AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #1 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg har en voksen bror(over 30) som ble ferdig med utdanningen for en 10 år siden, men han aldri hatt en jobb. Det er ikke noe sykdom eller sånt i bildet, han har rett og slett ikke vært flink nok å søke/søke utfor sitt felt/utfor hjembyen, selv om han også skal ha at det er vanskelig å få jobb innen hans utdanning. Akkurat nå har han arbeidstrening via NAV og får penger der. Våre foreldre er gamle. Min mor har fått påvist såpass alvorlig sykdom at hun har en 4-5 år igjen å leve. Det betyr jo at jeg og min bror blir å arve henne. Dette er noe jeg egentlig ikke har noe lyst å tenke på men føler ikke jeg har noe valg. Når min bror arver fra vår mor blir jo staten å ta de pengene for å betale ned studielånet hans som jo har vokst og vokst disse årene(i alle fall det jeg har hørt). Det er for all del rett og rimelig, men det blir jo ikke nedbetalt med det han blir å arve, og dermed blir jo lånet å begynne å vokse igjen. Dermed vil min mor at jeg skal arve henne alene(men det går vel gjerne ikke an? Å testamentere bort alt til en person?), slik at jeg "sitter" på pengene for ham. Problemet med det er jo at jeg må betale skatt av dem og han har ikke råd til å betale meg tilbake for det heller. Jeg kan jo si nei, men det er litt vanskelig. Men jeg vil heller ikke drive barnepass av min bror, for da blir jeg sittende med det resten av livet. Jeg lurer på om han kan ha Aspbergers, for han er ikke interessert i sosiale relasjoner, og har svært begrensede interesser. Men tror ikke det er alvorlig nok til en slik diagnose jeg da. Men å få han til å gå å utrede seg er jo bare å glemme, ikke at jeg tror det ville gitt ham noe fortrinn uansett. Hva gjør jeg? La ham seile sin egen sjø? Betale formueskatt for ham frem til han får seg en jobb? Anonymous poster hash: 30355...b1f
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #2 Skrevet 27. oktober 2015 Din mor kan testamentere bort alt til deg, bortsett fra det din bror pliktarver. Du kan sette hans andel arv på en konto i begges navn, men hvor kun du kan disponere. Han får ikke noe formueskatt hvis han har så mye lån. Ta en samtale med din bror og mor, sett opp en avtale som dere er enige i. Anonymous poster hash: 0282f...1b8 1
nordlending Skrevet 27. oktober 2015 #3 Skrevet 27. oktober 2015 Kan svare ift. det med testamente. Arveloven § 29 setter grenser for hva en kan testamentere bort, når det kommer til livsarvinger. 2/3 er betinget livsarvingene, begrenset til 1 million til hver. 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #4 Skrevet 27. oktober 2015 Innen 4 år bør han klare å få seg en jobb altså! Uansett hva han har studert! Bare å levere søknader til butikker det! Anonymous poster hash: a4027...866 1
WubWub Skrevet 27. oktober 2015 #5 Skrevet 27. oktober 2015 Innen 4 år bør han klare å få seg en jobb altså! Uansett hva han har studert! Bare å levere søknader til butikker det! Anonymous poster hash: a4027...866 Jasså, med så store hull på cv'en skal det godt gjøres å finne en arbeidsgiver som er interessert i å investere i vedkommende. 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #6 Skrevet 27. oktober 2015 Din mor kan testamentere bort alt til deg, bortsett fra det din bror pliktarver. Du kan sette hans andel arv på en konto i begges navn, men hvor kun du kan disponere. Han får ikke noe formueskatt hvis han har så mye lån. Ta en samtale med din bror og mor, sett opp en avtale som dere er enige i.Anonymous poster hash: 0282f...1b8 Vet ikke om jeg forstår deg riktig nå; han trenger ikke betale formueskatt i det hele tatt fordi han har så mye lån? For i såfall løser det jo det problemet. Men noen jeg kjenner mener at staten blir å ta det han arver for å betale ned deler av studielånet, noen som vet om det stemmer? Innen 4 år bør han klare å få seg en jobb altså! Uansett hva han har studert! Bare å levere søknader til butikker det! Anonymous poster hash: a4027...866 Jasså, med så store hull på cv'en skal det godt gjøres å finne en arbeidsgiver som er interessert i å investere i vedkommende. Ja, det er det jeg er sterkt redd for, han har ikke fått noe de siste 10 åra, hvorfor skulle han få noe nå? Og det blri jo ikke bedre:\ Anonymous poster hash: e2e42...def
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #7 Skrevet 27. oktober 2015 hva mener du med skatte av arv? Det er vel ikke noe arveavgift mer, og trudde man ikke måtte skatte av det ?Anonymous poster hash: a3588...5e8 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #8 Skrevet 27. oktober 2015 hva mener du med skatte av arv? Det er vel ikke noe arveavgift mer, og trudde man ikke måtte skatte av det ?Anonymous poster hash: a3588...5e8 Nei, mener formueskatt. Altså, om jeg sitter på pengene for ham så må jeg jo betale skatt av dem når de ikke er mine. Anonymous poster hash: e2e42...def
Gjest Evans Skrevet 27. oktober 2015 #9 Skrevet 27. oktober 2015 Slik jeg forstod deg: Han arver, og betaler ned det han kan på studielånet med pengene han arver. Han vil ikke få nedbetalt all gjeld, og vil ha noe igjen etter å ha brukt opp arvepengene på gjeld. Hva er det du da skal ta vare på for han?
Gjest solavskjerming Skrevet 28. oktober 2015 #10 Skrevet 28. oktober 2015 Slik jeg forstod deg: Han arver, og betaler ned det han kan på studielånet med pengene han arver. Han vil ikke få nedbetalt all gjeld, og vil ha noe igjen etter å ha brukt opp arvepengene på gjeld. Hva er det du da skal ta vare på for han? Ts har ment å ha pengene hans på sin konto slik at namsmannen ikke kan ta disse pengene for å betale det misligholdte lånet broren har hos Lånekassen.Ts: beklager å si det, men mener du virkelig å gjøre deg til kjeltring for at din bror har gitt seg katta i å gjøre opp sin skyld?
Gjest Evans Skrevet 28. oktober 2015 #11 Skrevet 28. oktober 2015 Ts har ment å ha pengene hans på sin konto slik at namsmannen ikke kan ta disse pengene for å betale det misligholdte lånet broren har hos Lånekassen.Ts: beklager å si det, men mener du virkelig å gjøre deg til kjeltring for at din bror har gitt seg katta i å gjøre opp sin skyld?Ok, er det sånn det er. Jeg er enig med deg. En særdeles dårlig løsning. Beste er om broderen din blir ferdig med gjelden sin. Han får støtte fra NAV til livets opphold, og kan leve på dette om han ikke får noe jobb ved en senere anledning.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2015 #12 Skrevet 28. oktober 2015 Hvorfor skal ikke arven broren din får gå til nedbetaling av lånet hans? Dette bør vel være førsteprioritet. Hvis ikke ender han vel opp som en gjeldsslave for resten av livet. Anonymous poster hash: 44084...2ca 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2015 #13 Skrevet 28. oktober 2015 Ts har ment å ha pengene hans på sin konto slik at namsmannen ikke kan ta disse pengene for å betale det misligholdte lånet broren har hos Lånekassen.Ts: beklager å si det, men mener du virkelig å gjøre deg til kjeltring for at din bror har gitt seg katta i å gjøre opp sin skyld?Ja, det stemmer. Min mor vil jo at det han arver skal være hans egenkapital, men han får jo uansett ikke lån om han ikke gjør opp for seg hos lånekassen. Og jeg vil heller ikke ta en slik risiko, jeg er jo i etableringsfasen med mann, barn, hus og bil... Jeg har andre enn meg selv å tenke på. Men samtidig sitter det langt inne å ikke hjelpe ham så langt jeg kan.Hvorfor skal ikke arven broren din får gå til nedbetaling av lånet hans? Dette bør vel være førsteprioritet. Hvis ikke ender han vel opp som en gjeldsslave for resten av livet. Anonymous poster hash: 44084...2caLa oss si at det han arver er nok til å betale 50% av lånet, men han får fremdeles ikke noe jobb, rentene løper, beløpet stiger, og så er han jo tilbake til start igjen. Så gjeldsslave er han nok uansett. Det er derfor jeg har tenkt litt på å be min mor testamentere så mye som mulig til ham slik at kanskje hele lånet muligens kan betales ned, slik at jeg kun får såkalt pliktarv. Vil heller gi avkall på arv enn å ta en slik risiko. Han trenger det mer enn meg rett og slett. Anonymous poster hash: 0564a...f1f
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #14 Skrevet 29. oktober 2015 Ja, det stemmer. Min mor vil jo at det han arver skal være hans egenkapital, men han får jo uansett ikke lån om han ikke gjør opp for seg hos lånekassen. Og jeg vil heller ikke ta en slik risiko, jeg er jo i etableringsfasen med mann, barn, hus og bil... Jeg har andre enn meg selv å tenke på. Men samtidig sitter det langt inne å ikke hjelpe ham så langt jeg kan.La oss si at det han arver er nok til å betale 50% av lånet, men han får fremdeles ikke noe jobb, rentene løper, beløpet stiger, og så er han jo tilbake til start igjen. Så gjeldsslave er han nok uansett. Det er derfor jeg har tenkt litt på å be min mor testamentere så mye som mulig til ham slik at kanskje hele lånet muligens kan betales ned, slik at jeg kun får såkalt pliktarv. Vil heller gi avkall på arv enn å ta en slik risiko. Han trenger det mer enn meg rett og slett.Anonymous poster hash: 0564a...f1fHusk at pliktdeksarven er ikke noe du behøver å beholde. Om du virkelig vil hjelpe broren din og ikke har noe særlig behov for pengene er det ingenting som hindrer deg i å betale ned broren din sitt lån med din pliktdeksarv. Anonymous poster hash: 9b6c9...7f5 2
Brimi Skrevet 29. oktober 2015 #15 Skrevet 29. oktober 2015 Ja, det stemmer. Min mor vil jo at det han arver skal være hans egenkapital, men han får jo uansett ikke lån om han ikke gjør opp for seg hos lånekassen. Og jeg vil heller ikke ta en slik risiko, jeg er jo i etableringsfasen med mann, barn, hus og bil... Jeg har andre enn meg selv å tenke på. Men samtidig sitter det langt inne å ikke hjelpe ham så langt jeg kan.La oss si at det han arver er nok til å betale 50% av lånet, men han får fremdeles ikke noe jobb, rentene løper, beløpet stiger, og så er han jo tilbake til start igjen. Så gjeldsslave er han nok uansett. Det er derfor jeg har tenkt litt på å be min mor testamentere så mye som mulig til ham slik at kanskje hele lånet muligens kan betales ned, slik at jeg kun får såkalt pliktarv. Vil heller gi avkall på arv enn å ta en slik risiko. Han trenger det mer enn meg rett og slett.Anonymous poster hash: 0564a...f1f Husk at pliktdeksarven er ikke noe du behøver å beholde. Om du virkelig vil hjelpe broren din og ikke har noe særlig behov for pengene er det ingenting som hindrer deg i å betale ned broren din sitt lån med din pliktdeksarv.Anonymous poster hash: 9b6c9...7f5Synes det er flott at du vil hjelpe broren din på denne måten! Du trenger ikke å motta arven en gang. Da vil alt gå til han. Spørsmålet da er om det er nok? Vil han fremdeles sitte igjen med masse gjeld som han ikke vil klare å betale ned på?
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #16 Skrevet 29. oktober 2015 Husk at pliktdeksarven er ikke noe du behøver å beholde. Om du virkelig vil hjelpe broren din og ikke har noe særlig behov for pengene er det ingenting som hindrer deg i å betale ned broren din sitt lån med din pliktdeksarv.Anonymous poster hash: 9b6c9...7f5Men er det ikke noe avgift når overfører noe slikt? Mener det var en eller annen regel på det når det ble mer enn 20 000 eller no. Hvis ikke kunne jeg jo gjort det. Trenger for all del pengene selv, men trenger dem ikke like mye som han. Synes det er flott at du vil hjelpe broren din på denne måten! Du trenger ikke å motta arven en gang. Da vil alt gå til han. Spørsmålet da er om det er nok? Vil han fremdeles sitte igjen med masse gjeld som han ikke vil klare å betale ned på? Om han får alt tror jeg det må være nok, men jeg har jo heller ikke oversikt hvor mye han skylder. Han har fult studielån for 4 år, og rentene har løpt i ca. 10 år uten avdrag. Vet ikke hvor mye man sitter med da? Noen som vet? Men jeg vet at min mor ikke ønsker at pengene han arver, mye eller lite, skal gå til å betale studielånet, hun vil det skal fungere som EK, så hun blir sikkert ikke å gå med på denne løsningen. Men om han får seg jobb innen de neste årene og begynner å betale så tar de nå neppe arven hans for å betale lånet heller regner jeg med?Selv om jeg heller vil gjøre det slik at han får alt, så synes jeg det er litt bittert også. Det skal jeg i alle fall være ærlig om å innrømme. Jeg har jobbet hardt helt siden tenåra for å spare og klare meg selv, nettopp fordi mine foreldre hadde så dårlig råd og visste at de ikke kunne hjelpe i noen særlig grad. Mens min bror alltid har fått betalt både konfirmasjon, førerkort, støtte da han bodde på hybel, møbler, mobil osv. Sikkert stygt å si men. Anonymkode: 0564a...f1f
Okapi Skrevet 29. oktober 2015 #17 Skrevet 29. oktober 2015 Hvorfor har han ikke fått rentefritak? Om han er på sosialhjelp eller AAP har han jo rett på det. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #18 Skrevet 29. oktober 2015 Hvorfor har han ikke fått rentefritak? Om han er på sosialhjelp eller AAP har han jo rett på det.Om det ikke går automatisk så har han mest sannsnynlig ikke søkt om det. Han leter ikke opp slik informasjon selv, andre må gjøre det for ham. Men dersom det går automatisk så kanskje han ikke har hatt renter? Da blir jo situasjonen mye bedre med en gang siden beløpet ikke blir så stort.Jeg vet ikke hva slags type støtte han får om det er AAP eller sosialhjelp eller hva. Kan ingenting om sånt. Alt jeg vet er at han mottar søtte og har arbeidstrening via NAV. Anonymkode: 0564a...f1f
Okapi Skrevet 29. oktober 2015 #19 Skrevet 29. oktober 2015 Om det ikke går automatisk så har han mest sannsnynlig ikke søkt om det. Han leter ikke opp slik informasjon selv, andre må gjøre det for ham. Men dersom det går automatisk så kanskje han ikke har hatt renter? Da blir jo situasjonen mye bedre med en gang siden beløpet ikke blir så stort.Jeg vet ikke hva slags type støtte han får om det er AAP eller sosialhjelp eller hva. Kan ingenting om sånt. Alt jeg vet er at han mottar søtte og har arbeidstrening via NAV.Anonymkode: 0564a...f1fMan må gjøre det manuelt og med jevne mellomrom, dessverre.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2015 #20 Skrevet 29. oktober 2015 Hvorfor bør han ikke benytte arven til å betale ned gjeld? Jeg forstår at moren hans ønsker at det primært skulle vært EK, men det å ha mye annen gjeld kan jo sperre for andre lån som f. eks. boliglån, så det å betale ned gjeld kan være en god investering. Selv om han ikke betaler ned alt, så er det uansett bedre enn å bare la det skure, et mindre lån er uansett bedre enn et stort som vokser ut av kontroll. Han bør også snarest søke om rentefritak fra Lånekassen slik at det ikke påløper ytterligere renter. Når det gjelder at du får hele arven, så må han uansett ha sin andel gjennom pliktdelsarven, tror det fortsatt er 1/3. Dvs. din mor kan ikke gjøre han arveløs utover 2/3 av den totale verdien av det dere begge arver.Om han ikke er interessert i relasjoner whatsoever så bør han faktisk inn til legesjekk, og så kan man ta det videre derfra. Det er faktisk ikke helt normalt at en mann i sin beste alder ikke er interessert i noen relasjoner, så jeg ville pushet litt på med det. Det er også en mulighet for at han har blitt deprimert av å stå utenfor arbeidslivet og et sosialt liv så lenge, og det blir ikke bedre med mindre man tar tak i det. Det er selvfølgelig bare lege som kan stille diagnose, men det er uansett verdt å sjekke ut - få han til lege! Anonymkode: dd3b3...e04 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå