Gå til innhold

Jeg trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga sykdom har jeg gått opp mye i vekt de siste 7 årene... Jeg fikk fra aktiv hverdag med mye trening og aktiv jobb, til å bli komplett stillesittende. Jeg har prøvd, mange ganger, å gå ned i vekt igjen. Jeg legger om kostholdet, begynner å trene, og går på en smell hver gang ved å bli verre sykdomsmessig. Nå har jeg kommet til et veldig dårlig sted. Jeg har utrolig dårlig forhold til mat; pga medisiner blir jeg kvalm hver gang jeg spiser, så jeg prøver å unngå å spise. Jeg føler jeg står på nippet av en spiseforstyrrelse, hele forholdet mitt til mat er ødelagt (alt som er bra for meg må jeg kjempe for å greie å spise og holde nede, mens alt jeg overhodet ikke skal spise er alt jeg har lyst på og det eneste jeg greier å spise uten å bli kvalm). Jeg har i perioder gått 2-3 dager i strekk uten å få i meg fast føde i det hele tatt, og det er IKKE bra. Så overspiser jeg på nei-mat i et par dager fordi kroppen min skriker etter mat, og så går jeg 2-3 uten å spise igjen fordi jeg føler meg så forferdelig fordi jeg bare spiser feil mat. Jeg har vært gjennom alle "dietter" som finnes; Grete Roede, lavkarbo, paelo, 5-2 (som virkelig ødela mest fordi der lærte jeg at jeg greier fint å gå et par dager uten mat...) og nå er mat bare helt forferdelig å tenke på engang.

Jeg har blitt kraftig overvektig; gått fra å veie 60 til 110 kilo (170 høy). Men nå har jeg ikke sjangs til å komme meg ned i vekt på egenhånd lenger. Sykdommen gjør at jeg har 0 energi og problemet med mat hjelper ikke. Hver gang jeg har begynt å trene har jeg forverret sykdommen min. Jeg må ha ordentlig hjelp, mer enn en PT kan gi; jeg trenger noen som forstår sykdommen min, og kan hjelpe meg med å sette opp et riktig treningsprogram, og ikke minst noen som kan hjelpe meg med dette med mat. Er det noen som har noen forslag til hvor jeg kan gå? Jeg har prøvd å spørre fastlegen min, han ber meg bare snakke med en PT, mer hjelp er det ikke å få der... Jeg bor øst i Telemark, så om noen kjenner til spesifikke steder rundt her er det veldig bra.

Jeg er ikke interessert i å diskutere nærmere her hvordan det har blitt slik, eller hva jeg har vært gjennom for å fikse det; det blir for lett gjenkjennelig om noen som kjenner meg skulle lese det og jeg skammer meg så utrolig at jeg vil ikke risikere det. Håper dere har forståelse for det :)

Anonymous poster hash: e1b1a...586

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tenker at du vil ha mer utbytte av å gå til ernæringsfysiolog heller enn PT, ettersom du har problemer med mat. Du kan trene så mye du vil, men hvis du fortsatt spiser mer enn du forbrenner/ikke spiser i det hele tatt, kommer nok dette til å ødelegge uansett. Hvis du ikke trener noe særlig, men heller går litt turer, er det også mindre sjanse for at du blir dårligere mtp sykdommen? Nøkkelen ligger i matinntaket! Mener IKKE at du skal gå på en ny diett, men at du må spise vanlig mat i moderate mengder. Du MÅ ikke overspise på junk selv om kroppen skriker etter mat.  Her må du jobbe med å kontrollere den indre stemmen.

Endret av Jacuzzi
Skrevet

Men altså, jeg skjønner at det er vanskelig hvis du bare er kvalm hele tiden :(

Skrevet

Kjære trådstarter,

jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med legen din for å få råd i den situasjonen du er i nå.

Du kan også ta kontakt med  Rådgivning Om Spiseforstyrrelser.. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Lykke til,

Mynona, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...