AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #1 Skrevet 27. oktober 2015 Hei kjære moteinteresserte! Jeg kjøper de fleste klærne mine på typiske billigbutikker, en genser kan f.eks koste mellom 100 og 300 kr. De varer som regel mellom 1-5 år, og jeg er jo fornøyd med det. Men samtidig misunner jeg de som har et par dyre klær i god kvalitet, som de tar godt vare på. Jeg har ikke verdens beste økonomi, men har lyst til å investere i et og et plagg inntil jeg har en mer eksklusiv garderobe (om noen år). Så, hvilket plagg vil dere anbefale at jeg starter med? Genser, jakke, bukse, veske, undertøy, sko? Er 28 år forresten, og bruker mye svart/grått, med litt farger i skjerf, hansker osv. Jeg er ikke så bevandret i eksklusive butikker og merker, så blir kjempeglad for forslag, gjerne med bilde/link Anonymous poster hash: 77874...9da 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #2 Skrevet 27. oktober 2015 Er ikke ts men helt enig i denne, og dytter den i håp om å få noen tips til hvor man bør starte Anonymous poster hash: 18984...8e9 1
Florence Skrevet 27. oktober 2015 #3 Skrevet 27. oktober 2015 En fin ytterjakke eller jeans i god kvalitet ville jeg begynt med. Har dessverre ikke noen spesifikke tips 2
Gjest Tigress Skrevet 27. oktober 2015 #4 Skrevet 27. oktober 2015 Eg ville byrja med ein frakk eller ei kåpe. Heilt konkret er ein Burberry-trenchcoat i anten beige eller olivengrøn ein fin stad å ta fatt. Pass på at du kjøper Burberry London eller Prorsum, Brit er så dårleg kvalitet. Dei skal vere i mest 100% bomull og er knallgode plagg. Kjøp ein av dei klassiske og kjøp raglanerme om du vil ha plass til ei drakt under. Forresten, der sa eg det: ei drakt, gjerne tredelt (skjørt, jakke, bukse) i svart eller mørkeblått er kanskje enda meir anvendeleg. Må vere ull, alt anna held seg dårleg. Merketips? Tja, eg sleit lenge, men endte med ei frå Filippa K. Prøv Fretex!
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #5 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg er likens og har planer om å investere litt penger i kvalitet på ting som er tidløst og vil bli brukt mye; en trenchcoat, en vinterkåpe, vinterjakke for skikkelig grisevær(den har jeg faktisk), men ikke funnet noen jeg liker godt nok til å bruke så mye penger på Skulle gjerne kjøpt skikkelige kvalitetssko også men har så små føtter det er jo helt håpløst:P Anonymous poster hash: bba3e...a13 1
Gjest Evans Skrevet 27. oktober 2015 #6 Skrevet 27. oktober 2015 Det første dyre plagget jeg kjøpte meg var en cardigan. Det har jeg ikke angret et sekund på. Den var myk og varm, og av veldig god kvalitet. Kunne brukes til alt. Både å pakke seg inn i på kalde lesesaler, men også til penere anledning.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #7 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg skjønner konseptet, men det er for ofte jeg ødelegger klærne mine. Jeg får permanente flekker og hull stadig vekk. Og jeg har ikke lyst til å begrense livet mitt av hensyn til klær.Anonymous poster hash: 78b2c...156
lulle Skrevet 27. oktober 2015 #8 Skrevet 27. oktober 2015 Eg ville byrja med ein frakk eller ei kåpe. Heilt konkret er ein Burberry-trenchcoat i anten beige eller olivengrøn ein fin stad å ta fatt. Pass på at du kjøper Burberry London eller Prorsum, Brit er så dårleg kvalitet. Dei skal vere i mest 100% bomull og er knallgode plagg. Kjøp ein av dei klassiske og kjøp raglanerme om du vil ha plass til ei drakt under. Forresten, der sa eg det: ei drakt, gjerne tredelt (skjørt, jakke, bukse) i svart eller mørkeblått er kanskje enda meir anvendeleg. Må vere ull, alt anna held seg dårleg. Merketips? Tja, eg sleit lenge, men endte med ei frå Filippa K. Prøv Fretex! Er du klar over ar en Burberry trenchcoat koster 15 000 i London? De færreste har samvittighet til å bruke et så betydelig beløp på en jakke. 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #9 Skrevet 27. oktober 2015 Er du klar over ar en Burberry trenchcoat koster 15 000 i London? De færreste har samvittighet til å bruke et så betydelig beløp på en jakke. Er du klar over at tema for denne tråden er nettopp dyre plagg? Hvorfor mange eller få som velger denne strategien for sine klær, gjør ikke problemstillingen mindre interessant og aktuellAnonymous poster hash: 78b2c...156 2
lulle Skrevet 27. oktober 2015 #10 Skrevet 27. oktober 2015 (endret) Er du klar over at tema for denne tråden er nettopp dyre plagg? Hvorfor mange eller få som velger denne strategien for sine klær, gjør ikke problemstillingen mindre interessant og aktuellAnonymous poster hash: 78b2c...156 [/quote Dyre plagg er et vidt begrep. Vil tro at de færreste beveger seg i 15 000 kroners prisklassen. Ts ber om råd og da er det greit å forholde seg til priser som er mer sosialt akseptert som dyre. Eks. Jakke fra Woolrich. Endret 27. oktober 2015 av lulle 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #11 Skrevet 27. oktober 2015 Det er heldigvis fullstendig opp til hver enkelt :-)Anonymous poster hash: 78b2c...156 2
lulle Skrevet 27. oktober 2015 #12 Skrevet 27. oktober 2015 ame="lulle" post="17261310" timestamp="1445950131"] Det er heldigvis fullstendig opp til hver enkelt :-)Anonymous poster hash: 78b2c...156 Konkret råd tilpasset de opplysninger ts gir, er nøkkelen (beskriver at hun ikke har verdens beste økonomi) 1
Papirhjerte Skrevet 27. oktober 2015 #13 Skrevet 27. oktober 2015 (endret) Mitt første (og hittil eneste) "dyre" plagg er en vinterjakke som jeg kjøpte i fjor. Regner med å ha den i ti år, sånn at den kan betale ned seg selv (Så jeg stemmer for vinterjakke, TS, siden vi bor i dette kalde landet.) Endret 27. oktober 2015 av Papirhjerte 1
Gjest Tigress Skrevet 27. oktober 2015 #14 Skrevet 27. oktober 2015 Er du klar over ar en Burberry trenchcoat koster 15 000 i London? De færreste har samvittighet til å bruke et så betydelig beløp på en jakke. Nei, eg kjøpte min til røvarpris i Oslo i fjor, til den nette sum av 13 500,-, og sidan eg har ein så held eg meg ikkje orientert om kva dei kostar i London. Eg minner om at temaet for tråden var "dyre plagg", og då vil eg seie at ein Burberry-frakk kvalifiserer. Om ein ser rundt seg vil ein også sjå at det er ganske mange som openberrt har samvit til å bruke pengar på ein Burberry-trench.
netpuppy Skrevet 27. oktober 2015 #15 Skrevet 27. oktober 2015 Det spørs hva du går i til vanlig. Går du mye i skjørt og kjoler hadde jeg fokusert på det, går du mye i jeans hadde jeg funnet et godt par av det. Også sko. Finn noen gode, anvendelige sko i godt skinn og en god såle. Husk å impregnere og pusse jevnlig så varer de i årevis. Ytterjakker som andre har nevnt. Velg klassisk med god kvalitet. De kan gjerne vare i 10 år ++ så vær sikker på at det ikke er så trendy eller spesielt at du blir lei av det om en sesong. 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #16 Skrevet 27. oktober 2015 Takk for svar alle sammen! 15 000 for en trench coat er selvfølgelig mye penger, men jeg vil alikevel ikke utelukke det. Det blir nok ikke den i første omgang, men kanskje om noen år? En cardigan f.eks. til 1-2000,- er kanskje et bedre sted å starte, da trenger jeg ikke spare i evigheter heller. Noen tips til merker, stoff, butikker? Jeg trenger faktisk en god vinterjakke og et par vintersko også, så kanskje jeg kunne lagt pengene jeg måtte ha brukt på dette inn i bare én av de isteden. Vi har en Høyerbutikk her jeg bor, de fører kanskje disse litt dyrere tingene? Ellers blir det nok netthandel, men da får man jo ikke prøvd klærne da.Anonymous poster hash: 77874...9da
Gjest Lady Mondegreen Skrevet 27. oktober 2015 #17 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg ville gått for en kåpe/jakke, et skjørt eller en bukse (personlig bruker jeg ikke jeans, men jeg ser at det kan være fint å investere i et godt par om man gjør det). I og med at du bruker veldig billige klær nå, ville jeg nok definitivt ikke hoppet opp i titusenkronersklassen helt umiddelbart, men kanskje opptil 3000 for en jakke og opptil 2000 for et skjørt eller en bukse. Et skopar kunne også vært noe, men du trenger ikke gå til de aller dyreste merkene med det samme. Litt avhengig av hvor mye du bruker på sko nå, tenker jeg at et tak på cirka 2000 kroner vil utvide valgmulighetene dine betraktelig. Husk også at du virkelig må elske et plagg før du legger såpass med penger i det; ikke la deg blende av merket eller andre faktorer utenfor deg selv.
Florence Skrevet 27. oktober 2015 #18 Skrevet 27. oktober 2015 Er du klar over ar en Burberry trenchcoat koster 15 000 i London? De færreste har samvittighet til å bruke et så betydelig beløp på en jakke. Jeg skal spare til en Burberry trench coat når jeg har fått meg ordentlig jobb og først ordnet leilighet og andre viktige ting. Gleder meg!
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #19 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg er helt enig i dette. Jeg har sløst mye penger på å handle "alt" jeg syns er fint på Bikbok, HM, Vero Moda osv. Dyre solbriller har jeg alltid hatt, og de har jeg tatt mye mer vare på enn noe annet. For eksempel bruker jeg mine pilotbriller fra Burberry - kjøpt da jeg var seksten, nå når jeg er 24. Men i år er første gang jeg bruker mer penger på basisklær, i nøytrale farger og slitesterkt materiale. For eksempel har jeg invistert i en ullgenser og ullcardigan fra Acne, et sett med skjørt og genser i ull fra Designers Remix og to gensere fra Arnie Says. Jeg bruker bare skjørt og bluse/genser eller kjoler, så jeans er uaktuelt for meg. Vinterjakke har jeg også kjøpt dyre siden jeg var 14, og det har resultert i at jeg har eid mange færre vinterjakker da de jeg har er fine og av god kvalitet, og tilnærmet tidløse. Dette er mitt mål fremover også. Kjøpe dyrere klær som er mer anvendelige, istedet for masse klær fra Bikbok som blir stygge etter et par vask og jeg ikke liker om et år. Sparer nok på sikt penger, plass i garderoben, tid på å finne ut hva jeg skal ha på meg, og ikke minst miljøet. Så denne tråden skal jeg følge :D Anonymous poster hash: 05d03...538 1
netpuppy Skrevet 27. oktober 2015 #20 Skrevet 27. oktober 2015 Vi har en Høyerbutikk her jeg bor, de fører kanskje disse litt dyrere tingene? Ellers blir det nok netthandel, men da får man jo ikke prøvd klærne da.Anonymous poster hash: 77874...9da Høyer er faktisk et bra sted å begynne. De har mange gode merker og er ganske store så du har mye å velge mellom. Mitt tips til deg er å få hjelpfra betjeningen. Forklar hva de er ute etter og la de vise deg ting, ikke vær redd for å stille spørsmål, på litt finere butikker kan du forvente at betjeningen har mye større kunnskap og et annet nivå av service enn på billigbutikkene. Spør hvorfor du bør kjøpe plagget, hvorfor koster denne jakken 2000,- mer enn denne, hva er de laget av, osv. Du merker stort sett ganske fort om betjeningen er ærlige og prøver å hjelpe deg eller om de bare snakker deg etter munnen. Ikke vær redd for å se flere steder og være helt sikker før du kjøper. Det er lov å si at du vil se litt mer før du bestemmer deg selv om betjeningen har vært kjempehyggelige og hjelpsomme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå