Gå til innhold

Stearinlysvaner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Koooselig med levende lys!

Når jeg først tenner levende lys i stuen, tenner jeg 5 + 3 telys + 3 vanlige stearinlys.

Begynner dere fra scratch med nye telys, eller tenner dere de som har en rest nedi, så man må gå og passe på når de slukkes, og skifte ut da? Jeg synes å kaste blir for råflott, og tenner de som lar seg tenne. (Les: jeg er av den gamle skole. Vi kaster ikke mat! Ehm, dette er stearin..) Dette fører jo til at oppsatsene fort blir "usynkrone". F. eks har jeg nå to stumper vanlige stearinlys + ett nytt i 3-lys-oppsatsen.

Hmpf. Det er vel greit. :jolie:

Hva gjør dere med restene fra kvelden før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi tar alle stumpene og smelter dem i en kjele. Etterpå heller vi dem i tomme eggekartonger og bruker den til å få fyr i peisen med.

(Sorry om jeg misforstod spørsmålet ditt) :)

• Liker 2
Skrevet

Vi tar alle stumpene og smelter dem i en kjele. Etterpå heller vi dem i tomme eggekartonger og bruker den til å få fyr i peisen med.

(Sorry om jeg misforstod spørsmålet ditt) :)

Tja, men det var et flott forslag! Skal prøves. Blir det ikke mye stearin igjen i kjelen? Bruker kanskje slikkepott?

Skrevet

Hmm....hvis jeg hadde hatt vakre svaner i stearinlys, så hadde jeg nok aldri våget å brenne dem opp. :klo: 

Men det var kanskje litt andre stearinlysvaner du tenkte på der ja...jeg brenner dem nok videre ned.

Uvakkert og usynkront som selve livet, er det. Men det er jo fint også på sitt vis. :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Jeg brenner alt helt ned. Spiller vel ingen rolle om de er litt ujevne tenker jeg :)

Skrevet

Hmm....hvis jeg hadde hatt vakre svaner i stearinlys, så hadde jeg nok aldri våget å brenne dem opp. :klo:

Men det var kanskje litt andre stearinlysvaner du tenkte på der ja...jeg brenner dem nok videre ned.

Uvakkert og usynkront som selve livet, er det. Men det er jo fint også på sitt vis. :jepp:

Nå fikk jeg lyst til å lete etter stearinlys-svaner :rodmer: Kanskje til å ha på badet?

Enig i det sist der.

• Liker 2
Skrevet

Tja, men det var et flott forslag! Skal prøves. Blir det ikke mye stearin igjen i kjelen? Bruker kanskje slikkepott?

Vi bruker en kjele som det ikke er så farlig med. Den blir kun brukt til dette formålet, og restene som blir igjen lar jeg stivne og smelter om igjen neste gang. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg brenner alt helt ned. Spiller vel ingen rolle om de er litt ujevne tenker jeg :)

Nye lys = "fræmmen" (Trøndersk uttrykk. Betyr at man har fått gjester)

• Liker 1
Skrevet

Vi bruker en kjele som det ikke er så farlig med. Den blir kun brukt til dette formålet, og restene som blir igjen lar jeg stivne og smelter om igjen neste gang. :)

0K! Har ingen kjeler til overs, men har begynt å fylle en kopp. Vet ikke om smelting i mikrobølgeovn vil fungere, men har lyst til å prøve :fnise:

Skrevet (endret)

Nå fikk jeg lyst til å lete etter stearinlys-svaner :rodmer: Kanskje til å ha på badet?

Enig i det sist der.

swan.jpg

:danse:

Endret av Rumle
  • Liker 3
Skrevet

swan.jpg

Helt fantastisk vidunderlig vakkert med sukker på ! :)

Jeg brenner de ned kvelden etter. Telys brennes som regel opp ila kvelden.Bruker mest kubbelys, så da sier det seg selv at de brenner over noen kvelder :)

Lange lys byttes når vi har gjester eventuelt :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenner de med rest nedi neste dag. Liker ikke å kaste når det faktisk er mer igjen.

Men når det er sagt, så har jeg lært at den røyken som kommer når man blåser ut lysene, er meget giftig, så jeg har redusert stearinlysbruken min nå, og eller lufter godt ut idet jeg tar runden og slukker dem. 

Anonymous poster hash: 0255e...20a

Skrevet

swan.jpg

Rumle, det er bare én av deg :rodmer:

• Liker 1
Skrevet

Rumle, det er bare én av deg :rodmer:

:fnise::klem:

Skrevet

0K! Har ingen kjeler til overs, men har begynt å fylle en kopp. Vet ikke om smelting i mikrobølgeovn vil fungere, men har lyst til å prøve :fnise:

Ha lysrester i en hermetikk boks f.eks fiskebolleboks,  oppi en kjele med vann

Skrevet

Ha lysrester i en hermetikk boks f.eks fiskebolleboks,  oppi en kjele med vann

God idé! Takker.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Glemte jo helt å svare på spørsmålet; jeg gjør det samme som deg Zenobia, og pleier å spare på lysstumper til å smelte om, hvis det ikke bare er litt igjen. Ellers har jeg faktisk gått over til å (nesten) kun kjøpe lys av 100% stearin, har hørt at de skal være mindre farlige for helsen, og så soter de ikke like mye som mange andre :)

Endret av Rumle
Skrevet

Har alltid et par Tlys på bordet, men begrenser meg til de lysestakene jeg kan se med det blotte øye. Ute har jeg kubbelys med batteri, så enkelt og ufarlig her oppe i skogen! Vet ikke om jeg svarte på spørsmålet, men. Blir veldig lite rester hos meg, for jeg sitter som regel lenge oppe om kveldene. ;)

Skrevet

Glemte jo helt å svare på spørsmålet; jeg gjør det samme som deg Zenobia, og pleier å spare på lysstumper til å smelte om, hvis det ikke bare er litt igjen. Ellers har jeg faktisk gått over til å (nesten) kun kjøpe lys av 100% stearin, har hørt at de skal være mindre farlige for helsen, og så soter de ikke like mye som mange andre :)

Kvaliteten har faktisk en del å si! Dårlig lys soter, renner og/eller brenner skjevt.

Må si at kubbelysene til Nille er bra m.t.p prisen. Ihvertfall de "dyre" vaiantene.

Skrevet

Jeg har 4 timers telys som jeg brenner helt ned, skulle jeg måtte blåse de ut før tiden så kaster jeg de. Har lest et sted at de kan eksplodere om de blir brukt flere ganger, men mulig det bare var tull. Tør ikke ta sjansen uansett.. Kubbelys og kronelys brenner jeg av og på til de er nesten brent ned, etter det så går de i vedovnen som opptenningshjelp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...