Gå til innhold

Søvnproblemer rundt 4-månedersalderen - hvor lenge varte det for dere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min baby på litt over 4 måneder har pleid å sove godt etter å ha blitt lagt klokken syv, våknet 1-3 ganger for mat, og stått opp en gang mellom seks og syv helt side han var rundt 2 måneder gammel. På dagtid pleide han å ha ca 4 lurer, der de to første var lange (1.5-2 timer) og de to siste var kortere (30-45 min).

Den siste drøye uken har plutselig søvnen blitt helt katastrofal. Han våkner gjerne hver 30-60 min om natten, har vanskelig for å finne roen igjen etter å ha spist om natten, og har gjerne lange våkenperioder på et par timer eller så. På dagtid varer lurene plutselig MAX 30 minutter, noe som gjør at han trenger flere av dem - og siden han må "lures" til å sove synes jeg plutselig ikke vi gjør annet enn å bysse poden i søvn.

Jeg har googlet litt histen og pisten, og funnet ut at det må være dette som kalles "the four month sleep regression", som nok er en del av det utviklingsspranget som foregår omtrent på denne tiden.

Det jeg lurer på er - hvor lenge har denne ekstremt vanskelige søvnperioden i 4-5-månedersalderen vart for dere? Hilsen en sliten mamma som lurer på når nattesøvnen skal bli et bittelite snev bedre igjen ;)

Anonymous poster hash: 39b67...8ac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her skjedde nøyaktig det samme rundt 5 mnd. Babyen gikk fra å være rolig og enkel å legge om kvelden til et sant mareritt både å legge og hele natta. Det varte i tre lange uker (trodde aldri det kom til å gå over når jeg stod midt oppi det), og plutselig var han tilbake til vanlig igjen. Heldigvis. 

Anonymous poster hash: 0e2cc...6c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår begynte å våkne ca. Annenhver time rett før 4 mnd. Tok rundt en månedstid før det gikk tilbake til normalen. Hun sover mye lettere enn før, da så blir nok snart overflytting til eget rom :)

Endret av Saraby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opplevde også at søvnen ble verre rundt 4 måneder. Hun våkner annenhver time i hvert fall frem til hun ble 8-9 måneder. Og siden har det gått opp og ned siden da. Hun har noen netter der hun slår til med lange strekker nå, men fremdeles ved 14 mnd så er det som regel flere oppvåkninger per natt. Men nå har jeg inntrykk av at det er vanligere at blir en god del bedre enn dette på et tidligere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes alle regressjonene har vart ca. 2 uker. Det ble bedre overnatt for oss.

Anonymous poster hash: 641d7...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Allis Hagtorn

Til ca halvannet år fra og til, etter det ble tull sjeldnere og mer knyttet til sykdom.

Nå er det blitt litt hyppig surr igjen(snart 2 år). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...