Gå til innhold

Veldig dumt å starte øvelseskjøring nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på tidlig mørke..og det blir jo bare mørkere og mørkere. Jeg har mulighet til å kjøre på dagtid noen dager men de fleste bør jeg ta på ettermiddagen/kvelden. Er det dumt? Det blir jo ekstra utfordrende.

Anonymous poster hash: 0db08...0ee
Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er vel bare bra. Da er du jo iallefall sikker på at du mestrer å kjøre i mørket og etterhvert på glatta og i drittvær. Mye smartere det enn å ta det på den lyse og tørre årstiden og få mye mindre erfaring med "vanskeligere kjøreforhold"

Anonymous poster hash: 2aeda...ddc
  • Liker 3
Skrevet

Mange tusen øvelseseskjører til enhver tid uansett årstid eller mørke. Den eneste måten å bli en god sjåfør på er jo å møte utfordringer.

Anonymous poster hash: adc36...4f1
  • Liker 1
Skrevet

Husk at da har du større sjanse for å bli en kløpper på isete og mørke veier. Det er faktisk noe man venner seg til etter hvert, har jeg funnet ut. Om høsten når det starter med kulde og mørke, så syns jeg det er kjempetrasig. Når vi har kommet til febr/mars så syns jeg ikke det er så ille likevel.

Skrevet

Du reduserer ulykkesrisikoen drastisk med mengdetrening. ALLE burde begynne når man er 16, Det som er viktig å tenke på er at han/hun bør ta de første 2 timene med kjørelærer først, foreldre er elendige til å lære bort det tekniske. Kjør så mye som overhode mulig. Men husk at lange turer ofte sliter ut nye sjåfører, så begrens tiden i begynnelsen (type ikke kjør mer enn 30 minutter til en time). Når det tekniske går automatisk er det lettere å kjøre lengre.

Skrevet

jo før du starter jo bedre! å det er bare bra at du får prøvd deg på div tider og føre :)

Anonymous poster hash: 60f35...532
Skrevet

Jeg begynte på vinteren, i sin tid, og fikk bare fordeler med det. Tok kun kjøretimer, og øvde ikke privat. Nyter godt av det den dag i dag, at jeg har en mykere kjørestil, pga glatt underlag.

Husk at mange sommerbilister får kun det obligatoriske glatt- og mørkekjøringskurset, som er unnagjort på noen timer. Begynner du om vinteren faller disse tingene helt naturlig for deg. Fordi du hele tiden får eksperthjelp med nedblending, pumpebremsing og å gjennvinne veigrep, og det der. Du slipper å plutselig overrumples av en sladd eller møtende bil i mørket, og febrilsk prøve å huske hva som ble sagt den kursdagen, du bare reagerer som du har lært fra dag en.

Den eneste utfordringen du får om sommeren, er å holde øynene på veien, og ikke på veldreide lettkledde...

Skrevet

Det finnes ikke glattkjøringskurs lengre. Det finnes derimot et sikkerhetskurs på bane.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...