Gå til innhold

Trener du bare kondisjonstrening?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

og klarer ikke å motivere deg for styrketrening?

Her er noen gode grunner til å trene styrke i tillegg til utholdenhet (sakset fra sats.no):

Fordeler med styrketrening:

*Øker muskelmassen og dermed hvilemetabolismen.

Dette er muligens det aller beste enkeltargumentet. Jo eldre du blir (over 30…), desto viktigere blir styrketrening for å unngå tap av muskelmasse og dermed lavere forbrenning. Mindre muskler betyr lavere forbrenning, og musklene blir helt naturlig mindre når du blir eldre om du ikke unngår dette med styrketrening.

*Bedrer holdning, utseende og selvfølelse. Er du sterk, så ser du sterk ut, og da føler du deg sterk (og stolt) samtidig.

*Forebygger typiske muskel- og skjelettplager som mange får av stillesittende, statiske arbeidsstillinger.

*Forebygger benskjørhet.

*Forebygger ryggplager.

*Forebygger Diabetes 2, hjerte og karsykdommer, og metabolsk syndrom.

*Øker muskulært overskudd til alle andre aktiviteter i livet kroppen blir mer brukervennlig! :)

Trenger du flere argumenter? Les resten av artikkelen her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Mye bra info.

Vet alt dette fra før, men kjenner likevel ikke noe mer motivasjon piple frem.

Er tydeligvis ikke en sånn person som nyter det å bli svett, støl og sliten. Nyter egentlig bare følelsen av god samvittighet etter å ha trent. Liker bedre lett kondisjonstrening enn styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med å motivere meg selv til kondisjonstrening jeg. trener nesten bare styrke' date=' foruten oppvarmingen :wink:[/quote']

Her også. Liker styrketrening bedre enn kondisjonstrening, men prøver å balansere. Heldigvis er kondisjonstreningen ganske lett å bake inn i dagliglivet, som f.eks. sykle til jobben, gå lange søndagsturer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med å motivere meg selv til kondisjonstrening jeg. trener nesten bare styrke' date=' foruten oppvarmingen :wink:[/quote']

:ler: Samme her, så jeg belønner meg selv med en styrkeøkt etter å ha gjennomført f.eks en spinningtime

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har endelig begynt med bodypump en gang pr uke. Holder det?  

Ellers er det bare kondisjonstrening/utholdenhets jeg driver med :-)

Holder til hva? En gang er jo bedre en ingenting. Men har du tenkt å bygge muskler, er ikke en gang i uken nok. Dessuten går bodypump mer på utholdende styrke i musklene siden man tar mange repetisjoner/lettere vekter.

Jeg trener styrke 4 ganger i uken, går i raskt tempo i 30 min etter hver økt. Holder også på med dans i tillegg.

Annen kondisjonstrening synes jeg er gørr kjedelig og finner ingen argumenter for å trene det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder til å opprettholde muskelmassen/vedlike holde den. Har ingen planer om å bygge muskler..hehe :-)

Ikke så lurt...Hvis du bygger mer muskler, øker forbrenningen din automatisk, og du ser gjerne tynnere ut enn hvis du er utrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg går det i perioder etter hva jeg har lyst til. Målrettet styrketrening har gjerne blitt nedprioritert i forhold til aktiviteter jeg synes er mer spennende, som for eksempel steptrening og ikke minst terrengsykkel, eller jogging. Jeg er en rastløs person uten ro i r... :oops:

For tida prøver jeg å få en fornuftig balanse; trener styrke ca tre ganger pr uke, løper på tredemølle, og sykler så masse i terrenget som jeg kan (snart er sesongen over, og jeg kan bare drømme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor utenlands for øyeblikket har jeg ikke mulighet til å trene i studio. (det er ingen i mils omkrets) Noe jeg vanligvis gjør 5-6 ganger i uka. Jeg foretrekker å trene både kondisjon og styrke på guppetimer, pluss at jeg går masse.

Jogging er i utgangspunktet det verste jeg vet. Men må motivere meg nå i disse få månedene til jeg skal hjem igjen. Vil ikke havne på bar bakke igjen siden jeg har jobbet så hardt for å komme i god form. Så går og/eller jogger hver dag.

Har også kjøpt meg treningsstrikk/manualer, og bruker ellers kroppsvekt som motstand, dips, sit-ups, utfall. Tar ulike muskelgrupper grundig 5-6 kvelder i uka. Kjenner øvelsene godt etter mye styrketrening de siste årene.

Dette er ikke like motiverende som gruppetrening, men om det ikke skjer noen fremgang i denne perioden, håper jeg i allefall at jeg ikke skal bli mitt gamle dvaske jeg. Det holder for å trene begge deler for meg!

Har også lagt merke til at i perioder hvor jeg trener mye, spesielt styrketrening, så sier kroppen i fra om hva den trenger av mat. Så jeg spiser faktisk sunnere nå enn før. Når jeg ikke trener får jeg ubeskrivelig lyst på potetgull og sjokolade, (noe som jeg absolutt unner meg av og til likevel..., men med god samvittighet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er lettere å motivere seg for styrketrening enn for kondisjonstrening, men tvinger meg selv til å trene en god del kondisjon også. Det føles jo så deilig etterpå, og jeg kan ha god samvittighet. Trener styrke 2-3 ganger i uka og kondisjon minst 2 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke så lurt...Hvis du bygger mer muskler, øker forbrenningen din automatisk, og du ser gjerne tynnere ut enn hvis du er utrent.

Ok, nå ble jeg misforstått, eller jeg formulerte meg klumsete..hehe! Jeg trener for å få muskler, ikke miste de! Men jeg "bygger" ikke slik kroppsbyggere gjør.. Var det jeg mente :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å BYGGE seriøst må du nok legge ned endel mer innsats enn det de aller fleste mosjonister gjør. Jeg prøvde en stund (for endel år tilbake), men endte opp med at all min våkne tid gikk med til trening og kosthold, og for eksempel ble kafeturer med venner nedprioritert til fordel for trening. Nå har jeg nok ikke kapasitet til det, med en jobb som krever 150%...

Men de aller fleste vil vel bli sterkere og slankere, og øke forbrenningen sin? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå ble jeg misforstått, eller jeg formulerte meg klumsete..hehe! Jeg trener for å få muskler, ikke miste de! Men jeg "bygger" ikke slik kroppsbyggere gjør.. Var det jeg mente :P

Jeg sier bygge når jeg mener å legge på seg muskler, det er jo det samme... For å få kroppsbygger-muskler må det MYE hard jobbing til. Meget strikt kosthold, mye hard trening + ymse "kosttilskudd".

Normalt kan man gjennomsnittlig legge på seg 1,5 - 2 kg muskler i året om man trener bra og får i seg riktig mengde av proteiner, fett og karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...