Rannva Skrevet 27. september 2004 #1 Skrevet 27. september 2004 Hvem kontakter vi ang borgerlig vielse? Har søkt litt på internett, men finner ingen sider med info. Hvor lenge på forhånd må en ordne papirer?
sinicola Skrevet 27. september 2004 #2 Skrevet 27. september 2004 Sikkert andre her som kan mer, men dette er det jeg fant på www.dittbryllup.no : Alle kan gifte seg borgelig. Borgerlig vigsel gjøres av notarius publicus, dvs. sorenskriveren eller byretten/byfogden. I motsetning til kirkelig vielse, kan vigsleren ved borgelig vielse ikke nekte å vie brudefolkene, selv om ingen av dem har bopel eller fast opphold i distriktet. Ønsker dere å inngå en borgelig vielse, er det bare å kontakte sorenskriveren eller byretten/byfogden for å avtale tidspunkt for vielsen. Ikke glem å noter vielsessted, kontaktperson, telefon og vigsler. Undersøk om det er lov til å pynte stedet med blomster eller på annen måte. I likhet med kirkelig vielse kreves det at det er to vitner til stede under vigselen. Forloverne behøver ikke være tilstede, bare brudeparet og to vitner kreves. Retten kan skaffe dere vitner dersom dette er nødvendig. Lørdager er det sjelden man kan gifte seg borgerlig - greit å vite. Et borgerlig inngått ekteskap kan når som helst få kirkelig velsignelse.
Gjest Gjesta Skrevet 28. september 2004 #3 Skrevet 28. september 2004 Man må fylle ut et skjema for brud og brudgom, samt at forloverne må fylle ut et skjema hver. Disse kan man laste ned fra domstolene.no, hvis ikke jeg husker feil. Papirene kan tidligst sendes til tinghuset 4 mnd før ønsket vielsesdato. K
IdaC Skrevet 28. september 2004 #4 Skrevet 28. september 2004 Kan jeg bestille tid for vielse før disse 4 mnd, eller må vi vente til vi har levert disse papirene?
Bokalven Skrevet 28. september 2004 #5 Skrevet 28. september 2004 Hvis du søker i Google.com vil jeg anbefale et avansert søk og begrense til norsk, hvis du ønsker kun dokumenter på norsk. Jeg søkte på borgerlig vielse på Google.com og fant følgende dokument som jeg anbefaler å lese: http://www.domstol.no/Domstolene/no/1358304i.html
tøydukke Anna Skrevet 28. september 2004 #6 Skrevet 28. september 2004 Vi skal ha borgerlig vielse. Du bør ta kontakt med den aktuelle tingretten som forestår vielser der dere ønsker å gifte dere for å finne ut når de evt. har lørdagsvielser, hvor lang tid i forveien de kan booke vielser osv. Vi undersøkte to forskjellige steder, og praksisen er noe forskjellig fra sted til sted. Vi har imidlertid vært så heldige at vi kjenner en dommerfullmektig som vil vie oss og da kan vi jo gjøre det når og hvor vi vil. Lykke til med planleggingen!!
Vimsevips Skrevet 29. september 2004 #7 Skrevet 29. september 2004 Skal du gifte deg, Tiny? Gratulerer Kontakt tinghuset, fristene varierer fra tingrett til tingrett. I Rogaland kan man bestille tid lang tid i forveien, i Oslo ikke tidligere enn 4mnd før. Når papirer ol må leveres er litt vanskelig å si akkurat nå. Den nye ekteskapsloven trer i kraft på fredag, og alle retningslinjene er ikke klare ennå.. Uansett må papirene leveres Folkeregisteret, så sender de papirene til de som skal forestå vigselen. Human-Etisk Forbund starter med humanistisk vigsel på nyttårsaften. For informasjon kan du ringe fylkeskontoret der du bor.
Gjest Tiny i.i Skrevet 29. september 2004 #8 Skrevet 29. september 2004 Takk :-) Vi forlovet oss i april, og tenkt at vi må vente med å gifte oss til vi bor lenger en et år på samme sted (sambo er i forsvaret). Pluttselig spurte sambo om vi skal gifte oss når familiene kommer til barnedåpen. Men det er bare 2,5 uker til, så det blir nok med tanken..
Vimsevips Skrevet 29. september 2004 #9 Skrevet 29. september 2004 Ring å spør da vel. Det har hendt før at de har vært raske, og om dere ordner avtale med byfogden og leverer papirene i morgen tror jeg nok de gjør sitt beste for å få det til. Dere trenger fødselsattest til hver av dere og den lille, dere må fylle ut hver deres erklæring og det samme må forloverene deres. Skjemaene kan nemlig ikke leveres senere enn 2 uker, så det burde gå Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå