Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen klær jeg skulle likt å farge. Jeg har en dongeri bukse og noen t-skjorter av bomull, i tillegg til en hvit BH i polyamid. Så lurte jeg på om polyamid tar imot farge? Hvordan går man frem når man skal farge klær?

Har hørt man må bruke minst en kg salt sammen med fargeblandingen for at fargen skal sitte noenlunde. Er dette noe som må gjøres? I tilfelle, noen andre råd? Kan umulig være bra med så mye salt i vaskemaskinen..hva tror dere? Noen med erfaring? Håper virkelig det går an å farge..mottakelig for alle tips! :) Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke vanlig salt vel, men sånn fargesalt - er det fixsalt det heter? Er ikke så god på det med farging jeg, og har ikke annet råd enn at du prøver deg fram. Enten tar plagget farge eller så gjør det ikke det. Om det er et kjært plagg du ikke vil det skal gå ille med, er det kanskje greit å vite 100% sikkert før du kjører på med farge. Tråden plagget er sydd med kan ta til seg farge selv om selve plagget ikke gjør det.

Lykke til!

Skrevet
Tråden plagget er sydd med kan ta til seg farge selv om selve plagget ikke gjør det.

Eller omvendt som jeg opplevde da jeg farget ei hvit jakke sort. Jakka ble sort den, men tråden var fortsatt hvit.

Skrevet

Den BHen kan du bare glemme å farge, den vil sannsynligvis ta opp bittelitt farge og bli lysegrå. Ellers er det lurt å bruke minst mulig tøy i maskinen om gangen, for å få mørkest mulig resultat. Før pleide jeg å farge svarte klær innimellom for å gi dem en boost, og da likte jeg best fargen fra Herdins (:klø:), tror jeg det var.

• 2 uker senere...
Skrevet

Klær som skal farges sorte bør i utgangspunktet være helt mørke, brun, grønn, marineblå, ellers vil tråden (som stort sett er syntetisk) "lyse" mot det svarte.

Du kan bare farge naturlige stoffer, bomull, lin etc.

BH'en blir nok ikke så bra......

Dongeribukser med gul eller rød søm kan bli bra farget, da det ikke gjør noe om tråden blir ufarget. Men vær klar over at den kan bli "grålig" og misfarget. Buksa blir nok svart.

Når du farger tøy må du bruke fikseringssalt, ikke vanlig salt. Du får det der du kjøper fargen.

Vær obs på at maskinen må rengjøres GRUNDIG etterpå, særlig i den folden i åpningen. Hvis ikke, kan du få en overraskelse ved neste vask, særlig hvis den er hvit.

Håper ikke dette skremmer deg fra å prøve deg med farging av klær, det kan være ganske moro!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...