LuckyLuc Skrevet 27. oktober 2015 #1 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg er bonusmamma til en flott, blid og sprudlende jente på snart 13. Vi har et godt forhold, og som oftest går det smertefritt de to ukene hun er hos oss, hver fjortende dag. Men, noe er særdeles forskjellig her hos oss, enn hos mamma og bonuspappa og det skaper av og til noe krangling. Våre holdninger er at hun skal gjøre litt hjemme, og siden det ikke fungerer med faste regler når det kommer til huslige gjøremål, har vi bestemt at hun skal få ha ansvar selv for å vaske sine egne klær, og sengeklær. Dette nekter hun fullstendig på. Det er helt forferdelig at hun må vaske klærne sine, hun trenger da ikke å lære dette før hun blir voksen! Dessuten vil ikke en gang vaskemaskinen være slik den er nå, den vil bli mye mer avansert så det hjelper ikke å lære noe nå med det som vil bli en helt utdatert teknologi. Hjemme hos mamma, gjør hun ikke noe. Hun trenger det ikke fordi mamma elsker husarbeid og gjør alt. Jeg sier at det er ikke det som er poenget, men nemlig det at hun bor i et fellesskap der ingen av oss liker å gjøre husarbeid, men det må gjøres og hun er blitt så stor nå, at dette er noe hun nå kan gjøre. Det tar henne fem minutter å samle klærne sine, putte de i maskinen og sette på. Dessuten prøver jeg å forklare henne hvordan det blir urettferdig at hun skal forlange at andre skal vaske klærne sine, og bruke av sin tid på noe hun kan gjøre selv. Hun nekter, og demonstrerer hardt. Ikke noe av det jeg sier når inn. Videre har vi også litt forskjellige holdninger når det gjelder penger, gaver, det å få seg en facebook konto før hun er blitt 13, spille spill som er satt 18 års aldersgrense på, leggetider osv. Far og mor har laget samarbeidsavtale på familievernkontoret, der begge skrev under, men denne blir ikke fulgt. Så, hva gjør jeg`? Noen erfaringer?
Poserose Skrevet 27. oktober 2015 #2 Skrevet 27. oktober 2015 Hva med å ikke vaske klærne hennes? Er jo en kjip måte å gjøre det på, men det må kanskje til. Ellers må vel far og mor prøve å prate sammen og sette felles regler så datteren får noe fast å forholde seg til. Og så må du stålsette deg for kritikken du snart får for å kalle deg bonusmamma Ikke mat trollet. 2
LuckyLuc Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter #3 Skrevet 27. oktober 2015 Hei, og takk for svar Faste regler mellom mor og far, fungerer ikke. Det er vel det største problemet. Hun har en del faste ting å forholde seg til, men ikke når det gjelder disse tingene jeg nevnte ovenfor. Far har prøvd dette to ganger gjennom familieråd, men selv begge har vært enig om reglene, ser det ut for at det likevel brytes hos mor. Det gjør det vanskelig for oss her, for da er vi så strenge og vanskelig, men hos mamma er alt så enkelt og greit. Jeg vet ikke hva slags troll du mener, men bonusmamma er det hun ønsker å kalle meg. Jeg vil ikke bli kaldt for stemor, og aller helst vil jeg at hun skal kalle meg ved mitt navn og som samboer til pappa - men, det er hennes ønske og siden jeg og pappa har et stabilt og godt forhold, lar jeg henne gjøre det. Hva kalles man for i følge trollet?
LittleBabyBlue Skrevet 27. oktober 2015 #4 Skrevet 27. oktober 2015 Link det til ukepenger, datatid eller noe lignende. Ingen vask ingen penger.
LuckyLuc Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter #5 Skrevet 27. oktober 2015 Hei, og takk for svar Faste regler mellom mor og far, fungerer ikke. Det er vel det største problemet. Hun har en del faste ting å forholde seg til, men ikke når det gjelder disse tingene jeg nevnte ovenfor. Far har prøvd dette to ganger gjennom familieråd, men selv begge har vært enig om reglene, ser det ut for at det likevel brytes hos mor. Det gjør det vanskelig for oss her, for da er vi så strenge og vanskelig, men hos mamma er alt så enkelt og greit. Jeg vet ikke hva slags troll du mener, men bonusmamma er det hun ønsker å kalle meg. Jeg vil ikke bli kaldt for stemor, og aller helst vil jeg at hun skal kalle meg ved mitt navn og som samboer til pappa - men, det er hennes ønske og siden jeg og pappa har et stabilt og godt forhold, lar jeg henne gjøre det. Hva kalles man for i følge trollet?
LuckyLuc Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter #6 Skrevet 27. oktober 2015 Link det til ukepenger, datatid eller noe lignende. Ingen vask ingen penger. Ja, det er noe vi har praktisert. Utfordringen er at hun gjerne klarer seg uten både datatid og penger så lenge hun er her, de neste fjorten dagene er ikke det et problem. Vi har også sagt at så lenge hun ikke rydder rommet, og holder orden, får hun ikke ha venner på besøk. Det har fungert, til dels.
peppermyntete Skrevet 27. oktober 2015 #7 Skrevet 27. oktober 2015 Hva med å ikke vaske klærne hennes? Er jo en kjip måte å gjøre det på, men det må kanskje til. Ellers må vel far og mor prøve å prate sammen og sette felles regler så datteren får noe fast å forholde seg til. Og så må du stålsette deg for kritikken du snart får for å kalle deg bonusmamma Ikke mat trollet. Dette gjorde moren min for å få meg til å rydde, sortere og legge til vask det som var mitt! Vi var kun to stk i huset, så jeg kunne ikke bare vaske mine egne klær (da ville det blitt under halv maskin av alt, og det er jo veldig unødvendig). Det virker kanskje brutalt, men nei så effektivt! Jeg var jo helt fortvilet når klærne jeg ville bruke ikke var rene, og det tok ikke så lang tid før alle klær havnet i skittentøyskurven/maskina 2
MapleSirup Skrevet 27. oktober 2015 #8 Skrevet 27. oktober 2015 Du og mannen din må bare stå i de reglene dre har bestemt. Hva hun gjør hos Mamma får rett og slett ikke være tema. To hjem, to regelsett... 13åringer an jo være vriene- Jeg ville bestemt at det var slik og dermed latt skittentøyshaugen vokse. 1
LittleBabyBlue Skrevet 27. oktober 2015 #9 Skrevet 27. oktober 2015 Dette gjorde moren min for å få meg til å rydde, sortere og legge til vask det som var mitt! Vi var kun to stk i huset, så jeg kunne ikke bare vaske mine egne klær (da ville det blitt under halv maskin av alt, og det er jo veldig unødvendig). Det virker kanskje brutalt, men nei så effektivt! Jeg var jo helt fortvilet når klærne jeg ville bruke ikke var rene, og det tok ikke så lang tid før alle klær havnet i skittentøyskurven/maskina Det fungerte ikke hjemme hos oss. Da var det bare å hente klær i mammas skap.
LuckyLuc Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter #10 Skrevet 27. oktober 2015 Hun har egen skittentøyskurv på eget bad, hun er flink til å fylle i den når klærne blir skitten. Men, de blir liggende der og når vi gir beskjed om at det er på tide og ta en vask, så blir hun ordentlig sint og lager et drama uten like. Jeg blir også passe surken til slutt, og kan komme med ganske kvasse kommentarer. Men, jeg tenker at dette med datatid skal vi regulere bedre i mot dette. Ingen vasking, ingen datatid verken på den ene eller andre dubbeditten.
peppermyntete Skrevet 27. oktober 2015 #11 Skrevet 27. oktober 2015 Det fungerte ikke hjemme hos oss. Da var det bare å hente klær i mammas skap. Da er det bare å låse døra da..
LuckyLuc Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter #12 Skrevet 27. oktober 2015 Det fungerte ikke hjemme hos oss. Da var det bare å hente klær i mammas skap. Hehe, det vil hun aldri gjøre her Ganske forskjellig størrelse.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #13 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg sa bare i fra til min sønn at fra nå av hadde han ansvar for sine egne klær og sengetøy. Da var han 14. Han skjønte etter et par uker at det lønte seg å vaske. Jeg gikk ikke inn i noen diskusjon med ham om det, Anonymous poster hash: ffd38...e97 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #14 Skrevet 27. oktober 2015 Hun har egen skittentøyskurv på eget bad, hun er flink til å fylle i den når klærne blir skitten. Men, de blir liggende der og når vi gir beskjed om at det er på tide og ta en vask, så blir hun ordentlig sint og lager et drama uten like. Jeg blir også passe surken til slutt, og kan komme med ganske kvasse kommentarer. Men, jeg tenker at dette med datatid skal vi regulere bedre i mot dette. Ingen vasking, ingen datatid verken på den ene eller andre dubbeditten. Hvorfor si i fra i det hele tatt? Og er det ikke "straff" nok at hun ikke har rene klær å ha på seg? Jeg hadde ikke blandet datatid inn i dette, da vil du bare øke konfliktnivået. Anonymous poster hash: ffd38...e97 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #15 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg er bonusmamma til en flott, blid og sprudlende jente på snart 13. Vi har et godt forhold, og som oftest går det smertefritt de to ukene hun er hos oss, hver fjortende dag. Men, noe er særdeles forskjellig her hos oss, enn hos mamma og bonuspappa og det skaper av og til noe krangling. Våre holdninger er at hun skal gjøre litt hjemme, og siden det ikke fungerer med faste regler når det kommer til huslige gjøremål, har vi bestemt at hun skal få ha ansvar selv for å vaske sine egne klær, og sengeklær. Dette nekter hun fullstendig på. Det er helt forferdelig at hun må vaske klærne sine, hun trenger da ikke å lære dette før hun blir voksen! Dessuten vil ikke en gang vaskemaskinen være slik den er nå, den vil bli mye mer avansert så det hjelper ikke å lære noe nå med det som vil bli en helt utdatert teknologi. Hjemme hos mamma, gjør hun ikke noe. Hun trenger det ikke fordi mamma elsker husarbeid og gjør alt. Jeg sier at det er ikke det som er poenget, men nemlig det at hun bor i et fellesskap der ingen av oss liker å gjøre husarbeid, men det må gjøres og hun er blitt så stor nå, at dette er noe hun nå kan gjøre. Det tar henne fem minutter å samle klærne sine, putte de i maskinen og sette på. Dessuten prøver jeg å forklare henne hvordan det blir urettferdig at hun skal forlange at andre skal vaske klærne sine, og bruke av sin tid på noe hun kan gjøre selv. Hun nekter, og demonstrerer hardt. Ikke noe av det jeg sier når inn. Videre har vi også litt forskjellige holdninger når det gjelder penger, gaver, det å få seg en facebook konto før hun er blitt 13, spille spill som er satt 18 års aldersgrense på, leggetider osv. Far og mor har laget samarbeidsavtale på familievernkontoret, der begge skrev under, men denne blir ikke fulgt. Så, hva gjør jeg`? Noen erfaringer? Jeg mener du ikke bør blande deg. Facebook er der barnets mor og far som bestemmer, ikke du. Faren ble vaske datterens klær. Du bør backe off.Anonymous poster hash: 5da71...812
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #16 Skrevet 27. oktober 2015 Hehe, det vil hun aldri gjøre her Ganske forskjellig størrelse. Så er vel ikke ditt skap "mammas skap"... 😄Anonymous poster hash: 5da71...812
Gjest Vena Cava Skrevet 27. oktober 2015 #17 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg mener du ikke bør blande deg. Facebook er der barnets mor og far som bestemmer, ikke du. Faren ble vaske datterens klær. Du bør backe off.Anonymous poster hash: 5da71...812 Der var du igjen ja.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #18 Skrevet 27. oktober 2015 Link det til ukepenger, datatid eller noe lignende. Ingen vask ingen penger. Det er vel barnets far som gir ukepenger? Vet om er annet liknende tilfelle der barnets mor gir dobbelt med ukepenger fordi både mor og datter synes fars venninne er råkjip.Anonymous poster hash: 5da71...812
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #19 Skrevet 27. oktober 2015 Der var du igjen ja. Og der var du igjen: hei, hei🙋Anonymous poster hash: 5da71...812
LuckyLuc Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter #20 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg mener du ikke bør blande deg. Facebook er der barnets mor og far som bestemmer, ikke du. Faren ble vaske datterens klær. Du bør backe off.Anonymous poster hash: 5da71...812 Jeg bestemmer ikke noen ting, og det vil jeg ikke heller: Jeg bestemmer for eksempel også at jeg ikke vasker klærne hennes. Hennes far vasker dem heller ikke. Mener du at hun skal få gjøre som hun vil når vi er alene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå