AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2015 #1 Skrevet 28. oktober 2015 Jeg og mannen har fått finansieringsbevis på 3.7 millioner.Saken er den at boliger som ligger ute til salgs i Oslo/Akershus for ca. 3.3 millioner går for mer enn 3.7!Må vi regne med at vi må se på enda rimeligere bolig enn 3.3 mill for å i det hele tatt få kjøpt, eller er vi bare uheldige? Anonymous poster hash: 85abb...bb5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2015 #2 Skrevet 28. oktober 2015 Jeg og mannen har fått finansieringsbevis på 3.7 millioner.Saken er den at boliger som ligger ute til salgs i Oslo/Akershus for ca. 3.3 millioner går for mer enn 3.7!Må vi regne med at vi må se på enda rimeligere bolig enn 3.3 mill for å i det hele tatt få kjøpt, eller er vi bare uheldige?Anonymous poster hash: 85abb...bb5Nei. En bekjent kjøpte i forrige uke på Frogner i Oslo til 5,2, 125 000 under prisantydning. En annen jeg kjenner solgte i september i Ski for 3,1. Han ba om "høy takst", og den var på 3,45 mill. Les dagens arb.ledighetsoppdatering, samt nøkkeltall fra detaljhandelen og indusrien som også kom i dag. Deretter kan du legge sammen to pluss to. Er lik - ha is i magen:) Anonymous poster hash: 5760e...231
Anglofil Skrevet 28. oktober 2015 #3 Skrevet 28. oktober 2015 Det kommer nok veldig an på området, prisingen, leiligheten osv. Her i borettslaget har boligene gått stort sett mellom 2-500 000 kr over takst, men til gjengjeld er det heller ikke ikke et så dyrt område slik som på Frogner. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2015 #4 Skrevet 28. oktober 2015 Det er veldig områdeavhengig. Det er jo ett tegn når boliger i ditt område går over, da tror jeg nok du må regne med det... Anonymous poster hash: d7884...d07
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2015 #5 Skrevet 28. oktober 2015 Vi har vært på utkikk etter ny bolig i Oslo i hele høst. Alt vi har sett på har gått over takst, og som oftest 500.000-1.000.000 kr over. Veldig mye (over halvparten av det vi har vurdert som interessant på Finn) blir også solgt for mange hundretusen over takst allerede før første visning. Nå er riktignok vi på jakt etter bolig i prisklassen 6-7 mill, og jo dyrere boligen er, jo mer må man jo som oftest regne med å betale over takst. Jeg vil derfor tro at dere sjelden vil oppleve at boliger i deres prisklasse går for en million over takst, men 500.000 eller noe i nærheten av det tenker jeg høres ganske "normalt" ut. (Unntaket er kanskje dersom boligen har en veldig dårlig beliggenhet, langt unna kollektivtrafikk, østvendt uteplass osv)Synes forøvrig det høres merkelig ut med den boligen det henvises til over her, som ble solgt under takst nå nylig. Den må ha vært ekstremt feilpriset i utgangspunktet, for som sagt stemmer det absolutt ikke med mitt inntrykk av markedet nå. (Og vi har vært på skikkelig boligjakt siden slutten av juli). Anonymous poster hash: 56a8e...83f
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2015 #6 Skrevet 28. oktober 2015 Signerer AB over her, men vi har kikket i prisklassen 6-7 mill over et år.. Samtlige av de "gode" objektene går 500.000-1.000.000 over takst, og det er jo selvfølgelig de vi også vil ha.Så opp mot 400-500 over prisantydning kan nok være noe du må regne med ja. Husker ikke nøyaktig statistikken som ble lagt frem tidligere i høst, men det ble vel sagt at i Oslo går 80-90 % over takst, og gjerne etter første visningsrunde (eller før det også). Så man kan jo være heldig å finne noe under, eller desperate selgere e.l, men sannsynligheten er liten. Spørsmålet er antakelig - de tingene som er et must for dere, er det sikkert andre som også vil ha. Er dere villige til å fire på noen krav for å finne en bolig dere vil ha, til en pris dere mener er riktig - uten at "alle andre" også vil ha den?Forøvrig har jeg ingen stor tro på spådommer om prisnedgang i Oslo. Folk flest beholder jobbene sine, det er allerede et underskudd av boliger ifht etterspørselen, stadig flere vil bo i Oslo og med dagens rentenivå er det omtrent "gratis" å låne penger. Anonymous poster hash: 16f48...4a6
Gjest Gemini7 Skrevet 29. oktober 2015 #7 Skrevet 29. oktober 2015 (endret) Det er helt avhengig av område. Vi bor på Årvoll og her går rekkehusene 800'-1 mill over takst nesten utelukkende, mens leilighetene går fra 200'til 500'over. En venninne solgte rekkehus på haugerud, det gikk 200' under takst- så det spørs hvor dere ser.. Endret 29. oktober 2015 av Gemini7
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #8 Skrevet 29. oktober 2015 Jeg vil si det nesten er galskap å kjøpe i disse tider - før en periode med kraftig stigende arbeidsledighet og en oljenæring som ikke smører resten av økonomien setter seg. Man kan nok i det minste vente utflatning, kanskje også prisfall. Jeg ville ventet nå. Og jada, jeg er klar over at folk har sagt at prisene vil stagnere/falle i mange år uten å få rett, men så er det også ganske lenge siden vi har opplevd et oljeprisfall som nå, eller en flyktningekrise som vi ser i disse dager. Anonymkode: c6ddb...008
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #9 Skrevet 29. oktober 2015 Jeg vil si det nesten er galskap å kjøpe i disse tider - før en periode med kraftig stigende arbeidsledighet og en oljenæring som ikke smører resten av økonomien setter seg. Man kan nok i det minste vente utflatning, kanskje også prisfall. Jeg ville ventet nå. Og jada, jeg er klar over at folk har sagt at prisene vil stagnere/falle i mange år uten å få rett, men så er det også ganske lenge siden vi har opplevd et oljeprisfall som nå, eller en flyktningekrise som vi ser i disse dager. Anonymkode: c6ddb...008Hvis prisene synker, vil jo også vår nåværende bolig synke i verdi. Da risikerer vi at store deler, eller i verste fall hele, egenkapitalen vår spises opp- noe som vil gi oss store problemer dersom vi skal kjøpe noe nytt først etter at prisene har sunket.Bankene er jo forholdsvis monomane på dette med 15 % EK, og det vi ønsker å kjøpe er jo (og vil fortsatt være, uavhengig av om prisene synker) dyrere enn vår nåværende bolig. Vi velger derfor å flytte så fort som mulig, så vi slipper å havne i en situasjon der vi MÅ bli værende i nåværende bolig fordi den har tapt seg så mye i verdi. Anonymkode: 56a8e...83f
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #10 Skrevet 3. november 2015 Signerer AB over her, men vi har kikket i prisklassen 6-7 mill over et år.. Samtlige av de "gode" objektene går 500.000-1.000.000 over takst, og det er jo selvfølgelig de vi også vil ha.Så opp mot 400-500 over prisantydning kan nok være noe du må regne med ja. Husker ikke nøyaktig statistikken som ble lagt frem tidligere i høst, men det ble vel sagt at i Oslo går 80-90 % over takst, og gjerne etter første visningsrunde (eller før det også). Så man kan jo være heldig å finne noe under, eller desperate selgere e.l, men sannsynligheten er liten. Spørsmålet er antakelig - de tingene som er et must for dere, er det sikkert andre som også vil ha. Er dere villige til å fire på noen krav for å finne en bolig dere vil ha, til en pris dere mener er riktig - uten at "alle andre" også vil ha den?Forøvrig har jeg ingen stor tro på spådommer om prisnedgang i Oslo. Folk flest beholder jobbene sine, det er allerede et underskudd av boliger ifht etterspørselen, stadig flere vil bo i Oslo og med dagens rentenivå er det omtrent "gratis" å låne penger.Anonymous poster hash: 16f48...4a6Markedet har snudd helt siden i sommer. I oslo sank boligprisene med 0,1% i september. Ergo går ikke "alt mye over takst". Og man må ikke regne med 4-500 000 over takst. I oktober sank Garanti prisene med 4,0%. NEF prisstatistikken slippes i morgen, og vil vise videre fall på landsbasis, og også i Oslo. Helt greit å ikke tro på spådommer om prisnedgang, men fakta er det klokt å forholde seg til. Arb ledigheten stiger, lønnsveksten blir tilnærmet lik 0. Oljeprisen er mer enn halvert, noe som ikke har skjedd på ørten år.Eventuell prisstigning vil måtte finansieres med økt gjeld. Det skjer ikke. Anonymkode: 5760e...231 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå