Gå til innhold

Komme dypere i knebøy

Anbefalte innlegg

Gjest ulvepopcorn
Skrevet

Hei!

Noen gode råd for å komme dypere i knebøy? Jeg har grei teknikk, men sliter med at jeg ikke kommer langt nok bak og ned med baken. Hjelper på å ha en benk jeg skal touche, men kan ikke ha hjelp av den for alltid heller. Noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å sitte på huk ( hælene i gulvet) med bena og tærne pekende utover, mens du bruker albuene for å spre bena? Det skal strekke på innsiden av lårene, tenk deg at du tøyer for å kunne gå i gutte-spagaten :)

Ellers har det hjulpet meg mye å sitte på huk med hælene i gulvet mest mulig, om jeg skal brette klær eller sortere DVDer.

Skrevet

Stå litt bredere og med føttene vendt utover.

Anonymous poster hash: 87ca1...cce

Skrevet

4 tips: Legg vektskiver under hælene. Fortsett med boksbøy. Ta frontbøy. Ta av litt vekt fra stanga.

Anonymous poster hash: ff6a5...b04

Skrevet

Hei!

Noen gode råd for å komme dypere i knebøy? Jeg har grei teknikk, men sliter med at jeg ikke kommer langt nok bak og ned med baken. Hjelper på å ha en benk jeg skal touche, men kan ikke ha hjelp av den for alltid heller. Noen gode råd?

Tøying, tøying og atter tøying. Dersom du trener knebøy aktivt og har som mål å bli mer enn bare ok god anbefaltes løftesko med oppbygd hæl. Disse koster en del, men er en god invitering dersom man bøyer flere ganger i uken. Kan ikke leve uten mine :)

Anonymous poster hash: d235f...003

Skrevet (endret)

Stå bredt

Knær over tær -  Altså ikke kneet over tærne, men leggen slik at du har en rett vinkel

Press ut knærne godt ut på vei ned

Føttende pekende ut (jeg har venstrefot på 10.00 og høyre på 14.00)

Andre tips:

Tøy hoftebøyerene før og etter. Jeg bruker bare å sette meg ned i en knebøy i gjerne et minutt.

Film: 

Endret av Charmander
Skrevet

1. Løftesko 

2. Står du bredt nok? 

Hjalp meg :)

Skrevet

Hva menes egentlig med knær over tær. Har aldri helt forstått det.... 

Anonymous poster hash: 69fa7...a26

Gjest ulvepopcorn
Skrevet

Takker for alle tips! Da skal jeg jobbe mer med tøying og teknikk :) Løftesko vet jeg ikke om jeg trenger, men bøyer jo 2-3 ganger i uka da (hekta, he he). 

Skrevet

Klarer du å gå dypt nok med noe under hælene (f.eks liten vektskive) eller når du står på tærne har du dårlig ankelmobilitet. Økt mobilitet får du gjennom tøying, en del opplever også god effekt av skumrulling. Inntil da plasser beina videre enn skulderbredde ved knebøy og ha noe under hælene, eller gjør benpress i stedet.

Skrevet

Jeg vil anbefale dynamisk oppvarming før bøy for aktivisere muskulaturen og åpne opp i hoften. Løftesko er svært nyttig både for knebøy og benkpress, men det går an å begynne med små vektskiver under hælene. Fordelen med sko er blant annet at du ikke trenger å ta hensyn til hvor du plasserte vektskivene på bakken.

Ellers kan du, som andre har nevnt, teste en bredere beinstilling.

Gjest anonym2233
Skrevet

Tøying vil hjelpe masse, det vil også bidra med å aktivere musklene :) 

- Sitt på huk med bred beinstilling og armene på innsiden av knær og ta i tærne. (Forklarte jeg riktig?)

- Tøy hofteleddsbøyer (utfall posisjon) og hold i noen sekunder. Denne kan du variere med både kneet i "lufta" og på gulv. 

Bruk gjerne 5-10min med tøying før du går løs. Du kan eventuelt øve litt på knebøy(uten vekter) på bosuball, så du får trent opp mobilitet. 

Du har jo fått mange gode svar allerede, men tøying er viktig. Du får varmet opp musklene, derav muligheten til å gå dypere så du ikke "stivner".

Ikke ha like mye vekter som du normalt har til å begynne med, så du kan "venne" deg til å gå dypere med teknikken i god behold. :) 

Lykke til :)

Skrevet (endret)

Forresten, hvor langt ned går du? Like under parallellen holder, men jeg prøver å gå dypere, for effektend skyld. 

PT-en ga meg en del øvelser med fokus på rumpe og hofter, det hjalp. Ellers enig med Pjokkeline. Selv merker jeg et gav av forskjell ned løftesko, så kan ikke skryte nok av dem. 

Endret av Annaleigh
Skrevet (endret)

Forresten, hvor langt ned går du? Like under parallellen holder, men jeg prøver å gå dypere, for effektend skyld. 

PT-en ga meg en del øvelser med fokus på rumpe og hofter, det hjalp. Ellers enig med Pjokkeline. Selv merker jeg et gav av forskjell ned løftesko, så kan ikke skryte nok av dem. 

Like under parallel er vel og bra! Jeg går på yoga, stretching og alt mulig for å få tøyd særlig hoftebøyeren og det hjelper veldig mye.

Endret av Charmander
Gjest ulvepopcorn
Skrevet

Takk igjen for tips *notere ivrig*

Jeg kommer til ca parallell, men mye av problemet litt i at jeg tipper framover liksom, jeg vil gjerne komme mer bakpå, med rumpa mer ut. Dette får jeg til når jeg har en benk, slik at jeg gjør knebøy til boks/benk, men sliter uten benk. 

Skrevet

Takk igjen for tips *notere ivrig*

Jeg kommer til ca parallell, men mye av problemet litt i at jeg tipper framover liksom, jeg vil gjerne komme mer bakpå, med rumpa mer ut. Dette får jeg til når jeg har en benk, slik at jeg gjør knebøy til boks/benk, men sliter uten benk. 

At du kommer frempå er viktig informasjon. Synes du skal sjekke mobiliteten din hos en dyktig PT og få et program for tøyeøvelser. Frontbøy vil også bidra til at du faller fremmover.

Anonymkode: d235f...003

Skrevet (endret)

Jeg kom også mye frempå i begynnelsen, det som hjalp meg var uttøying, jobbe med øvelser som gikk på hofter, oppsteg, samt å være bevisst på å skyte rumpa ordentlig ut. PT fikk meg også til å jobbe aktivt med øvelsen uten stang, og etter at jeg investerte i løftesko, gikk det bare oppover.

Nå går det mye bedre. For meg var det ankelmobilitet, i kombinasjon med litt stive hofter som var problemet. 

Endret av Annaleigh
Skrevet

At du kommer frempå er viktig informasjon. Synes du skal sjekke mobiliteten din hos en dyktig PT og få et program for tøyeøvelser. Frontbøy vil også bidra til at du faller fremmover.

Ops, IKKE faller frempå :)

Gjest ulvepopcorn
Skrevet

Takk igjen ! Har PT nå, men vi skal ha første teknikk-time neste uke, regner med jeg kan få noen tips da. Men jeg liker å finne ut selv og prøve/feile selv. Men skal ta med meg det med tøying/mobilitet, beinstilling og alle andre tips her altså. :) Så får vi se om jeg føler behovet for løftesko etterhvert, i dag trener jeg i sokkene på bøy og mark. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...