PaperFlower Skrevet 28. oktober 2015 #1 Skrevet 28. oktober 2015 Skulle først kjøpe noe på Bokkilden.no. Når jeg skulle betale kunne jeg bare velge mellom faktura (greit nok men ikke noe jeg foretrekker) eller Kredittkort. Jeg har ikke kredittkort - bare vanlig Visa Bankkort.Greit nok tenkte jeg, og gikk over til Ark.no. Skulle kjøpe boka, men der var det samme problem. Enten faktura eller Kredittkort.Så hva skjer her da? Har det plutselig blitt umulig å betale med bankkort? Eller har bankkort og kredittkort blitt det samme? Eller kaller de det bare for "kredittkort" fordi det høres "bedre" ut eller noe sånt? Eller er det bankkortet jeg har (Visa bankkort) et kredittkort? Det står Bankkort klart og tydelig på baksiden av kortet iallefall.Nå fremstår jeg kanskje som meget blond og hjelpesløs, avhengig av hva svaret på dette mysteriet er, men det får bare være. Jeg har bestilt en del ting fra nettet opp igjennom årene, men aldri har jeg kommet over dette problemet. Hvis det i det hele tatt er et problem.Kjære smarte mennesker der ute, kan dere forklare dette til meg? Visa Bankkort = Kredittkort ?
Gjest Dwight Skrevet 28. oktober 2015 #2 Skrevet 28. oktober 2015 Får du ikke velge Visa Debit? Det er bankkortet ditt og ikke kredittkortet
PaperFlower Skrevet 28. oktober 2015 Forfatter #3 Skrevet 28. oktober 2015 Nei, ikke som jeg finner iallefall. Får bare velge mellom Faktura eller Kredittkort. På Ark sin hjemmeside derimot, står det ved siden av valget av Kredittkort: "Det aktuelle beløpet reserveres på kortet når du gjør bestillingen. Beløpet trekkes når pakken går fra lageret vårt. Ingen ekstra avgifter tilkommer." Det høres veldig ut som betaling med bankkort og ikke kredittkort, hvor man betaler for bruken av i ettertid (ikke sant?).
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2015 #4 Skrevet 28. oktober 2015 Kredittkort er bankkort. Anonymous poster hash: 9e6df...cc3
Gjest Dwight Skrevet 28. oktober 2015 #5 Skrevet 28. oktober 2015 Som regel så har de har de valg om bankkort eller kredittkort men her har de nok bare formulert seg dårlig. Betal med bankkortet ditt så går det bra!
PaperFlower Skrevet 28. oktober 2015 Forfatter #6 Skrevet 28. oktober 2015 Da prøver jeg på det. Takk for svar.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2015 #7 Skrevet 28. oktober 2015 Hei PaperFlower, her kommer det riktige svaret til deg fra en som vil hevde å ha peiling på dette Bankkortet du har er antakelig et debetkort med Visa-del. Dette er en veldig vanlig korttype i Norge, og den "folk flest" har knyttet til brukskontoen sin. I tillegg til BankAxept-funksjonaliteten i kortet (som er den som benyttes når du f eks handler melk og brød på Rema) har bankkortene ofte også en kreditt-del, i ditt tilfelle, Visa-del.Når du handler i den fysiske butikken, benyttes BankAxept-funksjonaliteten i kortet, og beløpet trekkes fra din konto.Når du derimot handler på nett, er det ikke mulig å bruke BankAxept-funksjonaliteten, da må man benytte kredittkort-funksjonaliteten i bankkortet. Så bare velg kredittkort når du handler i nettbutikkene, og tast inn kortnummeret fra bankkortet ditt.For deg som kjøper oppleves dette likt som i den fysiske butikken, og stort sett så ser du jo at beløpet trekkes umiddelbart på kontoen din også her - men selve kjøpet gjennomføres da med kredittkortfunksjonaliteten som ligger som en integrert del i bankkortet ditt.(T.O: hvis kortet ditt hadde vært et rent kredittkort, så ville du fått en faktura i etterkant fra kortutsteder - men hvis du har et "vanlig debetkort med kredittkortfunksjonalitet", så trekkes også netthandel fra kontoen din.Håper dette var oppklarende Anonymous poster hash: 70d7e...f52 3
PaperFlower Skrevet 28. oktober 2015 Forfatter #8 Skrevet 28. oktober 2015 Hei PaperFlower, her kommer det riktige svaret til deg fra en som vil hevde å ha peiling på dette Bankkortet du har er antakelig et debetkort med Visa-del. Dette er en veldig vanlig korttype i Norge, og den "folk flest" har knyttet til brukskontoen sin. I tillegg til BankAxept-funksjonaliteten i kortet (som er den som benyttes når du f eks handler melk og brød på Rema) har bankkortene ofte også en kreditt-del, i ditt tilfelle, Visa-del.Når du handler i den fysiske butikken, benyttes BankAxept-funksjonaliteten i kortet, og beløpet trekkes fra din konto.Når du derimot handler på nett, er det ikke mulig å bruke BankAxept-funksjonaliteten, da må man benytte kredittkort-funksjonaliteten i bankkortet. Så bare velg kredittkort når du handler i nettbutikkene, og tast inn kortnummeret fra bankkortet ditt.For deg som kjøper oppleves dette likt som i den fysiske butikken, og stort sett så ser du jo at beløpet trekkes umiddelbart på kontoen din også her - men selve kjøpet gjennomføres da med kredittkortfunksjonaliteten som ligger som en integrert del i bankkortet ditt.(T.O: hvis kortet ditt hadde vært et rent kredittkort, så ville du fått en faktura i etterkant fra kortutsteder - men hvis du har et "vanlig debetkort med kredittkortfunksjonalitet", så trekkes også netthandel fra kontoen din.Håper dette var oppklarende Anonymous poster hash: 70d7e...f52Tusen takk for svar! Da skjønner jeg iallefall hvordan det fungerer! Og om noen andre lurer på det samme kan de iallefall søke det opp og finne denne tråden med en lykkelig slutt; jeg fikk bestilt uten problemer og venter nå på ei bok i posten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå