Nita Skrevet 29. oktober 2015 #21 Skrevet 29. oktober 2015 Skjønner ikke helt hva han skal med egenkapital, ikke får han lån hvis han har misligholdt studielån, Statens Innkrevningssentral tar det de skal ha av eventuell egenkapital. Hvis egenkapitalen sto i ditt navn,måtte du jo også tatt lån til bolig for ham i ditt navn siden han ikke er kredittverdig og får lån. Du vil også måtte stå som eier av boligen hans, hvis han selv står som eier, vil jo SI tvangsselge boligen for få sine penger. Nei, det beste er nok å betale ut gjeld, men han høres jo ikke ut som han vil ta tak i de økonomiske problemene sine, og da blir det jo litt som " å pisse i buksa" hvis dere gir ham pengene. Det hjelper kanskje akkurat nå, men i det lange løp vil problemene være de samme. 7
Gjest Gjest_Idja Skrevet 29. oktober 2015 #22 Skrevet 29. oktober 2015 Men jeg vet at min mor ikke ønsker at pengene han arver, mye eller lite, skal gå til å betale studielånet, hun vil det skal fungere som EK, så hun blir sikkert ikke å gå med på denne løsningen. Men om han får seg jobb innen de neste årene og begynner å betale så tar de nå neppe arven hans for å betale lånet heller regner jeg med?Selv om jeg heller vil gjøre det slik at han får alt, så synes jeg det er litt bittert også. Det skal jeg i alle fall være ærlig om å innrømme. Jeg har jobbet hardt helt siden tenåra for å spare og klare meg selv, nettopp fordi mine foreldre hadde så dårlig råd og visste at de ikke kunne hjelpe i noen særlig grad. Mens min bror alltid har fått betalt både konfirmasjon, førerkort, støtte da han bodde på hybel, møbler, mobil osv. Sikkert stygt å si men.Anonymkode: 0564a...f1fFor det første - hvis du ikke ønsker å bruke din del av arven på han, så IKKE GJØR DET! Han er ikke ditt økonomiske ansvar, det er ikke din plikt å betale ned på hans lån, og du skal ikke ha dårlig samvittighet. Ikke gjør noe som føles bittert! Broren din har mer bruk for en søster som hjelper til praktisk, enn en bitter søster som betaler ned på hans feil. For det andre - moren din kan ikke bestemme eller ønske hva han skal gjøre med arven etter hun er død. Hvis hun er så opptatt av hva pengene skal brukes på, må hun gi bort pengene mens hun lever. Hvis han sitter med et misligholdt, statlig lån, så har han ikke EK. Om arven får stå i fred på konto har han fortsatt ikke EK. La oss si han har 500k i lån, og arver 250k. Med 250k på konto har han 0 i EK: 500 i lån + 250 i cash = -250 -> nettogjeld, ingen EK. Bruker han 250k på å betale ned på gjelda, ender han opp likt, med 250k i nettogjeld, ingen EK. Dette kan ikke moren din gjøre noe med sånn uten videre. Det er også viktig at dere innser at det er MYE bedre om han betaler LITT av lånet nå, enn ingenting. Om han betaler ned halve lånet nå, og så misligholder resten, så vil han om 2 år likevel ha mindre i nettogjeld og oppsamlede renter enn om han betaler INGENTING nå. Dette fordi rentene beregnes av totalbeløpet, og rentene av et mindre totalbeløp blir mindre.Men dersom det går automatisk så kanskje han ikke har hatt renter? Da blir jo situasjonen mye bedre med en gang siden beløpet ikke blir så stort.Jeg vet ikke hva slags type støtte han får om det er AAP eller sosialhjelp eller hva. Kan ingenting om sånt. Alt jeg vet er at han mottar søtte og har arbeidstrening via NAV.Anonymkode: 0564a...f1fDu har tydeligvis ingen anelse om hvilken økonomisk situasjon din bror er i, du bare antar at gjelda har vokst seg svær? Hvis dere skal hjelpe broren din må dere få fakta på bordet, vite hva gjelda er på, hva rentene er på, og hva slags stønad han får. Det nytter ikke at du og din mor sitter der og tror noe om han økonomiske situasjon, og basert på disse svake antakelsene begynner å tulle med arven. Skal dere hjelpe han må dere få alle fakta (=tall) på bordet, og skal dere ikke hjelpe han trenger dere rett og slett ikke bry dere. Det er som sagt ikke ditt ansvar! 6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #23 Skrevet 29. oktober 2015 Man må gjøre det manuelt og med jevne mellomrom, dessverre.Ja, da kan jeg si med en gang at det neppe har skjedd. Da er det merkedag i såfall. Skal høre med ham, om han i det hele tatt vil fortelle.Hvorfor bør han ikke benytte arven til å betale ned gjeld? Jeg forstår at moren hans ønsker at det primært skulle vært EK, men det å ha mye annen gjeld kan jo sperre for andre lån som f. eks. boliglån, så det å betale ned gjeld kan være en god investering. Selv om han ikke betaler ned alt, så er det uansett bedre enn å bare la det skure, et mindre lån er uansett bedre enn et stort som vokser ut av kontroll. Han bør også snarest søke om rentefritak fra Lånekassen slik at det ikke påløper ytterligere renter. Når det gjelder at du får hele arven, så må han uansett ha sin andel gjennom pliktdelsarven, tror det fortsatt er 1/3. Dvs. din mor kan ikke gjøre han arveløs utover 2/3 av den totale verdien av det dere begge arver.Om han ikke er interessert i relasjoner whatsoever så bør han faktisk inn til legesjekk, og så kan man ta det videre derfra. Det er faktisk ikke helt normalt at en mann i sin beste alder ikke er interessert i noen relasjoner, så jeg ville pushet litt på med det. Det er også en mulighet for at han har blitt deprimert av å stå utenfor arbeidslivet og et sosialt liv så lenge, og det blir ikke bedre med mindre man tar tak i det. Det er selvfølgelig bare lege som kan stille diagnose, men det er uansett verdt å sjekke ut - få han til lege!Anonymkode: dd3b3...e04Han bør jo det, synes nå jeg da. Men det er jo nettopp dette hverken han eller hun vil, og jeg skjønner for all del at det er sure penger som går ned i et stort hull, men sånn har det nå blitt. Jeg vet ikke om han innen de nærmeste årene kan få sånn, æsj, hva heter det nå. Du lever på eksistensminimum i 5 år så blir all gjeld slettet?Jeg har fundert litt på om broren min har Aspbergers eller noe slikt, men som du sier er han jo også voksen. Jeg vet ikke om jeg klarer å presse ham til lege, og mest sannsynlig blir han bare fly forbanna. Og selv om han FÅR en diagnose så er det jo ikke sikkert at det gagner ham(noen ganger er det bedre å leve uten diagnose om det ikke blir å gjøre noen forskjell forutenom en merkelapp).Skjønner ikke helt hva han skal med egenkapital, ikke får han lån hvis han har misligholdt studielån, Statens Innkrevningssentral tar det de skal ha av eventuell egenkapital. Hvis egenkapitalen sto i ditt navn,måtte du jo også tatt lån til bolig for ham i ditt navn siden han ikke er kredittverdig og får lån. Du vil også måtte stå som eier av boligen hans, hvis han selv står som eier, vil jo SI tvangsselge boligen for få sine penger. Nei, det beste er nok å betale ut gjeld, men han høres jo ikke ut som han vil ta tak i de økonomiske problemene sine, og da blir det jo litt som " å pisse i buksa" hvis dere gir ham pengene. Det hjelper kanskje akkurat nå, men i det lange løp vil problemene være de samme.Jeg tror de muligens fantaserer om at han skal få seg jobb og begynne å betale ned på studielånet for så å kunne bruke det han arver som EK. Å stå som eier av boligen hans vil jeg i hvertfall ikke! Grøss og gru, enn om det kommer et bolig krakk eller noe! Da vil jeg sikkert ha nok med meg selv.Det beste hadde jo vært at han hadde arvet slik at han eide 50% av min mors leilighet og kjøpte meg ut, men det kommer jo neppe til å skje.For det første - hvis du ikke ønsker å bruke din del av arven på han, så IKKE GJØR DET! Han er ikke ditt økonomiske ansvar, det er ikke din plikt å betale ned på hans lån, og du skal ikke ha dårlig samvittighet. Ikke gjør noe som føles bittert! Broren din har mer bruk for en søster som hjelper til praktisk, enn en bitter søster som betaler ned på hans feil. For det andre - moren din kan ikke bestemme eller ønske hva han skal gjøre med arven etter hun er død. Hvis hun er så opptatt av hva pengene skal brukes på, må hun gi bort pengene mens hun lever. Hvis han sitter med et misligholdt, statlig lån, så har han ikke EK. Om arven får stå i fred på konto har han fortsatt ikke EK. La oss si han har 500k i lån, og arver 250k. Med 250k på konto har han 0 i EK: 500 i lån + 250 i cash = -250 -> nettogjeld, ingen EK. Bruker han 250k på å betale ned på gjelda, ender han opp likt, med 250k i nettogjeld, ingen EK. Dette kan ikke moren din gjøre noe med sånn uten videre. Det er også viktig at dere innser at det er MYE bedre om han betaler LITT av lånet nå, enn ingenting. Om han betaler ned halve lånet nå, og så misligholder resten, så vil han om 2 år likevel ha mindre i nettogjeld og oppsamlede renter enn om han betaler INGENTING nå. Dette fordi rentene beregnes av totalbeløpet, og rentene av et mindre totalbeløp blir mindre.Du har tydeligvis ingen anelse om hvilken økonomisk situasjon din bror er i, du bare antar at gjelda har vokst seg svær? Hvis dere skal hjelpe broren din må dere få fakta på bordet, vite hva gjelda er på, hva rentene er på, og hva slags stønad han får. Det nytter ikke at du og din mor sitter der og tror noe om han økonomiske situasjon, og basert på disse svake antakelsene begynner å tulle med arven. Skal dere hjelpe han må dere få alle fakta (=tall) på bordet, og skal dere ikke hjelpe han trenger dere rett og slett ikke bry dere. Det er som sagt ikke ditt ansvar!Der nevner du noe i første avnitt som jeg nesten er mer redd for enn å gi avkall på arv; å måtte være barnevakt for ham når mamma og pappa er borte. Joda, han kommer seg opp, dusjer, lager seg mat osv. men det blir litt som å la en 16-åring være alene; dårlig mat, lite søvn, masse koffein osv. Jeg skal jo selvsagt hjelpe ham, men innen rimelighetens grenser(jeg bor i en annen by enn han). Min mor kan heller ikke gi bort noe forskudd på arv f.eks. for det hun eier av verdi er leiligheten, gjenstår bare en 50 000 der.Jeg vet jeg spør veldig vanskelig siden det er mye "tror" ditt eller datt, men saken er at jeg ikke har blandet meg oppi dette før jeg plutselig fikk ønske fra min mor om å oppbevare arven hans for ham bare for noen dager siden. Pluss at jeg tror ikke at han har så mye oversikt selv heller. Min far er av den filosofien at han er voksen og dermed har ikke han lov til å blande seg. Min mor fant nylig ut at arven vil bli brukt til å betale lånet så derfor begynte hun å styre med det plutselig.Kan jeg kanskje ha forhørt meg med min bank(forutsatt at jeg får alle tallene, gjelden hans, arv osv.)? Hva de vil anbefale både meg og min bror å gjøre?Å sitte å tenke på arv når moren min ikke har gått bort enda er bare ekkelt, og det har ikke helt gått opp for meg enda at hun er borte om noen år. I tillegg er det jeg, som er attpåklatten, som må betale for begravelsen. Broren min har jo hatt mulighet til å være mer etablert enn meg. Anonymkode: 0564a...f1f
minister-mio Skrevet 29. oktober 2015 #24 Skrevet 29. oktober 2015 Er det noe mål at broren din ikke skal betale ned på lån? Så bakvendt 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2015 #25 Skrevet 31. oktober 2015 Er det noe mål at broren din ikke skal betale ned på lån? Så bakvendtIkke for meg i alle fall, jeg synes jo selvsagt han bør det. Men jeg kan også ha forståelse for at det er surt at all arven går til det. Dog har jeg inntrykk av at det er min mor som er mest opptatt av den biten, ikke han. Men kjenner jeg ham rett så er ikke han så interessert i å kjøpe noe eget og da kan han jo liksågodt betale gjelden så er det ute av verden. Anonymkode: 0564a...f1f
Pringle Skrevet 31. oktober 2015 #26 Skrevet 31. oktober 2015 Hvis man blir uføretrygdet, er det ikke sånn at man kan få ettergitt studielån?
Brimi Skrevet 31. oktober 2015 #27 Skrevet 31. oktober 2015 Hvis man blir uføretrygdet, er det ikke sånn at man kan få ettergitt studielån?Jo, det kan man.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2015 #28 Skrevet 31. oktober 2015 Betinget arv - Beslagsforbud: "Slik holder du arven unna kreditorer." - http://e24.no/privat/rettigheter/slik-holder-du-arven-unna-kreditorer/10018606 Anonymkode: 5c207...8b9
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #29 Skrevet 3. november 2015 Hvis man blir uføretrygdet, er det ikke sånn at man kan få ettergitt studielån?Men det blir han jo neppe, det er jo ikke noe galt med ham slik at han ikke kan jobbe.Betinget arv - Beslagsforbud: "Slik holder du arven unna kreditorer." - http://e24.no/privat/rettigheter/slik-holder-du-arven-unna-kreditorer/10018606Anonymkode: 5c207...8b9Takk for flott link! Har senda den til min mor. Anonymkode: 0564a...f1f
Million Skrevet 5. november 2015 #30 Skrevet 5. november 2015 Jeg skjønner ikke moren din her. Hvorfor skal gutten (den unge mannen) absolutt spare arven til egenkapital, når han likevel ikke får lån? Med uoppgjort gjeld som er mange år gammel, og med betalingsanmerkning som følge, er det jo ingen banker som vil låne han noe uansett til bolig.Det lureste han gjør, er å nedbetale gjelden sin, og "starte med blanke ark". Han får jo ikke lån så lenge han ikke fikser det gamle først. 1
Pringle Skrevet 5. november 2015 #31 Skrevet 5. november 2015 Han får ikke boliglån uten at han har jobb med god inntekt, heller.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #32 Skrevet 7. november 2015 Jeg skjønner ikke moren din her. Hvorfor skal gutten (den unge mannen) absolutt spare arven til egenkapital, når han likevel ikke får lån? Med uoppgjort gjeld som er mange år gammel, og med betalingsanmerkning som følge, er det jo ingen banker som vil låne han noe uansett til bolig.Det lureste han gjør, er å nedbetale gjelden sin, og "starte med blanke ark". Han får jo ikke lån så lenge han ikke fikser det gamle først.Nei si det du:P Jeg tror ikke hun er helt på bølgelengde med resten av verden innimellom. Men nå ser det nå ut til at hun kan holde arven unna kreditoren, så får de nå bare gjøre som de vil. Hvis jeg begynner å blande meg nå så må jeg fortsette med å blande meg resten av livet. Jeg skal hjelpe ham selvsagt, men å passe på hver minste lille ting er jeg ferdig med. Anonymkode: 0564a...f1f
Dr. A. Kula Skrevet 7. november 2015 #33 Skrevet 7. november 2015 Kostnadene til begravelse trekker du fra arven før den fordeles. Slik skal det gjøres (egne felt på arveoppgjørsskjema) og du blir ikke sittende med utgiften alene.Alle evt arveavgifter trekker du fra utbetalt arv, slik at du ikke belaster egen økonomi (gjelder dere begge)Bringer trolig at leiligheten selges.Om du skulle "oppbevart" arven hans i ditt navn og får formueskatt pga dette, trekker du selvsagt dette beløpet (tilsvarende skatten på den delen av formuen "hans" som beskattes) fra "hans" arv/konto. 1
Kamikatze Skrevet 7. november 2015 #34 Skrevet 7. november 2015 (endret) Skal du hjelpe ham, må du prate med ham. Få ham til å bruke den situasjonen han er i i dag, som trygdet eller sosialhjelpsmottaker til å søke fritak og ettergivelse av renter og lån. Du må få ham til å forstå at hvis han ikke ordner dette før han får fast inntekt eller arv, så kommer statens inngrafsing og røver store deler av inntekten hans.Blir Statens lånekasse for utarming en blindgate, bør han søke namsmannen om å komme inn i gjeldsaneringsordningen. Da får han blanke ark etter fire år.Når han får seg jobb, blir det for seint.Hvis ikke han greier såpass, bør du ikke blande deg mer. Han kan velge å frasi seg arv, hvis han vil beholde studielånet og sikre at han ikke får noen fremtid, selv med jobb. Eller han kan ta arv, la staten grafse, og skylde litt mindre.Dette er de alternativene han har. Du får si at hvis ikke han greier å kontakte lånekassen, skaffe nødvendig dokumentasjon og dundre inn en søknad om fritak/ettergivelse i løpet av en uke, er han så tafatt at han bør flytte på gamlehjem, så noen kan skjære opp maten i biter for ham...Hey, du finner folk med både Aspbergers, fibromyalgi, migrene og allskens diagnoser ute i arbeidslivet. Endret 7. november 2015 av Kamikatze Dramapepptalk lagt til 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #35 Skrevet 7. november 2015 Er det en mulighet at din mor fører over alt på sin mann/faren deres? Slik at det ikke er noe å arve før han dør. Anonymkode: f7dbf...6e1 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #36 Skrevet 7. november 2015 Men det blir han jo neppe, det er jo ikke noe galt med ham slik at han ikke kan jobbe.Takk for flott link! Har senda den til min mor.Anonymkode: 0564a...f1fBare hyggelig. Hun bør nok søke hjelp av en advokat til å sette opp testamentet. Reglene finner man i dekningsloven kap.3. Private beslagsforbud. For å få rettsvern ovenfor kreditor må testamentet tinglyses eller registreres i tilsvarende register. Anonymkode: 5c207...8b9
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #37 Skrevet 8. november 2015 Kostnadene til begravelse trekker du fra arven før den fordeles. Slik skal det gjøres (egne felt på arveoppgjørsskjema) og du blir ikke sittende med utgiften alene.Alle evt arveavgifter trekker du fra utbetalt arv, slik at du ikke belaster egen økonomi (gjelder dere begge)Bringer trolig at leiligheten selges.Om du skulle "oppbevart" arven hans i ditt navn og får formueskatt pga dette, trekker du selvsagt dette beløpet (tilsvarende skatten på den delen av formuen "hans" som beskattes) fra "hans" arv/konto.Ja det var jo lurt:) Har måttet betale for begravelse en gang før så vet hvor dyrt det kan bli. Men det beste for han er jo at han hadde overtatt leiligheten hennes, så kan han kjøpe meg ut over tid, slik at han får et mer permanent sted å bo. Dårlig leiemarked der han bor, flytter jo en gang i året og gidder ikke pakke ut alt en gang. Skal du hjelpe ham, må du prate med ham. Få ham til å bruke den situasjonen han er i i dag, som trygdet eller sosialhjelpsmottaker til å søke fritak og ettergivelse av renter og lån. Du må få ham til å forstå at hvis han ikke ordner dette før han får fast inntekt eller arv, så kommer statens inngrafsing og røver store deler av inntekten hans.Blir Statens lånekasse for utarming en blindgate, bør han søke namsmannen om å komme inn i gjeldsaneringsordningen. Da får han blanke ark etter fire år.Når han får seg jobb, blir det for seint.Hvis ikke han greier såpass, bør du ikke blande deg mer. Han kan velge å frasi seg arv, hvis han vil beholde studielånet og sikre at han ikke får noen fremtid, selv med jobb. Eller han kan ta arv, la staten grafse, og skylde litt mindre.Dette er de alternativene han har. Du får si at hvis ikke han greier å kontakte lånekassen, skaffe nødvendig dokumentasjon og dundre inn en søknad om fritak/ettergivelse i løpet av en uke, er han så tafatt at han bør flytte på gamlehjem, så noen kan skjære opp maten i biter for ham...Hey, du finner folk med både Aspbergers, fibromyalgi, migrene og allskens diagnoser ute i arbeidslivet.Jeg har forsøkt å nå inn til ham før, virkelig ta det privat, og være ydmyk, men det ender bare i raserianfall og at han går ut og blir borte i noen timer. Samme når våre foreldre prøver; Mamma griner, pappa kjefter. Eneste personen som nådde inn til ham er gått bort:\ Jeg tror nok at han skjønner det selv, hvordan det kommer til å ende, men ja, jeg tror ikke han bryr seg. Kanskje han har gitt opp? Han vil bare ha data + internett, så er han fornøyd.Selv om han har noe som ikke er diagnostisert, så er det jo ikke sånn at han ikke er i stand til å jobbe. Han er jo tilsvarende fulltid via NAV på arbeidstrening og det går bare flott. Det er egentlig bare det å få en fast stilling som er problemet.Er det en mulighet at din mor fører over alt på sin mann/faren deres? Slik at det ikke er noe å arve før han dør. Anonymkode: f7dbf...6e1Mine foreldre har ikke snakket med hverandre på nærmere 25 år, så nei:PBare hyggelig. Hun bør nok søke hjelp av en advokat til å sette opp testamentet. Reglene finner man i dekningsloven kap.3. Private beslagsforbud. For å få rettsvern ovenfor kreditor må testamentet tinglyses eller registreres i tilsvarende register. Anonymkode: 5c207...8b9Takk for tips! Men koster sikkert en del å få gjort det? Anonymkode: 0564a...f1f
Dr. A. Kula Skrevet 8. november 2015 #38 Skrevet 8. november 2015 Ja det var jo lurt:) Har måttet betale for begravelse en gang før så vet hvor dyrt det kan bli. Men det beste for han er jo at han hadde overtatt leiligheten hennes, så kan han kjøpe meg ut over tid, slik at han får et mer permanent sted å bo. Dårlig leiemarked der han bor, flytter jo en gang i året og gidder ikke pakke ut alt en gang. Jeg har forsøkt å nå inn til ham før, virkelig ta det privat, og være ydmyk, men det ender bare i raserianfall og at han går ut og blir borte i noen timer. Samme når våre foreldre prøver; Mamma griner, pappa kjefter. Eneste personen som nådde inn til ham er gått bort:\ Jeg tror nok at han skjønner det selv, hvordan det kommer til å ende, men ja, jeg tror ikke han bryr seg. Kanskje han har gitt opp? Han vil bare ha data + internett, så er han fornøyd.Selv om han har noe som ikke er diagnostisert, så er det jo ikke sånn at han ikke er i stand til å jobbe. Han er jo tilsvarende fulltid via NAV på arbeidstrening og det går bare flott. Det er egentlig bare det å få en fast stilling som er problemet.Mine foreldre har ikke snakket med hverandre på nærmere 25 år, så nei:PTakk for tips! Men koster sikkert en del å få gjort det? Anonymkode: 0564a...f1fHvor realistisk er det at din bror kjøper deg ut av leiligheten over tid? Og er det han som arver den, faller den vel uansett i gjeldsbrev og blir tvangssalg lenge før den tid.Slik jeg ser det er strengt tatt to valg ; arven deles i to og din bror må bruke sin del på å nedbetale gjeld, eller du får hans del til oppbevaring. Ved siste alt. kan det ikke foreligge noe offentlig dokument som beviser at arven egentlig er din brors(da kreves pengene mot gjeld). Da kan han heller ikke kreve denne av deg. Da har du et trumfkort med at han MÅ ta seg sammen på en gitt tid, ellers beholder du denne delen selv.Forøvrig vil en konto pålydende 500.000,- med 2% rente gi årlig skatt på rentene (ikke formue) på 2.800,- (10.000,- i renter) som også må belastes denne kontoen. Synes du skal ta en prat med både din mor og bror og forklare at om din bror ikke tar seg sammen så vil arven gå til nettopp det Don mor ikke ønsker. Forklar om at din bror tar seg sammen Nå så har han en ypperlig mulighet til å få livet på rett kjøl igjen når arven etterhvert kommer, men at om han ikke tar seg sammen så er det du som arver alt han ikke får gjennom pliktene. 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2015 #39 Skrevet 14. november 2015 Hvor realistisk er det at din bror kjøper deg ut av leiligheten over tid? Og er det han som arver den, faller den vel uansett i gjeldsbrev og blir tvangssalg lenge før den tid.Slik jeg ser det er strengt tatt to valg ; arven deles i to og din bror må bruke sin del på å nedbetale gjeld, eller du får hans del til oppbevaring. Ved siste alt. kan det ikke foreligge noe offentlig dokument som beviser at arven egentlig er din brors(da kreves pengene mot gjeld). Da kan han heller ikke kreve denne av deg. Da har du et trumfkort med at han MÅ ta seg sammen på en gitt tid, ellers beholder du denne delen selv.Forøvrig vil en konto pålydende 500.000,- med 2% rente gi årlig skatt på rentene (ikke formue) på 2.800,- (10.000,- i renter) som også må belastes denne kontoen. Synes du skal ta en prat med både din mor og bror og forklare at om din bror ikke tar seg sammen så vil arven gå til nettopp det Don mor ikke ønsker. Forklar om at din bror tar seg sammen Nå så har han en ypperlig mulighet til å få livet på rett kjøl igjen når arven etterhvert kommer, men at om han ikke tar seg sammen så er det du som arver alt han ikke får gjennom pliktene.Om broren min hadde fått seg jobb, og vår mors leilighet for så å kjøpe meg ut, så tror jeg han hadde gjort det; betalt meg ut altså. Han har så lite forbruk at om han først hadde fått en jobb så hadde det ikke vært noe problem. Men skal jo en del til for at han kommer dit da.Men å beholde arv dersom han ikke skjerper seg innen gitt tid tror jeg ikke jeg vil. Havner jeg og min bror i noen uenighet så har jeg ikke annen familie når våre foreldre er borte. Off...Men takk for alle gode råd folkens! Min bror og min mor må bare bestemme seg for hva de vil gjøre, jeg ønsker i alle fall å bli holdt utenfor. Kan kanskje si at det beste muligens er å betale ned gjelden så han er ferdig med det. Anonymkode: 0564a...f1f
AnonymBruker Skrevet 15. november 2015 #40 Skrevet 15. november 2015 Da må du vel arve nå før hun går bort for at din bror ikke skal kunne arve noe. Anonymkode: 97fe2...08e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå