljong/vin, fløte/crème fraîche i formen også.

Gjest Anonymous
Skrevet

Blåskjell:

Rens skjellene

Damp dem - evnt med vin, fløte e.l. i 8-10 min

Kjapt, enkelt og faktisk billlig

Gjest Anonymous
Skrevet

Quiche. Gjør et søk her og du finner masse gode oppskrifter.

Salat kan også lages på forhånd.

Pasta, fersk pasta og ferdig saus. Alt ferdig utenom pastaen, fersk pasta tar bare tre minutter.

Lasagne

Skrevet

Leirgryte er løsningen. Putt det du måtte begjære i gryta, eks. lammebiter, grønnsaker (rotgrønnsaker er veldig godt). Hell på 1-2 dl vann, la den stå i ovnen i 1 1/2 time. Dødsdigg, og du blir gourmetkokk uten å ha stått over grytene i timesvis. Du behøver ikke lage saus (mye god kraft i gryta), du bare koker f.eks. poteter til.

Voila! :ler:

Skrevet

Bacalao, alt du trenger å gjøre når gjestene kommer og velkomstdrinken er tømt, er å åpne en pakke flatbrød, og bære gryta på bordet.

Bacalao kan du lage ferdig dagen før eller sette til kok 2 1/2 t før gjestene kommer.

Da har du god tid til å slappe av i badekaret, og dekke bordet. :)

Skrevet

I disse tider er jo fårikål populært, og smaker best en eller to dager senere.

Skrevet

Takk for tips!

Er litt sær jeg da, i og med at jeg vil ha det spennende... Blir nok ikke fårikål eller suppe med det første. Trenger ikke være grisebillig, altså - bare ikke rådyrt heller.

Quiche har jeg laget masse av og det er en veldig god rett, men føler at jeg *kremt* kanskje har laget den for mange ganger (og dessuten er det jo noe som alle vet at er en lettvint metode - jeg skal jo liksom lure gjesten til å tro at jeg er mesterkokke her!).

Prøvd å lage sånn gryte som noen foreslo over her (putte alt nedi og la stå i en times tid), det fungerte med kylling, men storfekjøttet synes jeg fikk en sånn gresselig "kokt kjøtt"-smak som jeg ikke kan utstå. Dessuten synes jeg det er veldig vanskelig å krydre til når man ikke får smakt ordentlig underveis...

Bacalao var en kjempeidè!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...