Gå til innhold

Hvor uansvarlig var dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

La trettenåring være hjemme alene, far går på byen og kommer ikke hjem før tre....

Kan dette forsvares eller var dette helt over grensen?

Anonymous poster hash: 5528a...36a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg klarte meg fint alene hjemme som trettenåring. Det var faktisk deilig å ha dem ute av huset.

Anonymous poster hash: 5fe93...6b2

• Liker 4
Skrevet

Hva skulle vært uansvarlig her? At far var ute sent å drakk litt? Er han ikke voksen da? Han burde vel klare seg selv. Eller tenker du at du burde vært med han for å passe på?

• Liker 1
Skrevet

Med mindre far skal drikke seg sørpe dritings og ivaretas av trettenåringen når han kommer hjem, ser ikke jeg noe problem. Regner med at trettenåringen både kan lage noe enkel mat når han/hun blir sulten, og telefonnummer til politi og brannvesen viss ulykken skulle være ute.

• Liker 1
Skrevet

Når jeg var 12 år satt jeg barnevakt for min niese fra hun var et par måneder, hver helg omtrent, kunne passe henne både på natten, stå opp med henne og ha henne ut over dagen. Jeg var både ansvarlig og selvstendig fra ung alder, så det var aldri et problem. Så nei, jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle være uansvarlig så lenge 13 åringen har fått en god oppdragelse og er en trygg tenåring. 

Skrevet

Vi e ofte ute på fest vi (ofte vil si en gang i mnd. kanskje). Trettenåringen er hjemme og er barnevakt for treåringen og elleveringen.. Ser ikke at det er uansvarlig jeg.

Anonymkode: f278d...e0d

• Liker 3
Skrevet

Ser ikke  noe galt eller uansvarlig i det. En 13 åring klarer seg selv og klarer å legge seg selv og få i seg den maten han trenger.

Anonymkode: 1d688...296

• Liker 1
Skrevet

Må gå greit det vel. Jeg og mine søsken var alene hjemme i den alderen der. Vi dro også på telt og fjellturer uten voksne i den alderen. Rimelig normalt det vel...

Anonymkode: 8c87f...4eb

• Liker 1
Skrevet

Er 13-åringen selvstendig?

Klarer han seg selv hjemme om natten uten å bli redd eller invitere halve bygda til hjemmealenefest?

Klarer han å komme seg ut hvis det brenner?

Er det et rolig nabolag? Bor det "trygge" naboer i nærheten? Bor dere midt i sentrum hvor folk ruser seg rett utenfor inngangsdøren og det sniker seg uteliggere inn i gangen og sover under trappen (om dere bor i blokk el.l.)?

Må han hjelpe far i seng og betale den sinte taxisjåføren som kom med han på døren, og tørke spy fra taxibilen og inn hele veien til sengen?

Blir far ufyselig i fylla slik at 13-åringen blir redd av den grunn?

Det er vanskelig for andre å vite om dette var ok, da vi ikke kjenner hverken sønnen din eller stedet hvor dere bor.

Anonymkode: 3c5eb...d09

• Liker 1
Skrevet

I det store og det hele vil jeg si at en trettenåring klarer seg helt fint alene hjemme en kveld. Men det spørs på mange faktorer, som for eksempel AB...d09 nevner. 

• Liker 1
Skrevet

Kommer helt an på 13-åringen og faren. Om 13-åringen klarer seg på egenhånd og har gitt uttrykk til far om at det er greit å være hjemme alene bør det ikke være noe problem. 

Anonymkode: 649db...67b

• Liker 1
Skrevet

Her er det mange ting det ikke er opplyst om som spiller inn for å kunne vurdere om dette er ansvarsløshet. Hvor moden er 13. Åringen? Hvilken tilstand kommer far hjem i? Hvem og om noen har 13. Åringenmå kontakte om noe akutt skulle oppstå når 13. Åringen er alene? 

Sev var jeg i en alder av åtte år alene hjemme i flere timer med mitt søsken som var bare noen måneder gammelt. Babyen skulle både mates med flaske, som og skulle varmes og skiftes på. Uansvarlig? Ja, selv med telefon og gode naboer jeg kunne ringe på til i krisesituasjoner. 

Anonymkode: 728b2...471

Skrevet

Jeg vil i utgangspunktet si at det må være greit. Med forbehold om at det er en normal oppegående 13-åring.

Spørsmålet er vel egentlig om du VIL at det skal være et problem?

• Liker 1
Skrevet

Helt enig. Synd for deg at du ikke får svarene du ønsker.

Skrevet

Greit hvis 13-åringen syntes det var greit og følte seg trygg alene hjemme. Og far var tilgjengelig på telefon og ikke sørpe dritings da han kom hjem.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge 13-åringen har noen å kontakte dersom det skjer noe, ser jeg ikke problemet.

Da jeg var på den alderen, pleide jeg å ha bestevenninna på besøk når foreldrene mine en sjelden gang var på fest. For jeg var ikke så glad i å være hjemme alene sent på kvelden, jeg var rett og slett litt husredd.

Skrevet

Ingen problem at en 13-åring er alene hjemme, hvis det er en normalt moden 13-åring, men hvis faren derimot drikker seg møkkfull når han er på byen så synes jeg det er svært uansvarlig. En 13-åring er et barn og jeg forventer at de voksne ikke drikker seg full når de har ansvar for et barn.

Anonymkode: 23d32...bc7

Skrevet

Kommer helt ann på 13 åringen og hvor full faren blir.

Om 13 åringen synes det er greit og vil være hjemme alene om natten og er normalt moden så går det helt fint. Jeg hadde ikke villet være alene om natten som 13 åring, men jeg var husredd og mørkeredd. 

Anonymkode: 21239...090

• Liker 1
Skrevet (endret)

Et barn i den alderen bør ikke ha faren i full tilstand som eneste kontaktpersonen tilgjengelig. Det er IKKE greit.

Det er IKKE greit at faren kommer hjem dritt ass midt på natten og barnet ser sin far i den tilstanden.

Her høres det ut som en setting der foreldrene er skilt. Om jeg var moren i den situasjonen hadde jeg blitt rasende om faren heller valgte å dra ut på byen og drikke seg dritt ass med guttene enn å tilbringe tid med sitt barn.

Endret av karlakarl
  • Liker 3
Skrevet

Om det er en normal trettenåring, så ser jeg ikke helt problemet. En trettenåring klarer seg fint alene i et døgn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...