Gå til innhold

Kle seg bra om vinteren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker og hater å shoppe. Å finne tøy som er helt perfekt virker som en håpløs oppgave. Særlig om vinteren. Jeg fryser hele tiden fordi jeg aldri finner noen fine, varme gensere. Alt ser enten oversizet ut på meg, eller så ser jeg tykk ut. Jeg er 171 cm høy og slank, så egentlig burde ikke dette være et problem. 

Ikke nok med at vinteren er kald, mørk og brutal. Den skal også ta fra meg muligheten til å kle meg bra. 

Noen som er flinke til å kle seg bra når det blir kaldt ute?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsker og hater å shoppe. Å finne tøy som er helt perfekt virker som en håpløs oppgave. Særlig om vinteren. Jeg fryser hele tiden fordi jeg aldri finner noen fine, varme gensere. Alt ser enten oversizet ut på meg, eller så ser jeg tykk ut. Jeg er 171 cm høy og slank, så egentlig burde ikke dette være et problem. 

Ikke nok med at vinteren er kald, mørk og brutal. Den skal også ta fra meg muligheten til å kle meg bra. 

Noen som er flinke til å kle seg bra når det blir kaldt ute?

Ta en tur på Husfliden og kjøp deg en god strikkegenser hvis ikke du kan strikke den selv. Kjøp undertøy i ull. Spar Kjøp har veldig god kvalitet på dette. 

Gjest Tigress
Skrevet

Det er berre å innsjå at å kle seg bra går til eit visst punkt, og så sluttar "winter chic" å funke, i alle fall om ein er skikkeleg frysepinn. Sjølv er eg skikkeleg frysepinn, og på eit eller anna tidspunkt så blir det faktisk viktigare å ikkje fryse enn å sjå bra ut. Eg ser ein del folk som kler seg bra sjølv i kulda, men eg trur nok fleire enn vi trur rett og slett lir for venleiken, altså. Men vi er alle i same båt. 

Ullgensrar i kasjmir og rein ull er for tida vanskeleg å finne i figurnære modellar, for no er det "COS-stilen" som gjeld, altså svære og uformelege gensrar. Alle som ikkje er kjempehøge OG tynne ser uformelege ut i slikt, og det gjeld jo trass alt dei fleste av oss. 

Men, eit par konkrete tips: kjøp tynne ullgensrar og singlettar frå Pierre Robert eller Sparkjøp til å ha under alle klede. Sjekk ut Benetton, for dei brukar å ha ein slik standardkolleksjon med klassikarar i rein ull. Der bør du kunne finne pologenser, v-genser og genser med rund hals. Om ikkje dei har kasta seg på bokstrenden også, då. 

Ytterklede er vanskeleg. Det er mange som hevdar hårdnakka at ullkåper er varmt nok, men det gjeld ikkje for meg i alle fall, og eg har prøvd. Når det verkeleg er kaldt er det dun, primaloft eller pels som gjeld, og då er ein jo ikkje elegant lenger... I år skal eg prøve parkas frå Über, den varmaste, og håper den skal vere svaret på alle fryseproblema mine... 

Skrevet

Hva med 'vanlige' klær med ull eller superundertøy under

Skrevet

Et lag ull eller ullblandet silke nærmest kroppen, stilongs og trøye. Deretter bukse og bluse/skjorte og så en genser i ull/ullblanding/kasjmir (jeg har funnet mange kasjmirgensere i figurnær modell, man må bare lete litt).

Yttertøy: kåpe eller parkas, med en tynn "boblejakke" eller ullcardigan under på de kaldeste dagene. Stort varmt skjerf, lue, tovede votter.

Anonymkode: 49fa1...2a9

Gjest Tigress
Skrevet

Hva med 'vanlige' klær med ull eller superundertøy under

Dette funkar til ein viss grad, men om ein kjøper klede som sit godt, så er det som oftast ikkje plass til ullundertøy under. Dressbuksar sit jo ikkje bra om ein har stilongs under, då vil buksestoffet hengje seg opp i ullstilongsen, til dømes. Under skjørt og kjolar funkar det veldig bra med ullsinglett og sjølvsagt ullstrømpebukser i staden for nylonstrømpebukser. Lange ullunderbukser (slike som går til litt nedpå låret) er heilt gull, forøvrig. 

Skrevet

Bukser som henger, err jeg enig i at er et problem. Men en tynn trøye i ull og silke bør det vel være plass til under en bluse. Om man passer på at stoffet er nogenlunde glatt, vil det heller ikke hekte seg opp.

Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg vet ikke hvilken stil du har, men skal svare så godt jeg kan. Skjørt er et godt tips, for da kan du bruke varme strømpebukser under, og kanskje også et underskjørt. Både skjørt og bukser kan du få i tynn ull/ullblanding, f.eks. hos Tiger of Sweden eller Massimo Dutti. Spesielt Tiger of Sweden kjører en veldig klassisk stil, så her kan du finne relativt kroppsnære gensere og cardigans i tynn ull. Hvis du ikke har noe i mot å handle på nettet, så har de nette kasjmirgensere i brukbar kvalitet hos LaRedoute. Calida har tynne, tettsittende trøyer og topper i ull og silke. Høye støvletter luner også, og lange kåper/jakker.

Gjest Tigress
Skrevet

Bukser som henger, err jeg enig i at er et problem. Men en tynn trøye i ull og silke bør det vel være plass til under en bluse. Om man passer på at stoffet er nogenlunde glatt, vil det heller ikke hekte seg opp.

Ja, sjølvsagt, eg skulle vore meir presis! Eg brukar alltid ull under bluser og gensrar. Sorry!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...