Gjest Tex Skrevet 27. september 2004 #1 Skrevet 27. september 2004 Kan min sønn arve sin fars gjeld? Når far ikke eier nåla i veggen men har masse inkassokrav mot seg?
Gjest Anonymous Skrevet 27. september 2004 #2 Skrevet 27. september 2004 Hei Tex :-) Nei, man kan ikke arve gjeld :-)
Gjest Tex Skrevet 27. september 2004 #3 Skrevet 27. september 2004 Nei, man kan ikke arve gjeld :-) Er du sikker....? Hvem må betale den gjelden da? Jeg trodde det var bare Lånekassa som slettet gjeld ved død...`?
Gjest Anonymous Skrevet 27. september 2004 #4 Skrevet 27. september 2004 Hvem som må betale gjelden er jeg usikker på, men jeg er helt sikker på at han ikke kan arve sin fars gjeld. Vi sjekket dette i forbindelse med at jeg ble adoptert av min stefar ang arveoppgjør
Gjest Tex Skrevet 27. september 2004 #5 Skrevet 27. september 2004 Tusen takk for svar *kan sove rolig*
Gjest gjesta Skrevet 27. september 2004 #6 Skrevet 27. september 2004 Her kan du lese mer om det å arve gjeld.
Orthia Skrevet 27. september 2004 #7 Skrevet 27. september 2004 Gjelden arver man dersom den er knyttet til formue man også arver- f.eks. et hus som er belånt. Da følger boliglånet med. Inkassokrav som ikke er knyttet til noen verdi, arves ikke.
Laban Skrevet 28. september 2004 #8 Skrevet 28. september 2004 Når arvelater dør, velger man om man vil ha offentlig eller privat skifte. Ved privat skifte, fordeler arvingene eiendelene seg imellom uten innblanding, MEN de tar også på seg ansvaret for gjelden avdøde hadde. Er boet i underbalanse (mer gjeld enn formue), lønner det seg derfor ikke å velge privat skifte. Les mer i linken over.
Bertha Skrevet 1. oktober 2004 #9 Skrevet 1. oktober 2004 Man kan velge å avstå fra arv. På denne måten kan du unngå å arve netto gjeld.
Gjest Anonymous Skrevet 4. oktober 2004 #10 Skrevet 4. oktober 2004 Jo man kan arve gjeld. tar man privat skifte så overtar man alt. blir det ofentlig skifte så får man vite ståa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå