Gå til innhold

Lav FODMAP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Nå behøver jeg litt hjelp, for jeg har ikke råd til å kjøpe meg privat kostholdsveiledning akkurat nå.

Jeg har Mb Crohns, en form for cøliaki (DH), laktoseintoleranse, familiær hyperkolesterolemi, og nedsatt glukosetoleranse.

Alle disse påvirker kostholdet mitt på en eller annen måte, og jeg må holde meg unna gluten og laktose, fisk tåler jeg dårlig på grunn av DH, og må begrense inntaket av egg, fett, og fiber, og nå har legen anbefalt at jeg skal prøve kost med Low FODMAP (LF).

Siden jeg allerede spiser glutenfritt og laktoseredusert, er jeg et godt skritt på veien til et LF-kosthold, men selv om LF er gluten- og laktosefritt, er ikke gluten- og laktosefritt alltid LF.

Dette skaper noen problemer.

For eksempel er flere av de grove produktene (melblanding, knekkebrød, pasta) som jeg tidligere har brukt, høy på FODMAP, og til og med glutenfri havre må jeg begrense inntaket av.  (maks 25 g pr måltid)

Og siden jeg må ta hensyn til blodsukkeret, vil fine melblandingene og knekkebrødene som er LF, påvirke dette på en negativ måte.

Jeg kan ikke leve på kylling, quinoa, grov pasta, salat og grønnsaker, et så begrenset kosthold er snarveien til feilernæring.

Så derfor spør jeg dere som spiser etter FODMAP-prinsippet, har dere noen gode tips til meg?

Akkurat nå virker dette litt overveldende.  :sjenert:

Anonymkode: 90e05...c90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å melde deg inn i gruppa low fodmap - norsk gruppe. Der ligger det mye god informasjon. Det er mye å sette seg inn i i starten, men etterhvert går det omtrent av seg selv. Lykke til! :)

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å melde deg inn i gruppa low fodmap - norsk gruppe. Der ligger det mye god informasjon. Det er mye å sette seg inn i i starten, men etterhvert går det omtrent av seg selv. Lykke til! :)

Takk. :)

Har du link til gruppen?

Anonymkode: 90e05...c90

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Mitt beste tips (om du ikke har gjort det allerede), er å leve strengt på LF-dietten i 4-6 uker for så og re-introdusere hver gruppe av karbohydrater du har holdt deg unna. Se hvordan kroppen reagerer på de ulike produktene og hva man burde holde seg unna og hva som går fint. Jeg kan f.eks. spise litt mer løk enn det som er anbefalt i en LF-diett og kan fint bruke mer glutenfri havre enn 25 g uten at dette påvirker min mage nevneverdig. Alle tåler jo noe forskjellig mengde av de ulike karbohydratgruppene, så for meg har det fungert å finne min egen versjon av LF basert på erfaringer om hva jeg tåler og hva jeg ikke tåler og tålegrensen.

Endret av Fashionistaen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...