Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i en stor bedrift og i år har ledelsen bestemt at de ansatte ikke får julegave fra bedriften. Istedenfor doneres beløpet til en veldedig organisasjon. 

Jeg klarer meg fint uten denne julegaven, men jeg synes det er en sleip måte å gjøre det på. De fremstiller det som om bedriften  gjør noe veldig positivt og tar fra egen lomme. I realiteten tar de jo fra oss ansatte. 

Anonymous poster hash: 7f52e...1b8

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber i en stor bedrift og i år har ledelsen bestemt at de ansatte ikke får julegave fra bedriften. Istedenfor doneres beløpet til en veldedig organisasjon. 

Jeg klarer meg fint uten denne julegaven, men jeg synes det er en sleip måte å gjøre det på. De fremstiller det som om bedriften  gjør noe veldig positivt og tar fra egen lomme. I realiteten tar de jo fra oss ansatte. 

Anonymous poster hash: 7f52e...1b8

Nei og feil.

Anonymous poster hash: e29f1...49e

• Liker 15
Skrevet

Det er opptil bedriften å gi ansatte julegave eller ikke,  de fratar deg ikke noe du har rett på. Mitt arbeidssted gir ikke en julehilsen på internmailen engang;-)

• Liker 11
Skrevet

Jeg hater generelt sett å få julegaver som er sånn. Rødekors julekort med takk for sauen eller hva de skriver.  Klarer fint å velge selv hva jeg vil gi penger til. heller ingen gave eller tull og vas som det.  

Jeg har alltid fått julegave alle steder jeg har jobbet. noen steder har vi fått egg til påske også.  hadde ikke likt om de plutselig skulle gi gaven min til noen ting jeg mest sannsynlig ikke ville støttet selv. 

Anonymous poster hash: 482f1...534

• Liker 7
Skrevet

De tar da ikke noe som tilhører dere ansatte, dette er ikke noe dere har rett på å få og det jo jobben din som må bekostige det uansett. Har aldri fått noen som helst gave fra jobben jeg, men nå jobber jeg i helsevesenet da, hvor alt som vanlig kuttes ned til beinet. Om vi vil være med på julebordet i år så koster det 550 kr å være med. Noe jeg ikke kan ta meg råd til. Tenk på det du.

Anonymkode: 06eb0...13b

• Liker 9
Skrevet

Helt fin måte å gjøre det på syntes jeg

• Liker 10
Skrevet

Der jeg jobber er gaver til kunder erstattet med en gave til en veldedig organisasjon og her har bedriften funnet noe lokalt som alle kan finne glede i.

Jeg hadde ikke reagert hvis en bedrift som gikk dårlig valgte å ikke gi gave til de ansatte, men jeg synes ikke en bedrift som går godt og som pleier å gi julegave skal begynne å gi dette til veldedige organisasjoner. Dette er tross alt en påskjønnelse til de ansatte som har jobbet gjennom året, og meningen bak må jo nettopp være den påskjønnelsen? Hvis ikke kan de la det være.

Anonymkode: d39e9...4ff

• Liker 11
Skrevet

Ganske riktig så bestemmer bedriften selv om de vil gi en juleoppmerksomhet til sine ansatte. Det er også helt greit at en bedrift gir av overskuddet til filantropiske formål, og begge deler gir bedriften skattefradrag. Trolig har en eller annen økonom funnet ut at sjappa får dobbelt avdrag på samme beløpet, dersom en gir beløpet på vegne av sine ansatte. - Et avdrag for veldedighet, og et for julegave?

Selv setter jeg ikke pris på at andre gir noe på vegne av meg. Jeg føler meg litt bestemt over, og frarøvet muligheten til å bestemme selv over egne midler. Dessuten treffer sjelden slike på-vegne-av-støtte de organinasjonene jeg selv har nærmest hjerteroten, og da føler jeg at de samme pengene kunne blitt mye bedre anvendt enn sånn andre bestemte meg for.

Julegave fra bedriften pleier som regel å være patetisk eller symbolsk. Men den viser i det minste at bedriften setter pris på all svette, stress, lojalitet, overtid og ekstrainnsats den har mottatt fra meg. Sånn gi-på-vegne-av-meg-piss viser bare at bedriften har funnet nok en måte å rævkjøre meg på, som takk.

• Liker 15
Skrevet

Synes det er supert. Der jeg jobbet før ga bedriften 1000 kroner for hver ansatt til et barnehjem i Afrika.

• Liker 7
Skrevet

Synes det er helt topp, jeg! Heller at de pengene går til noe som faktisk kan hjelpe andre, enn mer tull som fyller opp skapene.

Skrevet

Syns det er helt greit at de gjør det sånn. Jeg trenger ikke vannglass med logo eller andre tulleting vi har fått. Men det burde vært en slags avstemming for hvor pengene går. Det er ikke alle som er like fornøyd med det som blir valgt. Jobber i en veldig stor bedrift, så det er ganske mange ansatte, og mye penger det er snakk om. 

Anonymkode: 7a6c7...6db

• Liker 5
Skrevet

Jeg syntes ikke det er greit!  Hvis gaver blir gitt på vegene av meg, vil jeg bestemme det selv. Enkelt og greit! 

• Liker 5
Skrevet

Nei, det liker jeg ikke i spesielt stor grad. Jeg er glad at bedriften jeg jobber i ikke gjør det på en slik måte. Ikke at jeg misliker å donere til veldedige organisasjoner, men jeg vil helst bestemme hvilke formål jeg selv vil støtte. Jeg misliker sterkt at dette velges for meg, og derfor er jeg heller ikke spesielt glad i veldedige julegaver. Da tenker jeg man like gjerne kan droppe julegavene.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 7
Skrevet

De tar da ikke noe som tilhører dere ansatte, dette er ikke noe dere har rett på å få og det jo jobben din som må bekostige det uansett. Har aldri fått noen som helst gave fra jobben jeg, men nå jobber jeg i helsevesenet da, hvor alt som vanlig kuttes ned til beinet. Om vi vil være med på julebordet i år så koster det 550 kr å være med. Noe jeg ikke kan ta meg råd til. Tenk på det du.

Anonymkode: 06eb0...13b

Jeg har jobbet ved to forskjellige sykehus, og begge steder har vi fått en fridag i julegave, som vi kan ta ut i lavsesongen når det uansett ikke er så mye å gjøre. Det samme fikk min bror, som jobber i forsvaret.

Dersom dere i perioder har dager med lite arbeid kunne du kanskje foreslått en slik løsning? 

Anonymkode: ca747...2b2

Gjest SykkelJenny
Skrevet

Jeg synes det er kjempefint at jobben gir julegavepengene til veldedig formal.

De fleste nordmenn har mer en nok av "ting" så julegave fra jobben er unødvendig. Er glad for at jobben sørger for at pengene kommer til noen som virkelig trenger dem.

Skrevet

Det gjør meg ingenting at bedriften jeg jobber i velger å gjøre dette! Jeg har alt jeg trenger,det finnes nok av mennesker som ikke har det:)

• Liker 3
Skrevet

Så da er det greit for dere at sjefen velger å gi en gave på deres vegne til Fremskrittspartiet (for eksempel) fordi hun synes de gjør så mye bra for uføretrygdede? :tongue:

• Liker 6
Skrevet (endret)

Så da er det greit for dere at sjefen velger å gi en gave på deres vegne til Fremskrittspartiet (for eksempel) fordi hun synes de gjør så mye bra for uføretrygdede? :tongue:

Nettopp, det er det jeg vil frem til. F.eks fikk jeg en julegave av en bekjent en gang som var til et veldedig formål. Jeg kunne selvsagt ikke være uhøflig, men problemet var at jeg overhodet ikke støttet dette formålet. Jeg hadde foretrukket å ikke få julegave. Det hele ble noe kleint fordi julegaven overhodet ikke passet meg og det jeg sto for.

Jeg støtter altså flere veldedige formål da jeg synes det er viktig å støtte om flere av disse, men jeg vil gjerne ha muligheten til å velge selv. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 3
Gjest SykkelJenny
Skrevet

Når ble Frp en veldedig organisasjon? 

Skrevet

Fremskrittspartiet er jo ingen veldedig organisasjon da....

Jeg synes det høres helt topp ut å gjøre det sånn jeg! Ingen ansatt har rett på julegave, det er jo helt frivillig og bedriften stjeler absolutt ikke fra de ansatte ved å gi gaven til veldedighet. De ansatte "eier" jo ikke denne gaven... Hadde jublet om jobben min hadde valgt en sånn løsning :)

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...