Gå til innhold

Hvordan våkne i ettermiddagshvilen?

Gjest FruPotter

Anbefalte innlegg

Gjest FruPotter

Jeg er nødt å sove litt på ettermiddagen etter jobb, ellers klarer jeg så vidt holde øynene åpen og jeg får ikke nyte resten av dagen. Men... jeg klarer ikke stå opp etter en halvtime og jeg ender alltid opp med å sove tre-fire timer i strekk. (Jeg klarer jo å sovne igjen samme kveld, men kjipt å miste så mye av dagen). Hvordan kan jeg klare å våkne fra hvilen? Skjønner ikke hvorfor jeg er så... borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

..du klarer ikke å stå opp selv om du har alarm på?

Det kan være at du må sove på ettermiddagen fordi du ikke har sovet nok om natta (som igjen kommer av at du har sovet på ettermiddagen dagen før)? Om du får nok søvn, kan det være noe som må sjekkes opp, jernmangel/stoffskifte osv

Kosteskaftet ditt er kaputt forresten (sikkert det nye forumet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruPotter

..du klarer ikke å stå opp selv om du har alarm på?

Det kan være at du må sove på ettermiddagen fordi du ikke har sovet nok om natta (som igjen kommer av at du har sovet på ettermiddagen dagen før)? Om du får nok søvn, kan det være noe som må sjekkes opp, jernmangel/stoffskifte osv

Kosteskaftet ditt er kaputt forresten (sikkert det nye forumet)

Nope, hører absolutt ingenting av alarmen(e)... Litt frusterende. Sover 3-4 timer på ettermiddagen og 6-8 timer om natta, så tror jeg for nok av søvn... :fnise: Ja kanskje det; at jeg har mangel på noe. Hm... Hvis det fortsetter sånn her bør jeg jo kanskje høre med legen om jeg mangler jern. Har skjedd før når jeg tenker meg om, men da var jeg bare sliten hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruPotter

Å, nå ser jeg at kosteskaftet mitt er borte... Skal prøve å fikse... :)

Finner den ikke :( 

Endret av FruPotter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, hører absolutt ingenting av alarmen(e)... Litt frusterende. Sover 3-4 timer på ettermiddagen og 6-8 timer om natta, så tror jeg for nok av søvn... :fnise: Ja kanskje det; at jeg har mangel på noe. Hm... Hvis det fortsetter sånn her bør jeg jo kanskje høre med legen om jeg mangler jern. Har skjedd før når jeg tenker meg om, men da var jeg bare sliten hele tiden. 

Få tak i en av de gamle typen klokkeradio, de med store røde tall og 9 volt batteri + nettspenning. De tror jeg at jeg kan garantere vekker deg.

Men ja, lurt å sjekke hva den enorme trøttheten skyldes. Det kan
være det bare er årstiden som påvirker deg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg anbefaler deg å kjøpe denne vekkerklokka:

Jeg har brukt denne en periode jeg forsov meg veldig. Den runde går bananas når klokka "ringer" og man skal egentlig ha den under puta men mye mer bråk og støy om den ligger på gulvet og får utfolde seg.

Jeg kjøpte min på Teknikmagasinet.

Skjermbilde.PNG

Endret av visp
så at bildet ikke fulgte med først.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9-12 t søvn per døgn er da unormalt mye for en voksen person? Hadde så absolutt tatt en tur til legen for å sjekke jernlagre og evt andre årsaker. Føler du deg uopplagt på dagtid? Kan det være søvnapné?

Anonymous poster hash: 3c151...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruPotter

Hei, jeg anbefaler deg å kjøpe denne vekkerklokka:

Jeg har brukt denne en periode jeg forsov meg veldig. Den runde går bananas når klokka "ringer" og man skal egentlig ha den under puta men mye mer bråk og støy om den ligger på gulvet og får utfolde seg.

Jeg kjøpte min på Teknikmagasinet.

Skjermbilde.PNG

Ooh, takk for tips! Hva heter den? Jeg klarer ikke lese hva som står på den... :)

9-12 t søvn per døgn er da unormalt mye for en voksen person? Hadde så absolutt tatt en tur til legen for å sjekke jernlagre og evt andre årsaker. Føler du deg uopplagt på dagtid? Kan det være søvnapné?

Er det? :/ Ja, føler meg uopplagt hele tiden omtrent. Hva er søvnapne? Må google litt nå, ser jeg. Haha :) Jeg er trøtt ganske ofte, og sliten. Har en tung jobb, fysisk. Men likevel, jeg forventet ikke å bli så trøtt av den jobben. Og aldri liksom bli helt uthvilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruPotter

(Har prøvd å våke i dag. Har faktisk ikke sovet middagslur, men jeg sliter nå, for å være ærlig. Kjenner at øynene er tunge. Eneste måte å holde meg fra å sove er å småspise, og se film. Hehe...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den heter Sonic Bomb og koster 450,-. Sjekket det ut på Teknikmagasinet nå, husket jo ikke navnet men advarsel: Du kommer til å hate den men den gjør jobben en stund til du blir vant til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruPotter

Den heter Sonic Bomb og koster 450,-. Sjekket det ut på Teknikmagasinet nå, husket jo ikke navnet men advarsel: Du kommer til å hate den men den gjør jobben en stund til du blir vant til den.

Okei! Må vente med å kjøpe før neste lønning da, men det går vel greit det. :) Haha, det kan jeg tro... Brukte å ha en "gammeldags" vekkerklokke = vekkerklokker vi brukte da jeg var barn, som begynte lavt og ble høyere og mer irriterende som tiden gikk. Hatet den tingen. Men våknet jo da.. :) Vet ikke hvor den har tatt veien. Kanskje jeg kastet den i sinne, hahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh, takk for tips! Hva heter den? Jeg klarer ikke lese hva som står på den... :)

Er det? :/ Ja, føler meg uopplagt hele tiden omtrent. Hva er søvnapne? Må google litt nå, ser jeg. Haha :) Jeg er trøtt ganske ofte, og sliten. Har en tung jobb, fysisk. Men likevel, jeg forventet ikke å bli så trøtt av den jobben. Og aldri liksom bli helt uthvilt.

Jeg tror det er ganske så unormalt, det er hvert fall helt uforenlig med å ha jobb og barn... Hadde tatt en tur til fastlegen og fortalt om symptomene du har. Søvnapnè er hvis man snorker og får mange, mange pustestopp hver natt. Da får man aldri en god dybde på søvnen og kan sove i time etter time egentlig uten å bli skikkelig opplagt. Men er sikkert bare jernmangel eller no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruPotter

Jeg tror det er ganske så unormalt, det er hvert fall helt uforenlig med å ha jobb og barn... Hadde tatt en tur til fastlegen og fortalt om symptomene du har. Søvnapnè er hvis man snorker og får mange, mange pustestopp hver natt. Da får man aldri en god dybde på søvnen og kan sove i time etter time egentlig uten å bli skikkelig opplagt. Men er sikkert bare jernmangel eller no :)

Å, okei. Men da tror jeg ikke at det er det, for jeg snorker ikke, sier samboer. Han våker nemlig om natta, mens jeg ligger ved siden av. Han sier jeg skjærer mye tenner, men det har jeg gjort i flere år da. Ja, det er sikkert så enkelt som det, men lurt å få klarthet selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er også mulig at 30 minutter rett og slett er for lenge? Prøv med 10 minutter eller noe og se om du da klarer å våkne? Tingen med ettermiddagslurer er å ikke sove for lenge og falle i for dyp søvn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du sover nok om natta, virker det jo som at det bare er en uvane å sove på dagen. Middagslur er noe eldre driver med, tenker jeg. Unødvendig for unge folk. Begynner du først å sove mye, så vil det i starten føles vanskelig å ikke gjøre det. Søvn avler søvn..

Hva med å komme seg ut i frisk luft, eller gjøre noe i stedet for å bare legge seg på ettermiddagen?

Etter en slitsom dag blir jeg gjerne trøtt jeg også, men da tar jeg en kopp kaffe, eller tar en tur ut.

Funker ikke det, ville jeg definitivt tatt en tur til legen og sjekket litt.

Ang. søvnapne, så snorker man ikke nødvendigvis. Og oppvåkningene kan være så korte at man ikke er klar over det selv... Så det kan jo være noe å sjekke ut.

Anonymous poster hash: a2c70...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruPotter

Det er også mulig at 30 minutter rett og slett er for lenge? Prøv med 10 minutter eller noe og se om du da klarer å våkne? Tingen med ettermiddagslurer er å ikke sove for lenge og falle i for dyp søvn. 

Har prøvd det også... Men ender opp med 3 timer haha. :) Jeg skulle vært en bjørn, og gått i hi om vinteren.

Så lenge du sover nok om natta, virker det jo som at det bare er en uvane å sove på dagen. Middagslur er noe eldre driver med, tenker jeg. Unødvendig for unge folk. Begynner du først å sove mye, så vil det i starten føles vanskelig å ikke gjøre det. Søvn avler søvn..

Hva med å komme seg ut i frisk luft, eller gjøre noe i stedet for å bare legge seg på ettermiddagen?

Etter en slitsom dag blir jeg gjerne trøtt jeg også, men da tar jeg en kopp kaffe, eller tar en tur ut.

Funker ikke det, ville jeg definitivt tatt en tur til legen og sjekket litt.

Ang. søvnapne, så snorker man ikke nødvendigvis. Og oppvåkningene kan være så korte at man ikke er klar over det selv... Så det kan jo være noe å sjekke ut.

Anonymous poster hash: a2c70...da8

Jeg synes middagslurer er deilig, jeg. Jeg får mer energi og mer konsentrasjon etter en kort lur. Men nå er de ikke korte lengre. Kunne godt sove 20 minutter før, men nå går det ikke. Er på det punktet at det er vanskelig å holde seg våken om jeg lar være. Dette er andre dagen uten å sove på ettermiddagen, og kjenner jeg sliter nå altså. Haha :) Har ikke vært så trøtt som nå. Før kunne jeg godt sove middagslur en dag og være våken neste ettermiddag og kveld, uten å være kjempe trøtt. Kaffe hjelper ikke, jeg reagerer ikke på det :) og har prøvd å finne på ting, men klarer ikke nyte det. Vil bare sove. Venter til neste uke og ser om det blir bedre :) Så kan jeg se hva jeg gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gå til fastlege og sjekk jern og b12. Hadde det akkurat som deg, og lagrene var tomme av begge deler. Ellers er det et tips å få noen til  å vekke deg når du sover. 

Anonymkode: b33e6...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som du sover alt for mye jeg. Det blir i alle fall jeg skikkelig trøtt av! Men ta en tur til legen og sjekk at du ikke mangler noe av ditt og datt, jern og b12 for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruPotter

Gå til fastlege og sjekk jern og b12. Hadde det akkurat som deg, og lagrene var tomme av begge deler. Ellers er det et tips å få noen til  å vekke deg når du sover. 

Anonymkode: b33e6...41f

Okei! Ja det er nok lurt å gjøre. :) Har ikke noen til å vekke meg. Samboer er på jobb når jeg sover, så det går nok ikke. Skal få tak i en fæl vekkerklokke, haha

Jeg synes det høres ut som du sover alt for mye jeg. Det blir i alle fall jeg skikkelig trøtt av! Men ta en tur til legen og sjekk at du ikke mangler noe av ditt og datt, jern og b12 for eksempel.

Jeg er så trøtt, så derfor sover jeg så mye - blir ikke uthvilt. Kun for en liten stund, og så blir jeg trøtt igjen. Nå har jeg holdt meg tre dager uten middagshvil for å se om det hjelper, men jeg er helt utslitt.. :/ Øynene ser nesten litt hoven ut, og det har de gjort i to uker. Føler meg litt tom. Har begynt å få humørsvingninger de siste dagene også. Gråter utrolig lett, og av nesten ingenting. Skal ringe legekontoret i morgen (edit: på mandag. ser dere.. jeg er helt borte... hahaha) og høre om det er noen ledige timer. Har ikke fastlege og må til kontoret for å ordne det, sa de. :)

Endret av FruPotter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...