Gå til innhold

Stasjonsvogn eller kassebil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye dyrere er det å kjøre en kassebil kontra en stasjonsvogn i bensin? Er det dobbelt så dyrt? Bruker kassebilen mer bensin og er den da dyrere å kjøre? Jeg har stasjonsvogn nå men føler det er lite plass og har lyst på en større kassebil men samtidig har jeg veldig dårlig råd. Hva hadde dere gjort?

Anonymous poster hash: d32d3...72f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Anonymous poster hash: 4730c...a6d

Skrevet

Er det noen som har regnet på dette?

Skrevet

Det er noen faktorer som spiller inn her. Alder og drivstofftype er noen. Og hva leggger du i kassebil? Man kan få helt vanlige biler registrert for opp til tre stykk, som vil bruke like mye (evt lite) drivstoff som en bil av sanme type.

Skrevet

den viktigste faktoren med økonomisk kjøring er føreren. Det sitter som regel samme motor i kassebilene som i stasjonsvogner så grunnforbruket er ikke spesielt forskjellig. Men en kassebil er litt tyngre og har mer luftmotstand, så om du prøver å kjøre kassa på lik måte og like fort som en stasjonsvogn vil kassa bruke mer. Om du kjører en kasse som den traktoren den er vil du oppleve at den ikke nødvendigvis er noe dyrere i drift enn en annen bil.

Har selv hatt hiace i mange år, den lå på 0.6-1.0 liter på mila avhengig av hvor fort jeg kjørte. lite som slår plassen i en slik bil, men det er ikke moro å kjøre.

Anonymous poster hash: 1d374...3d5

Skrevet

Hvordan er kjørekomforen på kassebil kontra stasjonsvogn ? Hva er mest behagelig å kjøre?

Skrevet

Hvordan er kjørekomforen på kassebil kontra stasjonsvogn ? Hva er mest behagelig å kjøre?

Generelt er en stasjonsvogn bedre å kjøre enn en kassebil. En toyota stasjonsvogn fra 90tallet er ikke nødvendigvis bedre enn en kliss ny kasse fra wv. En stasjonsvogn er generelt lavere og by på mer sporty egenskaper, mens en kasse er høyere som gir et mye bedre overblikk i trafikken. Er veldig vanskelig å si noe om dette uten spesifike typer å forholde seg til.

Anonymkode: bf757...489

Skrevet

Jeg synes at de fleste kassebiler er ganske elendige på vinterføre og hadde glatt foretrukket stasjonsvogn om jeg ikke tok meg råd til å ha to biler. En formildende omstendighet er om kassebilen hadde firehjulstrekk. 

Skrevet

Har kjørt kassebil og stv. med samme motor. Forbruket lå ca 10% over med kassebil.

Jeg foretrekker kassebil pga av romsligheten. Sette seg inn/opp og ikke ned I bil. Bedre oversikt osv. Kassebilen kjøres også penere automatisk. Kjøre raske svinger og aktiv kjøring når man sitter rett I ryggen med "liggende" ratt er bare slitsomt. Plassen er ihvertfall noe man blir avhengig av. Har kjørt type Caravelle, Hiace I noen år. Så prøvde jeg MPV Grandis en stund før jeg var tilbake til stor bil igjen. Sprinter blir litt stor for de fleste med komforten og langtur med familie er den utrolig bra I de rette versjonen. Kort type 311, 315, 319 (under 6 m) Ståhøyde inne I bilen og massevis av plass er utrolig deilig.

Anonymkode: 64a65...859

Skrevet

Enig i at plass er digg, og at ståplass er deilig. :tongue:

Har kjørt ulike kassebiler, store kombi og stasjonsvogn. Skal jeg kjøpe bil i dag, blir det kasse. Hvis økonomen var anstrengt, ble det kasse. Da åpner muligheten seg for å hjelpe med flyttelass mot betaling, og kanskje spe på litt med å levere brød eller aviser. Nå er det mest på grunn av sittestillingen og utsikten.

Hvis jeg hadde kjørt mye daglig, eller hyppig over lengre distanser, tror jeg at stasjonsvogna gir best komfort (men kke like gode overnattingsmuligheter).

Hvisøkonomien hadde vært anstrengt før jeg kvitta meg med stasjonsvogna, ville jeg beholdt den. Og heller leid en henger eller en kassevogn fra rent-a-wreck de få gangene det faktisk er nødvendig med større bil. Men jeg har kjørt et helt flyttelass i ei lita stasjonsvogn, med nedbrettede seter. Rett nok tok det noen ekstra turer, og ville ikke fungert over lengre distanser. Men selv om det er digg med diger bil, en gang i blant - brukes de størsteparten av tiden til å flytte på luft...

• Liker 1
Skrevet

Kjører selv kassebil, super på vinterføre siden den har både antispinn og antiskrens. Forbruket ligger på rundt 0,5 på mila(diesel) :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg for min del ville heller kjøpt meg en brukt henger til de gangene jeg trengte mer plass. Jeg har selv stasjonsvogn og henger.

Anonymkode: beb84...5e1

• Liker 1
Skrevet

Forbruk kommer helt an på hvilke biler man sammenligner, liknende med andre kostnader. 
Personlig skjønner jeg godt dette med å føle at man har for liten plass. Samtidig er jeg mest komfortabel med å ha en "bil", jeg finner stasjonsvogner langt bedre støymessig og bruksmessig når det kommer til selve kjøreopplevelsen og ikke minst smidigheten. 
Idag har vi/jeg to bruksbiler, den ene er en 2 år gammel stasjonsvogn jeg har hatt siden den var ny mens den andre er en stor amerikansk firehjulstrekker med veldig høy lastekapasitet både i vekt og volum. Dette er en løsning vi er ganske klare på at vi kommer til å fortsette med, fordi det ikke finnes noen tvil om at begge bilene har sine åpenbare kvaliteter på hvert sitt vis. Jeg er veldig usikker på hvilken jeg ville valgt å beholde, om jeg måtte kvitte meg med en. 

Personlig nekter jeg å kjøpe dieselbil, hovedsaklig fordi jeg ikke fordrar å kjøre med dem, og jeg har heller ikke for vane å kjøpe biler med små motorer/lite krefter. Allikevel har jeg ikke de abnormt store kostnadene på drivstoff, stasjonsvognen på 2.5 liter surrer rundt 0.5 liter på milen uten problemer. Denne bilen har også fryktelig lave kostnader ellers, vi har hittil rukket å passere 84.000 km med den. Det har vært et kostnadsmessig greit bilhold så langt, forsikring har vært utrolig rimelig. Vi har ikke kostet på den noe spesielt ved servicer - men så har vi også vært veldig nøye på å klage til forhandler når noe oppleves som galt med bilen. Garanti er viktig for meg for familiens kjøretøy #1 (derfor skifter vi ut bilen før 100.000km) og er med på å holde uforutsette utgifter fullstendig ute av verden. Dekk har dessverre vært dyrt til denne, den har relativt stor og lite kurant dimensjon på dekkene - her har vi brukt over 20.000 på skift av sommer og vinterhjul.

Den store bilen er ikke en kassebil slik man forbinder det, men en stor SUV (og ikke det ubrukelige motorjournalister kaller SUV). Mange forestiller seg at på grunn av 6 liter bensinmotor og høy egenvekt så må bilen ha et ubrukelig høyt forbruk, men dette stemmer ikke. Fordelen med at det er en bensinmotor er at den også har blitt bygget om til å også kunne kjøres på LPG. Dette gjør bilen like billig i drift som en Passat, tross mye krefter og vekt. Bilen er ikke helt ny, og det har vært en del vedlikehold siden forrige eier har fremstått som en totalt inkompetent idiot etterhvert som jeg avdekker hans synder av dårlige løsninger og kjappe reparasjoner. På den positive side er deler alltid billig når bilen er amerikansk, spesielt om man har anledning til å handle fra USA. Selv dekk er billig, på tross av størrelse. 
En annen snodig oppdagelse er at verkstedopphold er ofte rimelige, fordi bilen har så store fysiske mål at alt er lett å komme til ved reparasjon og vedlikehold. Det blir ofte mindre arbeidstimer på diverse jobber enn hva man oppleve på andre biler.
Men akkurat denne bilen kommer også med noen solide begrensinger, som prisen av størrelsen. Dens tillatte totalvekt er på 5005 kg, noe som tilsvarer at man må ha minst førerkort klasse C1 for å kjøre. Bompenger er ubrukelig dyrt, jeg betaler 75 kroner inn i Bergen sentrum kontra 30 for vanlig personbil. Dette forandrer seg riktignok fra neste år, da dette lempes på for kjøretøy uansett vekt så lenge de er registrert som person- eller campingbil. Førerkortkravet består uansett, dermed er det kun jeg som har lov til å kjøre bilen så lenge min kone ikke har kjørt opp til klasse C1. 
Fordelene er uansett åpenbare. Ingen seter må stilles til trange posisjoner selv om man har barneseter i bilen. Alle sitter stødig og godt, og også svært sikkert. Det er et hav av plass til bagasje og også familiens Gordon Setter. Den tar seg frem med enkelhet uansett føre, og man har ingen problemer om man skulle få behov for å trekke henger. OG ikke minst, den faller ikke i pris lik andre biler, når den blir godt vedlikeholdt. Skulle jeg ha behov for å selge den, så får jeg faktisk igjen pengene jeg har brukt på bilen - og den er lettsolgt. Den forrige jeg hadde ble solgt 7 timer etter at jeg annonserte den på finn.no. 

Skrevet

Jeg for min del ville heller kjøpt meg en brukt henger til de gangene jeg trengte mer plass. Jeg har selv stasjonsvogn og henger.

Anonymkode: beb84...5e1

Typisk Norsk. Vi kjøper ikke bilen vi har behov for , den blir for dyr. Vi kjøper den bilen vi har råd til+ tilhenger og takboks. Norge er landet med små biler og små motorer og tilhenger i hagen og takboks hengende under taket i garasjen.:laugh:

• Liker 1
Skrevet

Typisk Norsk. Vi kjøper ikke bilen vi har behov for , den blir for dyr. Vi kjøper den bilen vi har råd til+ tilhenger og takboks. Norge er landet med små biler og små motorer og tilhenger i hagen og takboks hengende under taket i garasjen.:laugh:

enda mer typisk norsk - ingen kan kjøre med hengere :P

• 3 uker senere...
Skrevet

Min far som (elsker) og kjører en VW Caravelle 97 daglig mener bilen hans ikke bruker mer per km enn min Opel Astra 99.. Om forsikringa hans er dyrere aner jeg ikke. Han hadde fire barn under 18 da han kjøpte den, i tillegg til kone, så plassen var absolutt et must!

Nå som 3/4 av barna er over 18 har han plukket ut de bakerste setene og stortrives fortsatt i bilen. Om den var noe særlig mye dyrere enn en vanlig stasjonsvogn tipper jeg han ville kvittet seg med den for lenge siden. (Han bruker den ekstra plassen til jobb nå)

Kjørekomforten er jo veldig forskjellig fra menneske til menneske. Han som er en god del høyere enn meg på 167 elsker setene, plassen og komforten i Caravella, mens jeg ikke kan fordra den. Hele beinstillinga mi blir feil og jeg føler meg rett og slett "for liten" til å ha kontroll over all plassen. I Astraen er alt perfekt for meg, beinstillinga er nøyaktig slik som jeg vil ha den og jeg føler jeg har kontroll, mens han ikke kan fordra den. 

Det er jo ikke verre enn å ta deg en prøvetur i en familiemedlems/venns kassebil og teste det ut? Økonomien din tror jeg hvertfall ikke blir veldig prega :) 

Anonymkode: ad7fe...ced

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...